Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NÄ NU JÄ**ARS! DUMMA BÖSSOR!

Featured Replies

Publicerat

På lördag börjar älgjakten, en tur på banan för att säkertställa att bössorna går rakt, fram med kombin först, senast jag var ute gav den mig 20mm på 100m, sikta lugnt och stilla och smek av snälltrycket. En koll i kikaren visar...????...va i ?? 100mm vänster om riktpunkten? grrrrrr...ok, låt bössan vila, fram med 45-70'n, laddar, tänder Aimpointen, riktar lugnt och drar av en smäll...hmmm..syns inget i tubkikaren? ähh...nog tog det bra! en smäll till...fortfarande in nått i kikaren? fram till tavlan...va i hela gästrikland är detta? ett hål i tavelramen?? 300mm höger från riktpunkten, hur är detta möjligt? vrider in punkten med stöd av cm rutorna, 30 snäpp vänster, 10snäpp upp, en smäll till...inte ett spår i tavlan? AARRGGHHH!!!!

Fram med kombin, plockar av kikaren och skruvar på den igen, drar av en smäll, den tar nu 300mm höger i tavelramen? dvs 400mm från första skottet...jag blir yr?...vad har hänt? i desperation tar jag av kikaren och drar av 2 relativt snabba smällar över de öppna riktmedlen, sitter inom 70mm mitt i riktpunkten....va f-n skall man göra nu? det blir väl till att ta kombin med öppna riktmedel på lördag, bygelspännaren litar jag inte på nu, inte ens om jag hinner skjuta in den igen! gu va jag hatar sånt här! snabbfästet till kombin är inte till att lita på, det är klart, kikaren är det inte nått fel på det vet jag, inte bössan heller tydligen, fästet är boven.

Aimpointen är en ML2 comp samma model som US army använder, den borde hålla, Weaver montaget på bössan? vet inte, alla skruvar sitter som dom skall, bössan? hmm....ja kanske, här krävs det utredning kan jag lova!

Just nu snurrar tanken än mera i banorna att försöka hitta en dubbel smällare i 45-70, för kalibern gillar jag skarpt.

Publicerat

jaha så det kan gå..

Publicerat

Skit bakom slutstycket? ;)

Publicerat
  • Författare

mja...visst finns det en anledning till att man inte är uttagen till OS truppen i skytte...men nä, tyvärr.....felet ligger inte där, hade varit enkelt om så vore.....

Publicerat

dessvärre så har jag inte något patentsvar på ditt problem, troligen som du skriver så ligger

det i fästet.

Publicerat

alfie har inte du tyskterrier?

han som var och köpte en valp av mej sa att du har en !!!

varför bössa? är inte hunden skarp nog?

skämt och sido men kolla alla skruvar på fästena&klackar/ringar

mvh. samme

Publicerat
  • Författare

Jodå, nog har jag en damphund jag med, stämmer bra. Tanken var att ta en kull på henne i sommras, men hon verkar ha glömt bort att löpa? får ta det på vinter löpen istället.

Och nog är hon skarp nog, men det blir lite smått emot en älg ;)

Har varit till Beretta på butiken och servat bössan, alla skruvar är lossade och åtdragna med låsolja, skall iväg efter jobbet och testa, håll tummarna.

Kombin får jag ta tag i sen, vad gäller kikare, fästen, mm...den går ju bra som den är utan kikare, det duger gott.