Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarkurs i handladdning 26/10 2013 Stockholm

Featured Replies

Publicerat

Hej broderforum. JAg har kört en del handladdningskurser för forumister på robsoft tidigare, tänkte lägga upp en tråd här också så ni också får chansen. Jag kopierar in tråden i sin helhet, ni kan ju svara här eller på robsoft om ni vill vara med.

Nybörjarkurs i handladdning v.3.0

Nu kör vi kurs nummer tre, efter vad jag skulle vilja säga två riktigt bra kurser så kör vi en tredje gång! börjar bli tradition detta.

Walter-Borg tråden viewtopic.php?f=7&t vart ju ganska populär, förutom att den slutade att handla om det TS tänkte sig, så jag tänkte att jag gör en ny tråd istället som rör ämnet.

Tanken är alltså att vi ska köra en nybörjarkurs i handladdning där vi går igenom allt från början. Vi tar upp alla moment, alla verktyg som behövs, hur dom fungerar, vad man ska tänka på osv. Det är alltså inte en kurs för dig som redan handladdar och vill diskutera laddstegar i 6XC eller vilket laddverktyg som egentligen är bäst. Alla som är med kommer att få prova göra alla moment som är nödvändiga och onödvändiga när det kommer till handladdning. Samt en hel del bra tips och trix man samlat på sig under åren vid laddbänken.

Vi kör handladdning från början. 

När: Lördagen den 26:e Oktober 2013. Från 10:00 tills ungefär 16:00. Jag fixar en enklare lunch (typ gulasch, vildsvinsgryta, eller nått i den stilen) 

Var: Sollentuna St Erik´s Scoutlokal, Strandvägen 80 i Solletuna. 4-5min från E4. Infarten till strandvägen ligger precis efter Edsbacka krog till vänster (om man kommer norrifrån) 

Hur: Som lyckligt gift med en scout får jag låna Sollentunascouternas konferenslokal för en tämligen ringa summa på 1500kr/helgdagdag, så jag tänkte att vi delar broderligt på den kostnaden. 5 deltagare = 300kr var. 10 deltagare = 150kr var. Då ingår alla former av förnödenheter, bord, stolar, kaffebryggare, projektor, toalett, diskmaskin etc. Sen går det väl åt en femtiolapp per skalle för lunchen. Änsålänge har kurserna alltid blivit överfulla så 200kr brukar bara en bra summa att sikta på.

Att tänka på: Man behöver inte ta med någonting alls, jag har allt materiell som behövs. Vi ska ju ladda skott som jag oavsett vad hade tänkt ladda för eller senare så allt vi gör av med kommer ju såklart att användas. Vi kan ladda ett gäng olika kalibrar men 308w och 45-70 tycker jag är två bra exempelekalibrar att jobba med. Fikabröd är ju såklart trevligt om någon tar med sig. 

Jag tänkte att vi kör minst 5 personer och max 10, för enkelhetens skull.

Bokade:

1 mdef
2 mdef+1
3 HVA350
4 Uppland
5 AVR
6 Pr1yGr8
7 avr svåger 
8 remmy223 
9 Qvarnhill
10 tuggo

11

12

13

14

15

// Fredrik

Publicerat

Jag kan varmt rekommendera detta, var med på en tidigare kurs och det var väldigt trevligt men framförallt lärorikt!

telefonskrivet

Publicerat

Attan att man bor så långt från Stockholm... :sad:

Publicerat

Blir det fler sådana kurser senare? jag är intresserad men jagar ev den helgen.

Publicerat

Härligt!! då är det bara att hålla ögonen öppna!! :thumbsup:

Publicerat

Ser mig kanske inte som en hemladdare men det ska bli väldigt intressant att få grunderna klara för sig!

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Två dar kvar! finns fortfarande platser kvar om nån vill lära sig denna ultmata hobby :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej!

Jag vill också vara med nästa gång synd att man missade detta tillfälle..

Publicerat

Ska man behöva vara tvungen att tvinga sig att besöka Stockholm?:o

• 1 month later...
Publicerat

Tror du det blir någon nybörjarträff igen framöver?

Skulle vara så kul att hänga med.

Publicerat

Får ni chansen, delta på kursen, den var väldigt lärorik och intressant!