Publicerat Oktober 6, 201312 yr Iof inte vilt, men ändå. Vad är lämplig hängtid för får? Jag har antagit att ca 40 dygnsgrader även gäller på får. Men fick höra att 2 dygn var det som gäller för får. Vad ska jag ha som riktmärke?
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Förmodar att den person som sa att får ska hänga i två dar hänger djuren i vardagsrummet. 40 dygnsgrader funkar på det mesta. Har du normalt luktsinne och is i magen kan du hänga det ännu längre.
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Är det inte för fuktigt så kan du lätt hänga i 40 dygnsgrader! Hängde själv änder nu och dessa fick hänga ca54 dygnsgrader, medeltempen var 6 grader och 9 dagar!( kan ju varit 45 dygnsgrader till 70) har inte stenkoll vad medeltempen var! från -1 på natten till 12 grader på dagen! dessa var väldigt fina!
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Beror på hur gammalt fåret är, handlar det om en seg gammal bagge så häng den tills den ramlar ner av sig själv, är det ett yngre får så häng det ca 40 dygnsgrader.
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Författare Ungtacka, hänger i en dragig "vedbod", rätt fuktigt ute som det ser ut så ska tempen ligga mellan ca 5-10 under kommande dygn. Men det verkar vara fin hinna. Det jag möjligtvis är lite rädd för, är att köttet ska börja torka. Så jag blir tvungen att "flå" igen när det är färdighängt. Men jag siktar på styckning på fredag.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare Lycka till med "koftan" (vi föder upp många ,äter väldigt få) Styckat! För mörningen så tror jag inte att det gjort något om det fått hänga någon dag till. Dock luftade lite dåligt i bukhålan så det hade börjat mögla en aning på resterna av mellangärdet, så det var nog bra att stycka idag iaf. Hängtiden blev 7 dygn. Dygnstempen har jag inte exakt koll på, då det ibland varit 8-15 grader vissa dygn och andra har varit nattkalla med någon enstaka + grad men 8-10 grader på dagen Stekte på några köttbitar och dom smakade ok och ingen bismak av ylle. Får se hur resten är..... Men det blir lite kött av en ungtacka, runt 10kg urbenat. 2 stekar på vardera låret, skar ut biff/kotlettraderna och filéerna. Får se om jag gör något skoj av dom tillsammans. 0,5 kg ryggbiff och 250 g filé... Lite grytbitar av bogstek och andra "småstekar" som inte går göra något vettigt med. En fiol sparades hel för att röka till julbordet. Resten blev färs som ska blandas med älg för att göra köttbullar/färsbiffar osv.