Publicerat Oktober 8, 201312 yr Hjälp.. Jag har gjort kolvkamsbygge i en CG 63 tidigare ovh med bra resultat, det var träkolv på den bössan och det gick smärtfritt att utföra allt. Nu till problematiken, tänkte att jag gör det med tikkan också. Skillnaden är då att kolven är av komposit och kolven är ihålig.. Nu måste jag fylla upp tomrummet med något som håller väggarna/skalet i hop när man ska spänna stoppskruvarna som sitter i sidan. (Har provat med Pl400 men det blir för tungt.. Senast fyllde jag upp med frigolit och toppade med ett tunt lager av pl400 men det håller inte när jag ska spänna stoppskruvarna så spricker pl400 upp så det blir en glipa mellan skalet/kolvens insida och frigolit-pl400). Vad ska jag fylla upp med som inte väger för mycket och tål att borras i ( för justerpinnarna) ?.. Goda hälsningar!
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Jag rekommenderar någon form av epoxi. Det viktiga är att den fäster mot temoplasten på insidan och att krympet är lågt.Hur stor volym räknar du med att fylla?
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Jag kan tänka mig att en variant liknande detta skulle kunna fungera. Man beräknar volymen som skall vara fylld med epoxi, för att kunna görainfästningen osv. Övrig volym kan man fylla med polyuretanskym. Företrädelsevis vänder man på ordningen att man har en plugg där manvill fylla epoxi och fyller först polyuretan. Sedan när den härdat tar man bortpluggen och fyller sista hålrummet med epoxi tillsammans med infästning.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Jag skulle valt epoxi med mikroballonger. Epoxin fäster bra, och ballongerna ger bra volym utan att det blir tungt. Det får man lämpligen tag på i närmaste båtaffär... Tveksam till om Clas eller Jula har tillräckligt bra grejer i det här läget.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Ett annat alternativ är att du gjuter fast infästningen i botten på kolven och sedan fyller utmed polyuretan, men inte hela vägen upp till kanten. De sista 5 mm eller liknande spaklar duut med epoxi. Ja det finns många sätt att göra detta på. Man skulle ha en kolv att öva på.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Värm en bit plexiglas över befintlig kolvkam. Gör avlånga hål i den . Borra sedan genomgående hål i kolven. och montera ihop det hela med två m6 vagnsbult karrosseribrikor och två vingmuttrar. Vola ställbara kolvkam för ca 150 pix. lacka plexin på insidan så håller färgen.