Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sida vid sida

Featured Replies

Publicerat

Tjenare där ute i forumet! 

Jag är ute efter en hagelbössa. Tänkte kolla lite vad för märken jag borde kolla på och vilka märken som kan vara prisvärda. 

Mina önskemål med bössan är: Sida vid sida

Enkeltryck

Stålhagelgodkänd

Choker (Är dock inte ett måste) 

Ejektor (Om detta nu finns, är inte så insatt, dock inte heller ett måste)

Tackar för svar.

Publicerat

Tjenare där ute i forumet!

Jag är ute efter en hagelbössa. Tänkte kolla lite vad för märken jag borde kolla på och vilka märken som kan vara prisvärda.

Mina önskemål med bössan är: Sida vid sida

Enkeltryck

Stålhagelgodkänd

Tackar för svar.

En bra bössa med den specen ligger väl i prisklassen >40000:-

Nu vet jag inte vilken prisklass du tänkt dig men om jag får föreslå så skippar du enkeltrycket och chokerna så kapar du priserna rejält samt öppnar marknaden väldigt.

Ska du skjuta jakt-stål? Annars kan du hoppa "liljan" oxå och horisonten blir oändlig.

Marknaden för svs är i princip noll vilket innebär att det i mångt och mycket är köparen som ställer kraven.

Märken: om ovanstående gissningar går igenom så skulle jag kika på en Sauer & Sohn, Webley&Scott, Cogswell&Harrison från före WWII.

/Magnus

Publicerat

Torsbo har en beretta 471 med allt som står på din önskelista.

för "bara" 28000:-

Men vad hade du tänkt för budget?

Publicerat

Sida vid sida

Trevligt! Så ska en hagelbössa se ut!

Enkeltryck

Varför? Dels för att det är en sak som har en osviklig förmåga och klydda, dels för att man har två pipor - då ska man två tryckare....

Stålhagelgodkänd

Då blir det relativt nytt, och då gjordes/görs det relativt få riktiga hagelbössor. Stålprovet kom 1992.... Så det blir relativt dyrt, och sällsynt i begagnat.

Det finns en billig turk, som är värdelöst usel. Men annars är 40 000:- och uppåt.

Nej, det är inte ett måste. Men stålprov brukar man inte utföra på vapen med fasta choker - dels för att 1/2 är max choke, dels för att det inte efterfrågas. Folk som väljer bort de lösa chockerna väljer som regel ett andra pipsett för stål.....

Ska man jaga med bössan så tycker jag nog att det är snudd på ett krav, på banan tycker jag att ejektorer är mest ivägen.

........

Märken: om ovanstående gissningar går igenom så skulle jag kika på en Sauer & Sohn, Webley&Scott, Cogswell&Harrison från före WWII.

/Magnus

Med de begränsningarna du listar så kan du ta vilken tysk före 1945, eller vilken britt som helst - oaktat när den är gjord egentligen.

T

Publicerat

Jag håller absolut med PMT om enkeltryck. Två pipor och två avtryckare ska det va! Det finns bara fördelar med det enligt mig. Jag tycker dock inte att ejektor måste va ett krav vid jakt. Visst, jag kanske missar några duvor eller änder på grund av att jag inte har ejektor men jag har aldrig känt att jag skjutit för lite djur på grund av det heller. Nu vet jag inte hur andra bössor är men jag behöver sällan plocka ur patroner för hand utan öppnar bössan i en rörelse då jag samtidigt vinklar/tippar den och de ramlar fint ur. Så har jag patronhögen framför mig också och slipper springa runt och "städa" i mörkret efter jakten.

Publicerat

Håller som oftast med PMT om det mesta men avviker på några få punkter. Enkeltrycket har för mig blivit en icke fråga efter att jag trillat dit på att ha båda delarna i garderoben.

När det gäller ejektorer är det dock en annan sak. Tycker de är helt onödiga. Men det är för att jag snittar flera timmars promenad mellan varje skottchans. Och jag gillar inte att hitta tomhylsor i naturen... Andra kanske har fler skottchanser och då blir det en annan femma!

