Publicerat Oktober 6, 201312 yr Jag har idag en z6i 1-6x24 men funderar på något smidigare! Jag köpte swarren för att jag trodde drillingen skulle med på vakjakt på gris mm, men den används endast till fågeljakt och ev i framtiden till drevjakt på rådjur/gris! Alernativ finns ju, ex aimpoint, hur bra funkar denna på tjäder som sitter i topp på ca 100 ? Hur sätter man dit ett aimpoint i vridmonaget? annars ett mindre swarre men utan belysningsdelen som tar plats, 3-9x36 Jag tycker mig inte skjuta tillräckligt bra med de öppna rm så att jag kan avlossa skot mot tjäder på 100m!
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Har aimpoint på en kombi. Det krävs mer träning för att ta tjädern än om du har ett sikte med lite förstoring. Under några år när jag sköt mycket med den bössan var det inga problem. Nu har den stått ett tag till förmån för annat så jag är lite osäker...
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Ett trijcon kanske? Spetsen på den gula triangelen borde vara tillräckligt nätt. O inget batteri. Har funderat i dom banorna själv. Det finns fäste till haket antingen hel skena eller fäste till bara främre/bakre.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Författare Har aimpoint på en kombi. Det krävs mer träning för att ta tjädern än om du har ett sikte med lite förstoring. Under några år när jag sköt mycket med den bössan var det inga problem. Nu har den stått ett tag till förmån för annat så jag är lite osäker... Ok, vilket tycker du är maxavstånd med aimpointen om man inte skjuter så mycket? med öppna tror jag gränsen är 50m.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Författare Ett trijcon kanske? Spetsen på den gula triangelen borde vara tillräckligt nätt. O inget batteri. Har funderat i dom banorna själv. Det finns fäste till haket antingen hel skena eller fäste till bara främre/bakre. har trijicon ett lika litet som aimpointen? Får undersöka detta!
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Det beror nog helt på skytten. Jag tror det går snabbt att komma upp till 80m. Behövs nog inte så mycket träning upp till 100 heller. Men det är ju väldigt personligt. Jag har dessutom nyligen köpt ett trijicon 1-4 med 30 tub. Skall sitta på dubbelstudsaren. Skulle jag köpa nytt till kombin skulle det bli en likadan där!
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare Kollade på docters och meoptas idag, tyckte meoptas var bättre då den gick att ställa ljusstyrkan på, men är aimpoint Micro 1 bättre? Sen är det sjukt att plattan för att fästa i vridmontaget kostar 1900kr! men om ingen har synpunkter så blir det en meopta och platta för runt 4500kr! nån kanske har nått att sälja?
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare Det beror nog helt på skytten. Jag tror det går snabbt att komma upp till 80m. Behövs nog inte så mycket träning upp till 100 heller. Men det är ju väldigt personligt. Jag har dessutom nyligen köpt ett trijicon 1-4 med 30 tub. Skall sitta på dubbelstudsaren. Skulle jag köpa nytt till kombin skulle det bli en likadan där! jo, förstår att trijicon är bättre men min z6i är ännu bättre men tänkte endast ha meoptan till fågeljakten och kikarsikte är jobbigt att släpa med edit alltså ett mellanting mellan öppna och kikarsikte!
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Med trijicon skjuter du ju med spetsen så mindre riktmedel kan du inte få. Men det klart, resten av triangeln täcker ju under fågeln om man tycker det är störande.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Finns några olika modeller och en del har punkt och en del triangeln, de med triangeln medför ju inskjutningsmöjligheter på spets... http://www.trijicon.com/na_en/application/hunting.php
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Aimpoint H1 borde fungera klockrent. 2MOA täcker ca 6cm på 100m vilket borde vara perfekt? Har aldrig själv jagat tjäder men borde väll nästan vara lika stort träffområde som att skjuta räv och det fungerar den ju klockrent till. 150m blir nog dock svårt utan förstoring.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Ozzian: Ett Trijicon 1-4 ställt på 1gångs förstoring slår mitt (visserligen 7-10 år gammalt) aimpoint för användning med hagel. Härlig "eye box" försumbar tunneleffekt osv. Visst vikt och balansmässigt börjar det väl närma sig "vanliga sikten". Så frågan är väl egentligen på vilket sätt du anser att Z6:an inte är nog smidig? Är inte ett sikte smidigare än två? Hur känns det att skjuta hagel med Z6:an ställd på 1 gångs förstoring? Kanske är svaret på din fundering att det bästa du kan göra är en justering av kolven så den passar bättre för flyktskott med Z6:an? Jag garanterar att du kommer att ha nytta av att träna på duvor även när du står på de trånga grispassen...
Publicerat Oktober 10, 201312 yr 6x förstoringväxel på Z6an ger ju sämre eye-box. Detta svårfrånkomliga faktum omnämns sällan när alla i dagsläget bara måste ha sikten med så stora först.växlar som möjligt
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Jag skjuter lerduvor med min z6i men när jag jagar fågel är den svår att ha i byxfickan, ett meopta eller docter,trijicon är ju mindre än en tändstickask! Men jag kanske ska ha z6i i år och byta nästa sommar? velpelle som jag är!
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Nu förstår jag inte riktigt. Varför ha det i byxfickan om du klarar av att skjuta lerduvor med det? Då grejjar du väl uppflogen också?
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Jag har ju hakmontage för att slippa ha det på bössan! Och troligen får jag inte skjuta ett enda kulskott under fågeljakten, hunden kommer stå stenhårt för dem...... Jag har faktiskt funderat på OM man ska skjuta om hunden stöter upp dem i ett träd, med tanke på att man kanske inte ska belöna då?
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare ja och med lerduvor så menar jag enkelduvor som flyger ifrån mig, klarar mig halvdant på sidoduvor med hagelbocken så där funkar det inte för mig!
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Lämna den där köttorgeln hemma och gå med bocken så är problemet löst
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare bocken är med,jag ska ju med! man jagar inte skogs/fältfågel med bock, helst s/s kaliber 20....men jag skjuter lite sämre med den så drillingen får nog användas! dock så skjuter jag änder med min lyxiga simsonbock! (min första bössa)
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Zeiss compact Point hittade jag ett visningsex för 3700kr, är den nått att ha?