Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

min shilen dga i 221 fireball kom hem igår.

Featured Replies

Publicerat

Vad är tanken att du ska använda för kula till ripjakten? Och vilka farter tror du kommer vara lämpligast?

Är det en fördel med höga eller låga hastigheter med en sån här kaliber för att få så mycket fågel som möjligt kvar? Beror väl iofs på kulvalet.

Publicerat
  • Författare

kulan blir en speer fmj 55gr i ca 830 m/s. eftersom många ripor skjuts på under 20m så passar den farten bra och kulan är mycket trubbig. körde med samma kula och fart förra året och jag har svårt att tänka mig bättre resultat så det fick bli samma. väldigt bra knockeffekt utan att trasa.

Publicerat

Maddis- du har så roliga pangar nu, iofs har jag ingen användning/behov för motsvarande men jag uppskattar idé n bakom. Christian

Publicerat

Ser riktigt bra ut. Har en bekant som har en tikka m55 i 221. Den skjuter som en gud med 40 grains kulor. Har inte testat några tyngre ännu. Vad kör du för krut till 55grainarna?

Publicerat
  • Författare

har testat 120, 130 och 200 med ca tiotalet kulsorter i två bössor och jag tycker det ser ut som 200 krutet ger klart bäst precision till 50 och 55 gr kulor.

bössan har testats mer nu och 100 hylsor är formskjutna, bilden nere till vänster med en fyraskottsgrupp på 3,7mm är en avvikelse som återkommit med små flyers på sista skottet så nu måste det bäddas så fort som möjligt. har en laddning klar iaf då den såg bäst ut även vid senare tester.

Publicerat
  • Författare

Maddis- du har så roliga pangar nu, iofs har jag ingen användning/behov för motsvarande men jag uppskattar idé n bakom. Christian

ja Christian jag börjar otroligt nog bli rätt nöjd med garderoben och djuren dör utan pardon bättre än någonsin. sköt 50 skott med denna i knä och stående med jägarmässigt stöd och glädjen över resultatet är stor. jag är så jäkla glad att jag har börjat veta exakt vilken spec jag ska ha för att kunna nå en hög nivå på jakten. många här vet hur svårt det är att hitta saker lyfter resultaten.
Publicerat

Fränt!  :thumbsup:

• 2 weeks later...
  • 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering på denna bössa också.

Har kört denna på trädskällarjakt och ripjakt. Kör med gamla speer fmj 55 gr som är sen länge utgången. Med hjälp av åtskilliga tusen har jag fått fatt i ca 1200 st så jag har till förhoppningsvis många års jakt. Är kär i stocken och jakten har funkat jättebra så nu är jag på jakt efter en till shilen dga för att bygga en arvtagare till min 358w. Ett svårt uppdrag men det känns som att den sista pusselbiten är just det. Min remington 358w får då nedgraderas till någon sorts gårdsbössa laddad med pistolkulor i subsonic. Om ni får en chans att skjuta en dga med originalkolv ta den, kolven är verkligen ett mästerverk för stående och knä, svingen blir väldigt harmonisk också.

Publicerat

Uppdatering på denna bössa också.

Har kört denna på trädskällarjakt och ripjakt. Kör med gamla speer fmj 55 gr som är sen länge utgången. Med hjälp av åtskilliga tusen har jag fått fatt i ca 1200 st så jag har till förhoppningsvis många års jakt. Är kär i stocken och jakten har funkat jättebra så nu är jag på jakt efter en till shilen dga för att bygga en arvtagare till min 358w. Ett svårt uppdrag men det känns som att den sista pusselbiten är just det. Min remington 358w får då nedgraderas till någon sorts gårdsbössa laddad med pistolkulor i subsonic. Om ni får en chans att skjuta en dga med originalkolv ta den, kolven är verkligen ett mästerverk för stående och knä, svingen blir väldigt harmonisk också.

Nej, i så fall bör den hamna i Vintertjärn ;)

Publicerat
  • Författare

Tar emot att göra mig av med min remington

Det bor mycket tur i den.

Publicerat

Är inte tur vad vi som kanske förbereder oss lite sämre, eller inte är lika försiktiga och uppmärksamma på väg till pass eller under jakt brukar skylla på när andra får skjuta mer? :)

(d.v.s. det är inte tur att det brukar gå bra för dig)

Publicerat
  • Författare

Snackar vi älgjakt så är turen min bästa vän när det gäller att få älg på sig. Men vissa skott kan jag ta på mig som skicklighet.:)