Publicerat

Håller som oftast med PMT om det mesta men avviker på några få punkter. Enkeltrycket har för mig blivit en icke fråga efter att jag trillat dit på att ha båda delarna i garderoben.

När det gäller ejektorer är det dock en annan sak. Tycker de är helt onödiga. Men det är för att jag snittar flera timmars promenad mellan varje skottchans. Och jag gillar inte att hitta tomhylsor i naturen... Andra kanske har fler skottchanser och då blir det en annan femma!

Jag skrev "snudd på ett krav" .... Det är ju helt upp på jaktformerna, men jag tycker inte det är något som är ömsesidigt uteslutande, har du ejektorer kan du fånga hylsorna med handen när du laddar om och har gått om tid. Men om räven ligger och sprattlar framför dig och behöver en smäll till så är ejektorerna guld värda.

Jag tycker nog man kan ha dem hur som utan problem.

T

Publicerat

Fabarms svs, hur är den PMT? Groteskt ful varbygel...........bland annat,enligt mig.

Publicerat

Jo det har du rätt i men jag skulle inte avstå köp av en fin sida vid sida på grund av att den inte har ejektorer, oavsett jaktform. Hade jag ejektorer på min Sauer & Sohn så skulle jag va nöjd med det. Har jagat en del med farsans 101:a och det blir ju helt klart snabbare att ladda om.

Publicerat

Fabarms svs, hur är den PMT? Groteskt ful varbygel...........bland annat,enligt mig.

Tekniskt sett är den lite annorlunda..... Snygg är den då inte.

T

Publicerat

Jag skrev "snudd på ett krav" .... Det är ju helt upp på jaktformerna, men jag tycker inte det är något som är ömsesidigt uteslutande, har du ejektorer kan du fånga hylsorna med handen när du laddar om och har gått om tid. Men om räven ligger och sprattlar framför dig och behöver en smäll till så är ejektorerna guld värda.

Jag tycker nog man kan ha dem hur som utan problem.

T

OK då är vi mer överens än jag trodde. Jag ville bara få fram att jag inte tycker man skall hoppa över ett i övrigt bra köp om det råkar saknas ejektorer.

Publicerat

OK då är vi mer överens än jag trodde. Jag ville bara få fram att jag inte tycker man skall hoppa över ett i övrigt bra köp om det råkar saknas ejektorer.

Tja, det är väl redigt korkat om man vet med sig att man behöver dem?

T

• 3 weeks later...
Publicerat

Jodå så att , enligt mig ( som råkade köpa en miroku bock) , så ser en hagelbössa ut enl. följande : side by side , rak engelsk kolv , dubbla tryck. och lagom med handgjord gravyr , lite som 310an som står i skåpet .

Till detta kommer labbe ,six pence(keps) och land rover , antingen pick upen eller range rovern , beroende på jakt.:)

Publicerat

Men vänta lite nu, har inte Beretta en sida/sida som är totalt själlös men trots allt uppfyller specen hyggligt som INTE kostar så in i bengen? Har en kompis som har dylik tingest, har svårt att tänka mej att han skulle betalat så in i bengen mycket för den..

Publicerat

Men vänta lite nu, har inte Beretta en sida/sida som är totalt själlös men trots allt uppfyller specen hyggligt som INTE kostar så in i bengen? Har en kompis som har dylik tingest, har svårt att tänka mej att han skulle betalat så in i bengen mycket för den..

471an kostar ny runt 34-35 000, begagnade snurrar de sällan under 25.

Parallellon kostar runt 10 000 till, dvs runt 45 ny.....

T

Publicerat

Sjuka pengar för detta mög.. Visst, säkert en helt okay bössa, men mög lika fullt. Ska man nu envisas med sidebyside så ska det vara rejäla doningar med sidolås och pryttlar!

Publicerat

Sjuka pengar för detta mög.. Visst, säkert en helt okay bössa, men mög lika fullt. Ska man nu envisas med sidebyside så ska det vara rejäla doningar med sidolås och pryttlar!

Ja 471an är jag ju inte värst imponerad av, Parallellon är däremot förvånade bra för att vara en Beretta. Men för den pengen kan man hitta en Holland&Holland sidolåsare från 20-talet...... Skitenkelt val.

T