Publicerat Oktober 6, 201312 yr http://www.blocket.se/vastmanland/Zeiss_2_7x32_49838168.htm?ca=8&w=3 Aldrig hört om modellen?
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Jag har sett modellen på amerikanska sidor. Här finns den bla http://www.opticsplanet.com/zeiss-2-7x42-terra-3x-rifle-scope-w-hunting-turret-522721.html
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Om jag inte missminner mig. Så har jag för mig att det är en budget sikte för den amerikanska marknaden. Bra eller dålig, ingen aning.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Är inte det Conquest m/Ny typ.. /Må Naeee,,, tror ej det, den heter väl hd5.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Zeiss Terra är kinatillverkat av än så länge svårbedömd kvalisort. Rent optiskt är de mer än usla, resten får tiden utvisa. -- Mats
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Mats, vad tycker du om den nya modellserien som kallas HD5? Är det något att lägga slantar på? (Jag tycker faktiskt att den gamla Conquesten är rätt OK) Skulle behöva ett 1" sikte med 40-45 mm objektiv. Ska sitta i ett par Sako Ringmount. Relativt lång mellantub /monteringslängd är önskvärt.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Hej igen Var inne för 2 min sedan och hade lite info om zeiss 72a. Jag har ett hd5 5-25 50, för ca 9tkr är det ett solitt sikte funkar bra ner till skymningsljus och en lten tid därefter. Min hd5 sitter på ett Mannlicher ssg och funkar bra upptill 600m, abret med dem är för många sfp, inställningen 1/4 moa och 1`tuben. Siktet är ett komplement till min ordinare kikare som sitter på vapnet ett Hensoldt 10x42 med mildots. Hd5 görs i USA och inte i Kina, gällande Terra kan jag ej uttala mig om var det tillverkas möjligt att det är Kina. Min Hd5 införskaffades när mitt Vortex 4-16 bara strulade och George på affären Astrosweden (STORT TACK) erbjöd mig ett byte, kvalitetsmässigt med Vortexen såväl som optiskt är stor och då till zeissens fördel. Om man nu skall jämföra ett HD5 med ett tysktillverkat sikte är det kvalitetsmässigt ytterliggare ett steg uppåt. Om du har vägarna förbi Skåne får du gärna ta en titt på siktet. MB
Publicerat Oktober 7, 201312 yr OK, tack för infon MB. Ska försöka att kolla upp en HD5 vid tillfälle. Faktum är väl att ett Swarovski Z3 ligger nära till hands. Men priserna på dom börjar nästan bli larviga. I alla fall fabriksnya Så jag glor väl runt efter ett snikigare alternativ, men ändå bra förstås.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Mats, vad tycker du om den nya modellserien som kallas HD5? Är det något att lägga slantar på? (Jag tycker faktiskt att den gamla Conquesten är rätt OK) Ingen aning, har ännu inte kikat i nån. Däremot håller jag med dig om den gamla. ;-) -- Mats
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Man kan verkligen fundera på vad Zeiss håller på med . Ska man köra varumärket helt i botten genom lansering av allt fler "lågpris" sikten då biter man sig snart i svansen.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Man kan verkligen fundera på vad Zeiss håller på med . Ska man köra varumärket helt i botten genom lansering av allt fler "lågpris" sikten då biter man sig snart i svansen. Jag tror tvärtom att det är super smart av Zeiss. Jag förstår hur du tänker men förstå vilken marknad de fått med tex conquest. Den största marknaden är ju kunder som har råd att handla upp tlll 10.000 för ett sikte (med 10.000 som absolut tak) nu plötsligt kan burris/bushnell kunder köpa ett sikte som det står Zeiss på och de siktena är så pass bra så de är prisvärda ändå! har man aldrig tittat i en Diavari utan endast lågprismärken blir zeiss conquest ändå en aha upplevelse i jämförelse. Utan att ha ägt en conquest tror jag knappast Zeiss kommer leverera nått skit. Zeiss Terra för 2500 är förmodligen bättre än de flesta andra sikten för 2500 skulle det visa sig att de inte är det... då skjuter zeiss sig i foten, men som sagt jag tvivlar på att de är dåliga.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Jag undrar ändå lite om inte många jänkares skräck för allt kinesiskt kommer att bita Zeiss en aning i röven (iallafall då det gäller Terra ED kikare) då det gäller kikarsikten verkar tongångarna vara att Terra är "assembled in Japan" och då blir det plötsligen mer rumsrent. Om Terra inte visar sig vara lika bra som Conquest så tror jag Zeiss har satsat fel med Fjärran Östern-äventyret. Raggarö