Publicerat Oktober 8, 201312 yr Hejsan folket,Jag tänkte att jag skulle prova på det här med smide, så jag köpte lite borax och satte igång. Jag tog en 100 år + gammal järn..ring..spik som hade hängt på en vägg i garaget i ett par år, sågade av en bit och som kärna tog jag en bit 20C kolstål. Jag lindade ihop bitarna tillfälligt med ståltråd. Det blir alltså en hård kärna med kolstål, med ett yttre lager av ohärdat mjukt järn, d.v.s san mai stål.Jag ska beställa en större stycke antikt smidesjärn från ett företag och smida en bowie kniv, eller smida ihop ett stycke sanmai stål Därefter prova på att välla lite damaskus stål, dock så kommer jag behöva bygga en gasol ässja först, då min vanliga ässja slösar oerhört mycket bränsle När man slipar bladet och etsar det i syra så framträder kolstålet i ett vågigt mönster under det mjukare järnet som inte oxiderar på samma sätt.(Jag grovslipade endast och etsade endast en kort stund).
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Borax, vad ska du med det till?? Rena järnbitar, inge gödskal och så lite fin fin sand på när det börjar bli varm för en glas hinna sen kan man värma lite till så innerbiten blir lika varm som de yttre utan att det yttre rinner bort. Glaset skyddar, sen ut och slå ihop det. Tycker det ser ut som du har ett par områden i första biten som inte smält ihop väl... Smide är roligt, länge sen jag bankade på lite varma bitar. Men flyttade 13 mil från smedjan för 13 år sen så man får stå sitt kast...
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Ja jo bitarna jag parade ihop var sneda och hade en del gropar och hål, rätade på dem så gott det gick och slipade ytorna fria från oxider. De e på ett par ställen som fogen inte är helt 100, men å andra sidan var del hela lite av ett experiment, första gången jag har försökt något sådant Borax för att jag inte hade någon aning om att man kunde använda sand, å för att slippa eventuella problem
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Borax is the shit Mönstervällning är svårt och det gäller att fimpa lyset i smedjan så man kan se när stålet blir så hett att det börjar slå gnistor om det. Sen är knepet att hamra försiktigt med en lätt hammare och inte banka utav h-vete, men det har du nog redan kläm på. Mitt första försök gjorde jag alla fel på och det höll inte ihop men nästa försök så gjorde jag tydligen rätt för det blev ett knivblad med ett ganska bra twist-mönster i! Synd bara att jag glömde knivbladet ute i smedjan och nu är det rostigare än allt annat... hehe...
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Ja jo bitarna jag parade ihop var sneda och hade en del gropar och hål, rätade på dem så gott det gick och slipade ytorna fria från oxider. De e på ett par ställen som fogen inte är helt 100, men å andra sidan var del hela lite av ett experiment, första gången jag har försökt något sådant Borax för att jag inte hade någon aning om att man kunde använda sand, å för att slippa eventuella problem En sand strand med väldigt fin sand, stjäl en bigpack.. Klarar dig i ÅR på det..
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Jo din tråd om mönstervällning har legat å gnagt i huvet på mig ändå sedan jag först läste den, jag ska smida nere i källaren så mörkt går det å få, (plus den trevliga bonusen att man slipper gnäll om att man kommer sätta eld på huset.. Mitt största problem är dock att jag inte har något städ, utan jag använder en stålplatta 30x300x300 mm som väger runt 20 kilo, när jag lägger den på en vedkubbe så ligger den stadigt även när man hamrar. Lite otillräckligt för större arbeten men den duger nu i början, jag kommer nog att skaffa ett begagnat städ när jag har kommit en bit på vägen.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Har man inget städ så är allt platt, tungt och stumt bättre än inget alls! Jag vet många riktigt duktiga knivsmeder som fortfarande smider på en bit räls och de lär inte byta i första taget med tanke på hur bra resultat de får. Nej, det viktigaste är att det är ett plant underlag och att man får vara på det klara med att man inte kan smida hur stora saker som helst för då kommer armen att ge upp ganska fort, eftersom ett städ svarar och det gör inte en "skrotbit" på samma sätt. Jag skall en vacker dag köpa ett riktigt snortungt ambult men jag letar inte aktivt utan det får bli en impulspryl om man ramlar över ett. Dock är det fruktansvärt bra att kunna lite grunder inom smidet för jag har lagat några gamla beslag i ladan och tillverkat ett nytt gångjärn till en annan port och det skulle se fel ut med ett nytt "perfekt" gångjärn helt enkelt. Tillfredställelsen av att klara ett så pass i dag okänt hantverk är också någonting jag är lite stolt över - men kalla mig för smed kommer jag aldrig att göra för så duktig lär jag aldrig bli! Hamra på bara för det är skitkul och så lär man sig en massa metallurgi och annat på köpet
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Ttyvärr så märker jag att det finns en allvarlig bieffekt med att smida.. Jag har redan utan att ens ha spenderat mer än 15min vid städet, börjat planera på att bygga en 20tons hydraulisk press, en härdugn och diverse annat... Ska nog lära mig ett och annat innan jag spenderar tid och resurser på mer utrustning, vill lära mig grundarna först, men en hydraulisk press vore relativt enkel att bygga
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Grattis! Det är inte helt enkelt att välla ihop järn och stål. Skall man använda sand är det väl väldigt kvartsrik sand som gäller om jag minns rätt, och så fin som möjligt, på gränsen att den geologiskt skall få kallas sand över huvud taget.