Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka 65 och Lapua Mega

Featured Replies

Publicerat

Hej allihopa

Vad kan man förvänta sig att en Tikka modell 65 i 6,5x55 i bra skick och orginalutförande ska kunna prestera för träffbilder med Lapua Mega på 200 meter?

snusdosan?

Publicerat
Hej allihopa

Vad kan man förvänta sig att en Tikka modell 65 i 6,5x55 i bra skick och orginalutförande ska kunna prestera för träffbilder med Lapua Mega på 200 meter?

snusdosan?

Testa...... ;)

Ärligt talat är det j*vligt svårt att säga, som jag nämde i en tidigare tråd som du hade så kan man inte förlita sig på vad andras bössor har presterat med samma kula...Kulvapen är OTROLIGT olika fastän dom är av samma märke och modell...DET är det enda man kan vara säker på....

Men om man säger såhär...inom en handboll så får du vara nöjd... inom en CD-skiva så kan du vara jävligt nöjd ;)....iaf med "köpe-ammo"....ladda själv och snusdosan är väll ingen omöjlighet precis....

testa på 100m...så kan du få ett litet hum om hur den går på 200m (otroligt litet hum, men ändå)....t.ex Rugern min, med den hittils bästa laddningen sköt den 5skott@100m inom 12,6mm....på 200m sköt den 68mm (5 skott)....en avsevärd skillnad alltså...å då har den Matchpipa, matchtrycke och vikten till sin fördel....tikkan min (en M55) är jäkligt jobbig att skjuta träffbilder med på 200m i.o.m att den är så lätt...

Om din pang håller sig inom snusdosan på 200m...sälj den ALDRIG, vårda den som om det vore ditt barn ;) ;) ;)

Publicerat

Skulle vilja hävda att på håll som ligger på 200m och där över så ligger det mesta hos skytten för skjuter bössan mycket bra på 100m så kan man nog bara skylla på sig själv och kanske lite vinden om man skjuter illa på +200m.

Avfyrningen är mycket viktigare än vad man tror , det minsta fel syns direkt om det är lite håll man skjuter på .

För ett antal år sedan tränade jag bara skytte med min toppfågel bössa på just 200 och 300m och man blev i bland brydd på hur man utvecklades som långhålls skytt och det syndes tydligt på jakten oxå när orrarna ramlade ur träden på mycket långa avstånd , men det gäller att träna på dessa skott för oftast skjuter bössan bättre än skytten på+200m

Publicerat
Skulle vilja hävda att på håll som ligger på 200m och där över så ligger det mesta hos skytten för skjuter bössan mycket bra på 100m så kan man nog bara skylla på sig själv och kanske lite vinden om man skjuter illa på +200m.

Avfyrningen är mycket viktigare än vad man tror , det minsta fel syns direkt om det är lite håll man skjuter på .

För ett antal år sedan tränade jag bara skytte med min toppfågel bössa på just 200 och 300m och man blev i bland brydd på hur man utvecklades som långhålls skytt och det syndes tydligt på jakten oxå när orrarna ramlade ur träden på mycket långa avstånd , men det gäller att träna på dessa skott för oftast skjuter bössan bättre än skytten på+200m

Exakt min vän!

När jag tävlade med 6,5x55 (Fält och banskytte) så hängde allt på skytten...ioffs så var den ändamålsenliga sportskytte bössor som användes och inte nerbantade jaktvapen ;) (en riktig pang ska väga över 4kg ;) 8))...två STORA grundstenar i långhållskytte är : Andning och Avfyrningsteknik...sen ett bra stöd är inte att förakta heller ;) ;D...

Publicerat
  • Författare

Okey, tack för det. Anledningen till att jag frågar är att jag fick till snusdosan på 200 meter med den kulan men jag fick någon flyer, tror det var mitt eget fel men inte säker.

Ska återgå till 100 meter och se hur det blir.

Publicerat
  • Författare

Förresten, Hemvärnets skjutbana i Blåsmark. Hur långt är det till vall nummer 2? Är det 200 meter?

Publicerat
  • Författare

eh jooo fullt med juridik där bara, så det är 160 meter jag skjöt på då kanske hmmm

Publicerat
eh jooo fullt med juridik där bara, så det är 160 meter jag skjöt på då kanske hmmm

Far till fagersberget....där kan du skjuta på avstånd upp till 500m...