Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vitsvanshjort i Finland?

Featured Replies

Publicerat

Vad säger lagen?

Jaktkort?

Minsta kaliber?

Har blivit erbjuden jakt, fällavgift 250euro, + 25euro per tagg över ett visst antal lite norr ,om Åbo!

Bästa tid november till januari?

Nått annat att tänka på?

Publicerat

för vitsvans gäller

kula minst 6gram, anslagsenergi 2000J vid 100m

kula minst 8gram, anslagsenergi 1700J vid 100m

och helmantel såklart förbjuden

Publicerat

Far när det är månsken då kan du sitta hela natten om det är vakjakt det gäller. Går även att locka bockarna i slutet av november.

Publicerat

sant, månsken och snö så kan du sitta så länge du hålls vaken :) sitter just nu och väntar på hjort faktiskt ;)

Publicerat

för vitsvans gällerkula minst 6gram, anslagsenergi 2000J vid 100mkula minst 8gram, anslagsenergi 1700J vid 100moch helmantel såklart förbjuden

Viken klarsyn Finland har om kalibrars duglighet och klasser!

Duktigt avundsjuk.

/Mike

Publicerat

vapen kan vi :) lycka till ifall det bär av! skjöt lagets 2 första vitsvansare igår kväll :) fint vilt!

Publicerat
  • Författare

ok, så 100grains rhino i 6xc borde vara ypperligt då?

eller är 150 grains i 270 wsm att föredra?

jo det blir drevjakt med tax och sen vakjakt på kvällen/natten!

hur stor ska en kapitalhjort vara, och vad kostar de normalt att skjuta(fällavgift).

Är strax norr om åbo bra marker för vitsvanshjort?

Publicerat
  • Författare

Jo hur tar man sig till Åbo från typ Växjö?

är det flyg/båt från Stockholm, eller finns det fler alternativ?

Publicerat

Svävare.

Publicerat
  • Författare

Svävare.

vilka avgångstider finns i november?

Nä ca 1750 ToR stockholm-Åbo går ju inte ens att pruta på(sas)

jag har gogglat mycket men inte hittat hur stor en hjort ska vara för att räknas som medalj,guld?

Publicerat

Vad säger lagen?

Jaktkort?

Minsta kaliber?

Har blivit erbjuden jakt, fällavgift 250euro, + 25euro per tagg över ett visst antal lite norr ,om Åbo!

Bästa tid november till januari?

Nått annat att tänka på?

Jagar du i Finland måste du erlägga avgiften för "Statens jaktkort" som det visst kallas i Fin. Dessutom så måste finnarna skjuta hjortskytteprovet för att få jaga älg o vitsvans, så jag gissar att det krävs nåt motsvarande av övriga nordbor.

Publicerat

vilka avgångstider finns i november?

Nä ca 1750 ToR stockholm-Åbo går ju inte ens att pruta på(sas)

jag har gogglat mycket men inte hittat hur stor en hjort ska vara för att räknas som medalj,guld?

Har varit över några gånger på både taxjakt och vakjakt. Ej skjutit nån hornbärande ännu utan bara hindar och kalvar.

Det tog mig nästan 200 rådjur innan jag sköt en guldbock i Sverige, skulle tro att oddsen för att du skall återkomma med en guldmedalj är rätt jämförbara, men kul om jag har fel förstås.

Publicerat
  • Författare

ok, tack!

Publicerat
  • Författare

Jag har ju skjutit in 6xc med rhino 100grains som torde vara optimalt men kan man ha en khales ki 6-24 på drevjakten eller bör jag byta kikare till helia 5?

Publicerat

Jag har ju skjutit in 6xc med rhino 100grains som torde vara optimalt men kan man ha en khales ki 6-24 på drevjakten eller bör jag byta kikare till helia 5?

Känner en som går hundförare med sin Tikka sporter med en 6-24 på, "inga problem" när jag fråga om svårighetsgrad...

Publicerat
  • Författare

Känner en som går hundförare med sin Tikka sporter med en 6-24 på, "inga problem" när jag fråga om svårighetsgrad...

skjuter han nått då och varför har han en 6-24 på hundförarbössan?
Publicerat

Nog skjuter han men han har flera bössor, så hur fördelningen ser ut vet jag ej. Var och en blir salig på sitt som det så vackert heter.

Publicerat
  • Författare

Jo, nä det är lite känsligt tycker jag om man kommer som gäst och inte har grejer som funkar!

Till vakjakten ligger jag nog i topp med mitt ekipage men kanske ska jag ta med helixen med z6i 1-6 så toppar jag nog drevjakten med, men då kanske jag bör skjuta in med 308an istället, 9,3x62 är lite overkill!