Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fixa till plastkolven på T3'n

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte fylla ut hålrummen i kolven på min Tikka t3 battue för att få lite tyngd i den så den blir lite mer följsam i svingen, tänkte först att jag skulle väga av den med bly stavar och fyllla ut med fogskum men det känns som jag kränker bössan då, har åxå funderat på plastic padding men det kanske blir för tungt.

Är det någon som har ett tips?

//Roger

Publicerat

Jag skulle valt epoxi och mikroballonger, men det förutsätter ju att du aldrig vill ha ett hålrum igen...

Publicerat

Epoxi har en densitet omkring 2000 g / dm3, rätt tungt mao.

Vad tror du om en variant med epoxi längre ner i kolven och fylla ut med polyuretan?

Polyuretan har en densitet omkring 300g - 1000g / dm3.

Hur mycket vikt vill du addera och hur mycket volym har du - ungefär?

Publicerat
  • Författare

Jo hålrummet ska fyllas igen permanent, när det gäller vikten så väger bössan ca 2,8 kg jag skulle nog vilja att den väger som en med träkolv ca 3,2kg så ungefär ett halvkilos vikt jämntfördelat i hela kolven, volymen har jag inte tänkt så mycke på :wallbash:  men det är ju en viktig parameter, får kolla upp det i morgon.

Publicerat

Kolla volymen så skall vi nog få till en bra fördelning av de olika preperaten. :thumbsup:

Publicerat

Tror inte du får så bra balans i bössan om du lägger vikten i kolven. Skulle själv borrat hål i vänstersidan av kolven, fullt med fogskum, och sen sattit rembygeln i hålet.

Själva vitsen med light, är just light.

Har själv spacklat upp kolven på min 1600 med plastic padding, och det är ingen höjdare att förskjuta balanspunkten bakåt.

/Urban

Publicerat

Håller helt med ovanstående, du får knappast mer följsam sving om du tynger kolven, snarare tvärtom, tror du får taskig balans.

Testa att tejpa på nån vikt på pipan, behövs inte så mycket. Har du kort lätt pipa kanske du får bättre balans och sving om du lättar kolven istället.

Publicerat
  • Författare

Tanken är att fylla både bak i kolven och framme i förstocken för att få den ungefär som en träkolv viktmässigt, men det kan ju vara som ni säger att det räcker att ha lite tyngd på just pipan för att den ska bli behagligare, hursomhelst så har jag gjort ett vetenskapligt experiment i serien experiment, jag har räknat ut volymen i kolven och det får plats:

0,8 dl vatten i förstocken och 4 dl vatten i kolven.

För att få fram dessa siffror har jag andvänt ett dl mått och en saftkanna från tupperware.

Kan vi få ut något av detta Siggy-stardust ?

//Roger

Publicerat

"räknat ut volymen i kolven", det är respekt. Själv hade jag nöjt mig med att doppa den i full hink och mätt hur mycket som rann över kanten.

Hursomhelst, jag framhärdar att med en rejäl mängd mikroballonger, t.ex. från Nils Malmgren som även tillhandahåller epoxi, så blir 4dl ganska lätt. Vi räknar ju inte med några större laster...

Publicerat

Tanken är att fylla både bak i kolven och framme i förstocken för att få den ungefär som en träkolv viktmässigt, men det kan ju vara som ni säger att det räcker att ha lite tyngd på just pipan för att den ska bli behagligare, hursomhelst så har jag gjort ett vetenskapligt experiment i serien experiment, jag har räknat ut volymen i kolven och det får plats:

0,8 dl vatten i förstocken och 4 dl vatten i kolven.

För att få fram dessa siffror har jag andvänt ett dl mått och en saftkanna från tupperware.

Kan vi få ut något av detta Siggy-stardust ?

//Roger

om du viktar efter den volymen kommer jämvikten att förskjutas bakåt och bössan blir mer viftig tror jag.
Publicerat
  • Författare

Jag håller med dig niklasn, kanske om jag gjuter ner lite bly i med epoxy i förstocken först och sen monterar ihop den innan jag väger av hela bössan genom att fylla bak i kolven efter hand.

Publicerat

Har inte kollat förstocken på en T3, men kan tänka mig att det finns lite hålrun att fylla.

Skulle själv fyllt kolven med fogskum, endast för att få den tyst, sen fylt förstocken med bly. Så långt fram som möjligt.

Men jag förstår fortfarande inte vitsen, det är väl bättre att byta bössa om den är för lätt. En light ska ju va lätt. Vill man inte ha det så går man på en standard.

/Urban

Publicerat

Du gjorde ett föredömligt arbete med volymberäkningen, kanon.
Jag skall jonglera lite med siffrorna så skall jag berätta vad jag kommer fram till,
kanske kan ge dig ett hum om hur du skall göra.

En liten fråga till bara.
Visst var det denna kolv som väger 2,8 kg och din målvikt var omkring 3,2 kg.
Du skrev det, men bara så jag inte missuppfattade. :thumbsup:

Återkommer gärna om det är ok. :smile:

"räknat ut volymen i kolven", det är respekt. Själv hade jag nöjt mig med att doppa den i full hink och mätt hur mycket som rann över kanten.

Jag förstår vad du vill uppnå. Om du doppar allt så får du hela kolvens volym och inte bara hålrummen. :thumbsup:
Det är iofs bra, men inte riktigt helt tillämpbart just nu.

Publicerat

Tror att hela bössan väger 2,85kg, kolven väger nog inte ens kilot

/Urban

Publicerat

"Jag förstår vad du vill uppnå. Om du doppar allt så får du hela kolvens volym och inte bara hålrummen. :thumbsup:

Det är iofs bra, men inte riktigt helt tillämpbart just nu."

Nja, tänkte ju mer att om man kommit åt att mäta vad som jag vilt gissar är ett ganska oregelbundet utrymme och sedan räknat ut volymen däri, så är nog utrymmet öppet nog för vattnet att rinna in och sedan ut igen...

Eller så har någon nallat ett ultraljud från BB...

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Projektet blev lagt på is pga jakt :smile:

• 2 years later...