Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En fråga om rävåtel

Featured Replies

Publicerat

Hallå!!

Jag har möjlighet att göra tre rävåtlar på marken. Två stycken vid gamla jaktbodar som funkar fint att sitta i och en vid en ladugård som jag hade åtel vid förra året. Nu till frågan, det är cirka 2 km emellan ställena så kan det bli för tät eller är det bara att köra. Det är säkert någon här som har erfarenheter!

Publicerat

Fortsätt med första åteln om inte något av de andra ställena verkar mer lovande!

Att starta en till åtel nära inpå minskar chansen på att du sitter på rätt.

Se istället om du kan fixa ett annat ställe längre bort och bygg en vakkoja att sitta i, ett bra sätt är att sätta dem i olika vindriktningar eller i olika förhållanden för att kunna,jaga när man själv vill.

Publicerat
  • Författare

Fortsätt med första åteln om inte något av de andra ställena verkar mer lovande!

Att starta en till åtel nära inpå minskar chansen på att du sitter på rätt.

Se istället om du kan fixa ett annat ställe längre bort och bygg en vakkoja att sitta i, ett bra sätt är att sätta dem i olika vindriktningar eller i olika förhållanden för att kunna,jaga när man själv vill.

Okej! Tack för svaret!! Den åteln som jag hade förra året ligger nära byn och dom andra som jag tänkt på ligger i skogen. Men det kanske är samma rävar som springer där ändå.
Publicerat

Vissa skogsrävar kanske inte vågar sig in till bebyggelse just vid denna årstiden men när vintern kommer på riktigt så brukar även de närma sig maten, dock med mycket mer försiktighet om den ligger för nära bebyggelse.

Prova vilken åtel som verkar vara mest aktiv efter ett litet tags åtlande i vinter , sedan avslutar du de andra om du vill nöja dig med en när du ser vart de helst går och vilket ställe som är lättast att komma till skott.

Jag har själv testat ett flertal och det som gett bäst är de åtlar som har en större öppen yta med bra sikt från närliggande berg.

En annan reflektion är att de inte har något emot vägar vilket gör det lättare att mata in dem kontinuerligt  :thumbsup: samt att ta sig till vakstället osedd  :thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Okej.. Blir nog till att fortsätta med den som jag hade förra året och testa att åtla vid ett av dom ställena i skogen. Den ligger nog rätt bra i en stor glänta med några björkar omgiven av granskog och en skogsväg till kojan. Förra året köpte jag fiskblock av en jag känner och la ut så det blir ju ganska enkelt att åtla i skogen samt att jag bor mittemellan båda åtlarna så det blir smidigt att hålla igång båda tills jag ser vilken som drar mest.

Publicerat

De kan ju dra lika mycket beroende på tillgången på räv  :cool:

Publicerat
  • Författare

Jo räv finns det gott om, ingen som jagar räv här omkring mer än någon stor gemensamhetsjakt varje år med stövare... Tråkigt för dom andra kul för mig : )

Publicerat

Tror att det kanske inte är någon större fara med att köra 2 åtlar. Är det gott om räv och dessutom mer eller mindre ojagat kommer det gå räv på bägge så länge du matar ordentligt på bägge ställena. Nyckeln är just matningen.

Se till att det aldrig blir tomt. Saknar du slaktrester funkar det bra att underhållsmata med nåt billigt torrfoder.

Jag jagar på två åtlar som ligger ett par stenkast ifrån varann och det är samma spring på bägge. Dock skjuts det mer på en av dom pga. gynnsam gårdsbelysning.

Som sagt; maten är nyckeln. Ös på med käk så blir det räv på åtlarna.

Lycka till.

