Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälja vapen till Norge ?

Featured Replies

Publicerat

Ringde en norrman och ville köpa min bössa vilket jag blev mycket chockad över men som är helt ok för mig. Han verkade veta precis hur det gick till men senast han hade köpt vapen från Sverige var 10 år sen så jag vill bara kolla här så inget hade ändrats.

Jag skulle ge uppgifterna till han via mail. Sen skulle han ansöka om vapenlicens i Norge och även importtillstånd. När han fått detta skulle han skicka pappren till mig och jag skulle gå till polisen här och ansöka om utförseltillstånd. 

Och om jag förstod rätt så var allt klart sen och bara att göra klart affären men jag är ganska trött och det var på norska så säker är jag inte. Är det någon här som kan bekräfta ? De skulle hämta vapnet här i Sverige det ska inte skickas.

Mvh // Johannes

Publicerat

I stort sett rätt. Då Norge inte är medlem i EU så måste han skaffa ett importtillstånd, och du ett exporttillstånd. Utförseltillstånd och införseltillstånd används inom EU, utanför EU är det import/export.

T

Publicerat
  • Författare

Tack för det..

Han vill också ha en kopia på vapenlicensen mailad till sig. Är detta så det ska gå till ? 

Mvh // Johannes

Publicerat

Tack för det..

Han vill också ha en kopia på vapenlicensen mailad till sig. Är detta så det ska gå till ? 

Mvh // Johannes

Ja

/T

Publicerat

I stort sett rätt. Då Norge inte är medlem i EU så måste han skaffa ett importtillstånd, och du ett exporttillstånd. Utförseltillstånd och införseltillstånd används inom EU, utanför EU är det import/export.

T

Går det att använda EES frihandelsavtalet på något sätt vid import/export av vapen till Norge?

Jag undrar som lekman bara och är ingen expert på import/export av vapen.

Publicerat

Går det att använda EES frihandelsavtalet på något sätt vid import/export av vapen till Norge?

Jag undrar som lekman bara och är ingen expert på import/export av vapen.

Frihandelsavtalet gäller väl för det första skatter och tullar, för det andra regleras vapenhantering mellan länder av andra lagar som ligger över frihandelsavtalet eftersom vapen regleras av säkerhetspolitiska överenskommelser.

T

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har nu fått hem pappren. Jag ska fylla i lite rutor innan jag går till polisen. Bland annat en ruta där det står "Påtegning av selgeren". Vad kan detta betyda ? 

Mvh // Johannes 

Publicerat

Det låter som "säljarens underskrift". Är du bussig och lite busig så får du fullt betalt men skriver ett riktigt billigt kvitto så slipper din Norrman betala så mycket moms och tull. Så gjorde jag och den norrmannen har hört av sig flera gånger. :wink:

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret. Igår var jag hos polisen och de såg ut som frågetecken allihopa där. De fick ringa Göteborg och kolla hur de skulle göra och jag vet inte allt. Men nu är det inlämnat om exporttillstånd. Ska bli spännande att se hur lång tid detta tar.

Mvh / Johannes