Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det skiljer mycket i pris mellan Norma och Prvi Partizan jaktammo.

Featured Replies

Publicerat

Gjorde en reflektion över att Prvi Partizans jaktammo kostar 4,95 sek/st mot Normas 27 sek/st idag när reklamen från XXL kom förbi mig,

http://www.xxl.se/Root/Jakt/Jaktutrustning/Skjutning/c/22021222?q=%3Anewest%3AbrandName%3Apartizan

http://www.xxl.se/Root/Jakt/Jaktutrustning/Skjutning/STORVILT/Ammunition/Gev%C3%A4r/c/22021601?q=%3Anewest%3AbrandName%3Anorma

Nu ska jag inte uttala mig om prestanda Norma vs Prvi Partizan kulor, det finns dokumenterat på grannkanalen bland alla andra kulor.

Publicerat

Hmm, Patizans FMJ är 1:- dyrare än SP med andra ord är det dyrare och öva än jaga... :ohmy:

Publicerat

Skjutit en del vilt nu med Prvi´s kula 196gr Sp i 8mm, får säga att den fungerar mycket tillfredställande, ingen super duper bondad sak men när jag jagar på drevjakt eller som eftersökskula så föredrar jag en ganska mjuk kula.

Jag har skjutit ett rådjur i huvudet (under ett trafikeftersök) kan säga att det blev inte mycket kvar av utgångssidan på den skallen, jag sköt en brungris under skyddsjakt som jag helt felbedömdet vinkeln på så den gick nästan diagonalt genom grisen (ca 25kg levandevikt) och jag vill säga att det kulan tog sönder förvånansvärt lite för att ska vara en så kass kula. Det finns tillfällen då jag också vill ha en bondad kula men till den mesta jakten duger Prvi jättebra.

Och detta gäller för min handladdade Prvi kula så vad som gäller deras ammunition vill jag inte säga något om.

Publicerat

Skjutit en del vilt nu med Prvi´s kula 196gr Sp i 8mm, får säga att den fungerar mycket tillfredställande, ingen super duper bondad sak men när jag jagar på drevjakt eller som eftersökskula så föredrar jag en ganska mjuk kula.

Jag har skjutit ett rådjur i huvudet (under ett trafikeftersök) kan säga att det blev inte mycket kvar av utgångssidan på den skallen, jag sköt en brungris under skyddsjakt som jag helt felbedömdet vinkeln på så den gick nästan diagonalt genom grisen (ca 25kg levandevikt) och jag vill säga att det kulan tog sönder förvånansvärt lite för att ska vara en så kass kula. Det finns tillfällen då jag också vill ha en bondad kula men till den mesta jakten duger Prvi jättebra.

Och detta gäller för min handladdade Prvi kula så vad som gäller deras ammunition vill jag inte säga något om.

Mitt tidigare inlägg gäller HELT färdigladdad ammunition!

Vill påstå att det är när på med livet som insats man trycker av (erfarenhet från flera oberoende av varandras reklamationer av denna)

lösa kulor fungerar alltid bara man hittar rätt laddning för den kula man använder, som kula är väl den inte helt olik S&B?!

Publicerat

Jag har skjutit lite Partizan ammo och föredrar den framför Barnaul och Selleri & Bacon. Jag skulle till och med hävda att Partizan spelar i en eller två divisioner högre. Men Norma är kvalité! Inget snack om saken... vill man ha det bästa så är norma det som gäller men samtidigt kan man ifrågasätta om dess pris är rätt? är de värda 25kr skottet för en vulcan eller alaska (xxl) som är som vilken billig blyspets som helst. Sen skulle jag vilja se en uppryckning från norma gällande design på kulorna. De är fruktansvärd gammalmodiga med sin tegelstenar... och varför i hela friden gjorde man inte kalahari med bättre BC när man ändå var igång och dessutom marknadsför den som "långhållskula" och maxladdad. 

Publicerat

Det säljs en skrälldus av Prvi Partizan under namnet Highland AX på andra sidan klotet, mycket gångbar budgetammo i både Australien och Nya Zeeland.

Kompisen föredrar deras ammunition (precis som Stalkern ovan) i budgetträsket.

Kalahari, is that a flying brick ??........så sa kompisen då jag länkade Normas nyhet

Raggarö

• 4 years later...
Publicerat

Partizan är en gammal fabrik med lång tradition av ammo till handeldsvapen och artilleri samt raketer, men blev bombat 99 så det har tagit tid att bygga upp och dom säljer så mycket ammo främst till USA men även resten av världen, både jakt och militär som tex 338lapua och 50cal. Tydligen så har man fått av staten några miljoner euro för att utöka produktion och till vissa nya maskiner så förvänta er att det blir troligtvis bättre kvalité i framtiden. 

Publicerat

Jag köpte 7,62x39 både fmj å sp grisbilligt innan höjningen på Vildsvinsbutiken. Sköt fantastiskt bra å jag lever än. Blev inte ens skadad av att skjuta dessa faktiskt! ? Hade jag vetat att priset på dessa skulle öka så mycket som det gjorde så hade jag köpt måååånga askar... ?

• 3 weeks later...
Publicerat

En varning. Jag skjöt PPU SPRN 6,5x55 över kronograf. De håller inte kl.1-fart i min 61cm-pipa. 

• 3 weeks later...
Publicerat

testsköt partizan i en kompis bössa i höstas. jag trodde bössan small sönder, det va det mest överladdade
jag testat sen jag sköt dubbelskott i hagelbössan.

en liten nätt spridning på sidådär 15-20 cm så kanon för den bössan också :)