Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älg hittad skjuten i Alunda

Featured Replies

Publicerat

Saxat ur UNT.

"En markägare i Altuna påträffade på måndagen en skjuten älg på sin mark.
Älgjakten inleds först nästa vecka, men den påträffade älgen ska ha haft
märken efter två kulor. Således betraktas fallet som ett jaktbrott." UNT 8/10 2013

Länk till notisen: http://www.unt.se/osthammar/alg-hittad-skjuten-2628994.aspx

Publicerat

Altuna är inte det Enköping ( fjärhundra)

Publicerat
  • Författare

Hmmmm.... nu blev jag ställd. Jag läste det så snabbt att jag fick det till Alunda.
Jag vet ärligt tala inte vad skall ha insträffat någonstans.

Om man kikar på unt:s nätupplaga så finns notisen under fliken Östhammar men
inte under fliken Enköping.

Publicerat

Nu är det ju inte särskilt långt från gränsen till septemberjakt, om jag inte skolkat från för många geografilektioner...

-- Mats

Publicerat

Hmm, ja, UNT-redaktionen är inte helt med på noterna när det gäller tidningens spridningsområde utanför tullarna. Oavsett Östhammar eller Enköping, det är vääääldigt långt från septemberjaktens område så är älgen skjuten är det nog dessvärre frågan om jaktbrott!

Publicerat

Nä just det ja, det är landskaps- och inte länsgränsen - sen var det ju en bit ned.  :blush:

Då återstår om den verkligen ÄR skjuten eller om det är skador från nån fight över en ko, eller en bilstrålkastare, eller en tallgren, eller... Min övertygelse är att inget mer hörs om den inte visar sig vara skjuten.

-- Mats

Publicerat

Nä just det ja, det är landskaps- och inte länsgränsen - sen var det ju en bit ned.  :blush:

Då återstår om den verkligen ÄR skjuten eller om det är skador från nån fight över en ko, eller en bilstrålkastare, eller en tallgren, eller... Min övertygelse är att inget mer hörs om den inte visar sig vara skjuten.

-- Mats

Det är en utbredd syn att vi bor i mitten, inte minst av "Tokholmarna" som gärna ser sig mittmänniskor själva, det kan bero på att de flesta inte förstår att det finns en värld norr om Upplands-Väsby. Faktum är att jag har nästan närmare till Götaland än vår geografiska mittpunkt, skulle tro att det är 35-40 mil så ja, vi bor faktiskt väldigt långt söder ut. Meeen, jag tar gärna lite septemberjakt här nere för vi bor dessvärre tillräckligt långt norr ut för att inte få februarijakt.  :sleep:

Publicerat

guillo som vart ute och pangat

Publicerat

Det är ju ganska enkelt att se om den är stångdödad. Om den är skjuten så hittar man antingen kulor/kulrester i kroppen eller så hittar man utgångshål.