Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga! vilken är den bästa Vildsvinsvästen till hund tacksam för svar..

Featured Replies

Publicerat

vilken är den bästa Vildsvinsvästen till hund? jag har även sett en Woolfproof väst har någon hört om den?

Publicerat

Bästa? I det begreppet finns rätt många faktorer. En väst som är som en rustning kan vara bra då den tål mycket stryk, men utan den rustningen kanske hunden inte fått stryk?

En bra väst enligt mig skall skydda direkt vitala delar på ett bra sett, dvs bröstkorg och hals. Den skall vara lätt och smidig, helst med flytkraft inbyggd utan att ta upp vatten. Den skall inte vara för varm så den torkar ut hunden i onödan och givetvis av ett material som klarar sticken.

Har haft handgjord väst tidigare, i år provar jag denna. Om den är bra eller ej vet jag först när olyckan är framme tyvärr. Den känns dock rätt nära den kravspecen jag satt upp för egen del. :smile:

http://www.vest-dog.com/1.cfm?p=437-home

Publicerat

Som MKJ säger så är det många faktorer som spelar in. Storlek på hunden är ytterligare en. Jag har själv en liten hund, bordertik ca 7kg. Jag tycker att smidighet är precis lika viktigt som skydd mot penetration. Naturligtvis måste skydd finnas på de ställen som är mest utsatta men penetrationsskyddet är i många fall överskattat. Vissa tillverkare skryter om hur mycket västen tål i tester med en vildsvinsbete i stål. I de flesta av de testerna skulle i alla fall mindre hundar flyga iväg innan beten skulle penetrera. Det är sällan en hund står stumt mot ex. ett träd vid en attack.

Dessutom kan en hund som blir torpederad bli lika illa skadad, både fysiskt och mentalt, som en sprättad hund. Det gäller alltså att hunden inte på något sätt blir hindrad i sina rörelser eller snabbhet.

För min del så föll valet på en väst som är helt ny på marknaden där man hämtat idéer och materialval från ett par befintliga och dokumenterat bra västar och sedan förbättrat passform och maximerat skyddet av utsatta ytor. Det är en extremt lätt och smidig väst som min hund testat ordentligt i bl.a. träningshägn. Om du vill se bilder och veta mer (den har inte släppts till butik ännu) så skicka PM.

Lycka till i ditt val.

• 5 months later...
Publicerat

Tuskproof västen som är framtagen av Mikael Tham ska vara den bästa, jag ska köpa den dock är den väldigt dyr!

Med vänlig hälsning,

Hundföraren

Publicerat

Hejsan.

De olika testerna på västar som har förekommit & förekommer är inte så realistiska. 

Under dessa tester har västar med egenskaper liknande en medeltida riddarrustning fått högst poäng.

Västar som är så tunga & styva så att framförallt mindre hundar tappar sin smidighet & därför blir skadade. 

I dessa tester har faktiskt de mest beprövade västarna fått ganska dåliga betyg.

För min del tycker jag att det viktigaste är att hunden överlever en attack utan större livshotande skador.

En mycket beprövad väst är den Tyska :

www.hundeschutzweste.com

Du får också en länk till en hemsida där de har lite synpunkter om västar baserat på deras egna erfarenheter.

Titta under skydd utrustning.

http://www.sippolas.hundsida.se/index.php?ident=225875848

//Lasse

Ps Generellt sätt så är västar från utom Europa västar för Catch hundar dvs hundar som skall fånga & hålla vildsvinen . 

Publicerat

Blixten jag har skickat ett PM till dig med fråga angående din väst.

//Lasse

• 11 months later...
Publicerat

Tuskproff är bra men dyr.

Jag började titta på tyska västar och tester. Mikut är bra men Hunde-navi har gått ännu bättre i dom tyska testerna. Säljs i Sverige av jakt outletten i kostaboda. Smiddig och lätt med bra skydd som inte tar upp vatten. Kommer bli mitt val om min lill skit är så tuff med grisarna som jag befarar.....

Publicerat

Tuskproff är bra men dyr.

Jag började titta på tyska västar och tester. Mikut är bra men Hunde-navi har gått ännu bättre i dom tyska testerna. Säljs i Sverige av jakt outletten i kostaboda. Smiddig och lätt med bra skydd som inte tar upp vatten. Kommer bli mitt val om min lill skit är så tuff med grisarna som jag befarar.....