Publicerat Oktober 7, 201312 yr Vad säger lagen? Jaktkort? Minsta kaliber? Har blivit erbjuden jakt, fällavgift 250euro, + 25euro per tagg över ett visst antal lite norr ,om Åbo! Bästa tid november till januari? Nått annat att tänka på?
Publicerat Oktober 7, 201312 yr för vitsvans gäller kula minst 6gram, anslagsenergi 2000J vid 100m kula minst 8gram, anslagsenergi 1700J vid 100m och helmantel såklart förbjuden
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Far när det är månsken då kan du sitta hela natten om det är vakjakt det gäller. Går även att locka bockarna i slutet av november.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr sant, månsken och snö så kan du sitta så länge du hålls vaken sitter just nu och väntar på hjort faktiskt
Publicerat Oktober 7, 201312 yr för vitsvans gällerkula minst 6gram, anslagsenergi 2000J vid 100mkula minst 8gram, anslagsenergi 1700J vid 100moch helmantel såklart förbjuden Viken klarsyn Finland har om kalibrars duglighet och klasser! Duktigt avundsjuk. /Mike
Publicerat Oktober 7, 201312 yr vapen kan vi lycka till ifall det bär av! skjöt lagets 2 första vitsvansare igår kväll fint vilt!
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Författare ok, så 100grains rhino i 6xc borde vara ypperligt då? eller är 150 grains i 270 wsm att föredra? jo det blir drevjakt med tax och sen vakjakt på kvällen/natten! hur stor ska en kapitalhjort vara, och vad kostar de normalt att skjuta(fällavgift). Är strax norr om åbo bra marker för vitsvanshjort?
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Författare Jo hur tar man sig till Åbo från typ Växjö? är det flyg/båt från Stockholm, eller finns det fler alternativ?
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Författare Svävare. vilka avgångstider finns i november? Nä ca 1750 ToR stockholm-Åbo går ju inte ens att pruta på(sas) jag har gogglat mycket men inte hittat hur stor en hjort ska vara för att räknas som medalj,guld?
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Vad säger lagen? Jaktkort? Minsta kaliber? Har blivit erbjuden jakt, fällavgift 250euro, + 25euro per tagg över ett visst antal lite norr ,om Åbo! Bästa tid november till januari? Nått annat att tänka på? Jagar du i Finland måste du erlägga avgiften för "Statens jaktkort" som det visst kallas i Fin. Dessutom så måste finnarna skjuta hjortskytteprovet för att få jaga älg o vitsvans, så jag gissar att det krävs nåt motsvarande av övriga nordbor.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr vilka avgångstider finns i november? Nä ca 1750 ToR stockholm-Åbo går ju inte ens att pruta på(sas) jag har gogglat mycket men inte hittat hur stor en hjort ska vara för att räknas som medalj,guld? Har varit över några gånger på både taxjakt och vakjakt. Ej skjutit nån hornbärande ännu utan bara hindar och kalvar. Det tog mig nästan 200 rådjur innan jag sköt en guldbock i Sverige, skulle tro att oddsen för att du skall återkomma med en guldmedalj är rätt jämförbara, men kul om jag har fel förstås.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Har du hittat lämplig resa?Några förslag. Tallink Silja - http://www.tallinksilja.com/sv/web/se/hitta-resa Direct ferries (samlingssida för flera rederier?)- http://www.directferries.se/farjor_fran_sverige_till_finland.htm
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Har du hittat lämplig resa? Några förslag. Tallink Silja - http://www.tallinksilja.com/sv/web/se/hitta-resa Direct ferries (samlingssida för flera rederier?)- http://www.directferries.se/farjor_fran_sverige_till_finland.htm Tackar, men med bill kostar det bara 8-900kr mindre än flyg!
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare Jag har ju skjutit in 6xc med rhino 100grains som torde vara optimalt men kan man ha en khales ki 6-24 på drevjakten eller bör jag byta kikare till helia 5?
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Jag har ju skjutit in 6xc med rhino 100grains som torde vara optimalt men kan man ha en khales ki 6-24 på drevjakten eller bör jag byta kikare till helia 5? Känner en som går hundförare med sin Tikka sporter med en 6-24 på, "inga problem" när jag fråga om svårighetsgrad...
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Författare Känner en som går hundförare med sin Tikka sporter med en 6-24 på, "inga problem" när jag fråga om svårighetsgrad...skjuter han nått då och varför har han en 6-24 på hundförarbössan?
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Nog skjuter han men han har flera bössor, så hur fördelningen ser ut vet jag ej. Var och en blir salig på sitt som det så vackert heter.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Författare Jo, nä det är lite känsligt tycker jag om man kommer som gäst och inte har grejer som funkar! Till vakjakten ligger jag nog i topp med mitt ekipage men kanske ska jag ta med helixen med z6i 1-6 så toppar jag nog drevjakten med, men då kanske jag bör skjuta in med 308an istället, 9,3x62 är lite overkill!