Publicerat Oktober 8, 201312 yr Saxat ur UNT. "En markägare i Altuna påträffade på måndagen en skjuten älg på sin mark.Älgjakten inleds först nästa vecka, men den påträffade älgen ska ha haftmärken efter två kulor. Således betraktas fallet som ett jaktbrott." UNT 8/10 2013 Länk till notisen: http://www.unt.se/osthammar/alg-hittad-skjuten-2628994.aspx
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Hmmmm.... nu blev jag ställd. Jag läste det så snabbt att jag fick det till Alunda.Jag vet ärligt tala inte vad skall ha insträffat någonstans.Om man kikar på unt:s nätupplaga så finns notisen under fliken Östhammar meninte under fliken Enköping.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Nu är det ju inte särskilt långt från gränsen till septemberjakt, om jag inte skolkat från för många geografilektioner... -- Mats
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Hmm, ja, UNT-redaktionen är inte helt med på noterna när det gäller tidningens spridningsområde utanför tullarna. Oavsett Östhammar eller Enköping, det är vääääldigt långt från septemberjaktens område så är älgen skjuten är det nog dessvärre frågan om jaktbrott!
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Nä just det ja, det är landskaps- och inte länsgränsen - sen var det ju en bit ned. Då återstår om den verkligen ÄR skjuten eller om det är skador från nån fight över en ko, eller en bilstrålkastare, eller en tallgren, eller... Min övertygelse är att inget mer hörs om den inte visar sig vara skjuten. -- Mats
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Nä just det ja, det är landskaps- och inte länsgränsen - sen var det ju en bit ned. Då återstår om den verkligen ÄR skjuten eller om det är skador från nån fight över en ko, eller en bilstrålkastare, eller en tallgren, eller... Min övertygelse är att inget mer hörs om den inte visar sig vara skjuten. -- Mats Det är en utbredd syn att vi bor i mitten, inte minst av "Tokholmarna" som gärna ser sig mittmänniskor själva, det kan bero på att de flesta inte förstår att det finns en värld norr om Upplands-Väsby. Faktum är att jag har nästan närmare till Götaland än vår geografiska mittpunkt, skulle tro att det är 35-40 mil så ja, vi bor faktiskt väldigt långt söder ut. Meeen, jag tar gärna lite septemberjakt här nere för vi bor dessvärre tillräckligt långt norr ut för att inte få februarijakt.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Detta är en populär post. Skall vi gissa på stångskada pga brunst, lite rovfågel på det så har den säkert skjutits av jägarna via bazooka enl UNT? Har hittats 2 tjurar ihjälstångade mellan Gimo och Knutby senaste veckan, var visst 10 havsörnar vid den ena, utrotningshotad....? Inte vid Upplandskusten iaf.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Det är ju ganska enkelt att se om den är stångdödad. Om den är skjuten så hittar man antingen kulor/kulrester i kroppen eller så hittar man utgångshål.