Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutning av rödpunkt?!

Featured Replies

Publicerat

Jag har köpt ett rödpunktsikte ( Aimpoint 5000 ). Jag har det på min HVA 8*57JS. Jag sköt in bössan på 100meter. Med Norma Jaktmatch 8grammare så sköt jag två skott som satt inom en tia krona. sen när jag skulle skjuta in med Sako Hammerhead 13grammare så sköt det ena skottet 4 cm till vänster om dem andra skotten och det andra jag sköt hamna 10 cm upp och 4 cm till höger från dem andra. Hoppas det bara va vingel av mig. Det va svårt att skjuta in bra när pricken täckte det som man hade som mål :P

Publicerat

jag gjorde en tavla som hade en svart ring ca 10 cm i diameter!

Då blir det lite som diopterskytte, lite svart runt pricken, ringen bör vara dubbelt så stor som pricken!

Publicerat

iväg och testa igen så du kan se om du vinglade eller inte sen har ozzian rätt i du bör ha en träffpunkt som är något större än rödpunkten alternativt ligga strax under en "mindre" punkt  

Publicerat

jo, det är inte kul att sitta på pass och fundera på om bössan går en dm högt/vänster mm!

Ut o skjut tills du känner dig säker.

Publicerat

Har för mig att normas inskjutnings tavla är bra för inskjutning av aimpoint.

Hade en sån när jag sköt in mina, när jag hade aimpoint.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag varit iväg och skjutit in min aimpoint igen på 100meter. Nu gick det bättre :). Sköt tre skott. Det första är det som sitter 10cm upp, dem andra två sköt jag efter det, så jag drar slutsatsen att det första va vingelskott, dem sitter två cm bredvid varandra. Så nu får bössan duga till på Måndag. Eller skulle ni ha gjort nå annat?

post-12351-0-46558200-1381246757_thumb.j

Publicerat

Inte för att vara taskig, men det är närmare fyra centimeter än två... ;-)

Sen förstår jag inte riktigt resonemanget "vingelskott" - om du är osäker får du väl skjuta fler istället för att gissa och anta? Leker vi med tanken att det istället är de två undre som är vinglet och att du - förstås - skjutit i bänk så har du en bössa som går ett par decimeter högt när du står och skjuter i skogen...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Enligt min tumstock så sitter skotten 2cm bredvid varandra, men den kanske är felmärkt! Jag är inte ett dugg osäker, tämligen säker att den första skottet så röck jag av. Vilket jag kallar ett vingelskott.

Publicerat

Skjut några 5 skotts serier istället så vet du bättre hur det tar.

Publicerat

ja med tanke på förra gången du sköt, då gick ju ett skott 10cm högt!

minst tre skottserier iallfall, ett skott är värdelöst, 2 skott halvbra , tre skott så ser du ungefär, 5 skott så är du säker, 10 skott så undrar du varför två satt fel :wallbash:

det är inte kul att sitta i skogen och fundera på om bössan går  fel!

känner du dig säker med den tavlan du har på bild?

kan du se den vita fyrkanten runt om pricken?

Ett tips, lär dig skillnaden mellan jaktskotten och jaktammon, tex att jaktammon går 7cm högre!

Då kan du skjuta en billig övningpatron lite då och då om bössan vält  från ett träd eller så!

Publicerat
  • Författare

Ok,  då ska jag skjuta igen...

Publicerat

Är det första skottet som sitter tio över? Inte ovanligt att första skottet tar lite annorlunda än övriga, kallas sättskott och beror oftast på dålig inpassning av rekylmottagande ytor mellan kolv-låda. Är så fallet bör du bädda lådan.

/Urban

Publicerat

Det är nåt vansinnigt stort fel på din tumstock eller så har du skrivit ut tavlan i halv storlek och skjutit med kaliber 4 mm. Rutorna är 1x1 cm.  :wink: 

-- Mats

Publicerat

Jag tycker dom är knappa 3cm ifrån varandra, ca 2,8cm, i sidled, men däremot ca 4cm högt!

Publicerat

2,8 cm MELLAN hålen köper jag - men det blir 3,6 cm c-c. Inte två.

-- Mats

Publicerat

Jag tycker att du ska skjuta på kortare avstånd än 100 meter.

Det är ett långt avstånd för en rödpunkt, och några enstaka smällar ger då ett osäkert resultat.

Sist jag testade en rödpunkt så började jag på ca 45-50 meter. Satte mig ner på häcken i skräddarställning och skottställde (jodå, det ger ett säkert stöd).

Och du kan göra det på en vanlig 80-100 meters bana. 

Sen när man är nöjd med träffläget, så går man upp på längre avstånd och kontrollskjuter. Pipan ska vara kall innan kontrollsmällarna.

Då får du en betydligt säkrare inskjutning / skottställning.