Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rättvis bild

Featured Replies

Publicerat

Jag läser på hemsidan en ny inlaga om bly:

http://jagareforbundet.se/jakten/jaktnyheter/2013/10/sa-undviker-du-bly-i-viltkottet/

man förundras över varför radiogrammen inte visar samma (liknande) objekt på bondad/obondad kula, man borde i rimlighetens namn kunnat presenterat exakt samma "vy" på objekten, 

Raggarö

Publicerat

Självklart hade jag kunnat göra det. Istället valde jag dock bilder för att kommunicera det budskap vi vill ha ut:

• Det är viktigt att skottrensa tillräckligt
  • Det går att få bort blyet

Tre bilder tyckte jag var nog mycket för en enkel nyhet. Fokus här var inte att visa på skillnaden mellan bondat och obondat; sådana bilder har jag publicerat bredvid varandra sedan 2009. Jag hade självklart även kunnat välja en bild där kulan gått genom överarmsbenet i bägge bogarna. Då hade bägge bogarna varit kass, och läsaren hade lämnats med en annan känsla än nu. Tror jag, i alla fall. Jag kommer att lägga ut en provkarta med bilder av olika skottplacering när vi är klara under hösten.

Det spelar stor roll om man använder bondad kula eller inte, och det spelar stor roll om man träffar överarmsbenet ellre inte. I bägge fallen självklart, men effekterna är större än de flesta jag visat bilderna för trott. Bondat bakom bog (eller koppar) är melodin, om man inte vill skära bort mycket.

Publicerat
  • Författare

Det var det manipulativa förfarandet jag reagerade på. Känslan hos de läsare jag träffat på som sett bilderna (så här i kulfunderingstider) har varit, jaha, det där gav ju ingenting.eftersom man inte kan jämföra, har de tagit den värsta  bondade kulan och den värsta splitterbomben ? Har inte du (SvJF) skjutit över målet lite då.......

Jag anser att det vore lika enkelt att visa

A :kula bakom bog, 30-06, bondad Norma Oryx 180 gr

B. kula bakom bog, 30-06, ej bondad Remington.CoreLokt 180 gr.

Raggarö

Publicerat

Visst vore det det, och det har vi som sagt redan gjort fler gånger. Men ska göra igen.

Helt rätt, den obondade är ditsatt som ett slags "worst case scenario" för att visa att det finns ett uppenbart problem som måste hanteras. I detta fallet en av de vanligare kulorna skjuten ur .308 Win. Och för alla insatta så tror jag det är uppenbart att det andra alternativet inte är det värsta tänkbara, eller?

Jag hade möjligen väntat mig kritik för att ha tagit ett för snällt exempel som toppbild, men inte motsatsen.

Återigen: budskapet gäller inte i första hand val av kula den här gången, utan att förmedla att man måste skottrensa noga men att man då kan få bort fragmenten.

Publicerat
  • Författare

Det absolut bästa hade ju onekligen varit att ange kula "A" och kula "B" inkl. skottplacering och kaliber, i nuläget blir det antaganden om vilka kulor ni valt. Det blir även så att  man även kan spekulera om allt bly visas när det gäller den obondade kulan (" dom har ju skurit bort en bit ur bogen ju")

"värsta kulan" kan ju innebära bästa kulan,dumt språkbruk av mig, säg att ni använt ytterligheterna - bondad kula 95% restvikt, obondad 40%.

Det finns ju bondade kulor med ca.70% restvikt likväl som det finns obondade kulor som håller ihop bra.

Budskapet skottrensning hör ju otvivelaktigt ihop med kulval. Välj "fel" rensa mycket, välj "rätt" rensa mindre.

Nåväl, nu är Barnes TSX inskjuten igen efter ett välbehövligt kolvbyte, älgjakten är räddad :thumbsup:

Raggarö

Publicerat

Ja bondat är ett urvattnat ord. Lödd bondning, kemisk bondning, blylås samt olika konstruktioner på kulorna som trots bondning ger dålig restvikt. 

Publicerat

Apropå bondat. Sköt en 25 kg:s gris på 30 m precis bakom bogen,rent sidoskott med .308 och fabriksladdad oryx. Tog där det skulle men hade två STORA utgångs hål i buken. Såg förjävligt ut. Borde en sån kula inte bara pipa rätt igenom med en sån träff?

/Lars.

Publicerat

Jo egentligen, och oftast gör den det skulle jag vilja påstå men jag själv har varit med om ungefär samma sak. Jag hittade blysplitter från min 200 grains oryx i låret på en dovhjort jag sköt. Skottvinkeln var sned så kulan gick ut i strax innan buken men ändå långt ifrån låret. Vill man va 100% garanterad att slippa bly i köttet så skall man skjuta med 100% blyfria kulor. 

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.