Mvh. Fitz

Publicerat
  • Författare

Tror att det kanske inte är någon större fara med att köra 2 åtlar. Är det gott om räv och dessutom mer eller mindre ojagat kommer det gå räv på bägge så länge du matar ordentligt på bägge ställena. Nyckeln är just matningen. Se till att det aldrig blir tomt. Saknar du slaktrester funkar det bra att underhållsmata med nåt billigt torrfoder.Jag jagar på två åtlar som ligger ett par stenkast ifrån varann och det är samma spring på bägge. Dock skjuts det mer på en av dom pga. gynnsam gårdsbelysning.Som sagt; maten är nyckeln. Ös på med käk så blir det räv på åtlarna.Lycka till.Mvh. Fitz

Okej.. Låter bra! Torrfoder har jag kört sen i somras och nu när det börjar bli kallare så åker det ut allt möjligt, slaktrester, skal från kräftskivor, ja allt möjligt. Sen när det blir minusgrader så blir det frysta block med antingen fisk eller kött från en jag känner. Dom väger mellan 50 och 100 kilo så dom räcker ett tag. Tack för svaret!!

Publicerat

Är det bäst att gräva ner slaktrenser? Eller hur gör ni? Hur djupt?

Publicerat
  • Författare

Är det bäst att gräva ner slaktrenser? Eller hur gör ni? Hur djupt?

Jag är ingen expert, men nu när jag inte kan sitta och vaka så sprider jag ut torrfoder och lägger ut annat gott till rävarna som dom bara kan hämta. Men när jag sitter så vill jag ju att dom ska stanna upp en stund så man får läge att skjuta så då har jag isblock med fisk typ och blir det något trafikdödat rådjur eller liknande så binder jag fast det. Men det finns folk med mer erfarenhet här än vad jag har!!

Publicerat

Okej. Ska pröva frysa in fisk och matavfall så får vi se hur det går :)

Publicerat

Var och hämtade 20 kilo rens idag. Fryser in det och toppar med lite blod. Sen bjuder jag på glass i skogen, alla är bjudna!

Publicerat

Var och hämtade 20 kilo rens idag. Fryser in det och toppar med lite blod. Sen bjuder jag på glass i skogen, alla är bjudna!

Låter bra :) hur långt lägger ni åteln? Tänkte ta studsaren och funderar på runt 50 meter bort

• 4 weeks later...
Publicerat

att göra en låda eller bur i armeringsjärn å lägga åteln i är bra så räven blir kvar och får jobba lite , är det bra tror ni? :smile:

hur långt håll ska man ha åteln på ? 30m?

Publicerat

behöver man blöta upp hundfodret eller ska det vara torrt åt rävarna ?

Publicerat

Brukar slå in rådjur och höns mm i hönsnät och lägga in en tung sten och sedan strö med valp torrfoder runt omkring och det funkar bra och domare blir kvar en längre stund på åteln. :)

Publicerat

Brukar slå in rådjur och höns mm i hönsnät och lägga in en tung sten och sedan strö med valp torrfoder runt omkring och det funkar bra och dom blir kvar en längre stund på åteln. :)

Publicerat

Isglass på 50m är gott nog :thumbsup:

Jag kommer troligen ha en åtel på en Bergsida på prov iår där blir jag nog tvungen att binda fast åteln eller kanske ha en Armeringsjärns låda som någon nämnde! (Bra ide!)

Annars kommer nog materialet snart ligga vid foten av berget och där ser jag inget från tänkta vakplatsen.

Hållet blir nog närmare 70m men det borde gå att skjuta säkert ändå.

Publicerat

att göra en låda eller bur i armeringsjärn å lägga åteln i är bra så räven blir kvar och får jobba lite , är det bra tror ni? :smile:

hur långt håll ska man ha åteln på ? 30m?

Många rävar har ramlat för en kärve hagel på 20-30m, förmodligen mer vanligt förr då pälsen var värt en del. Men går gör det.

Publicerat

En låda av armeringsjärn på vintern tycker jag låter som en dålig ide,släng en sj pall över ist.

Publicerat

Många rävar har ramlat för en kärve hagel på 20-30m, förmodligen mer vanligt förr då pälsen var värt en del. Men går gör det.

Mitt svar var ju iofs baserat på Kulvapen men det hoppas jag framgår.

Kommer det till hagel så ligger väl hållet kring 20m antar jag.