Publicerat September 8, 200619 yr Har beställt ett par viking hunter men inte fått dom än. Har hört att dom är "stora i storlekarna". Någon som har erfarenhet av detta? Går dom dessutom ut sig ytterligare? Tänkte att man kanske skulle byta strl direkt isåfall och inte hopas på att dom går in sig och sen inte ha möjlighet att byta.
Publicerat September 8, 200619 yr De är framförallt breda för att passa nordiska fötter. Rent generellt kan man säga, med undantag naturligtvis, att vi här i norr har bredare fötter är männiksorna i södra europa.
Publicerat September 13, 200619 yr Har beställt ett par viking hunter men inte fått dom än. Har hört att dom är "stora i storlekarna". Någon som har erfarenhet av detta?Går dom dessutom ut sig ytterligare? Tänkte att man kanske skulle byta strl direkt isåfall och inte hopas på att dom går in sig och sen inte ha möjlighet att byta. HAr du hunnit testa dom Jakob? Jag är lite nyfiken på dom också!
Publicerat September 14, 200619 yr Jag har haft mina Viking Hunter i snart två år och är mycket nöjd. Som Bluebird skriver har dom bred läst vilket passar mina "Kalle Anka-fötter" men i övrigt är de inte större än andra i storlekarna. Kängorna är ganska lätta och mycket bekväma men inte så varma. Passar bäst vår, höst och mildare vintrar. Är det mycket snö eller mer än 5 minus tar jag på mig något annat, i alla fall om man ska sitta stilla på passet. Men för att få maximal komfort och hälgrepp köpte jag en storlek som passar bra utan extra sockar. Köper man en större storlek och knôr i några raggsockor funkar dom säkert i kyla också.
Publicerat September 14, 200619 yr Köper man en större storlek och knôr i några raggsockor funkar dom säkert i kyla också. Är det inte en stor risk för skoskav då, tänkte på att hälen kippar?
Publicerat September 14, 200619 yr Är det inte en stor risk för skoskav då, tänkte på att hälen kippar? Jo risken finns helt klart, därför köpte jag en storlek med bättre passform och bra hälgrepp (43:or). Funderade först på att köpa stlk 44 för att få plats med sockor och de var OK att gå i men gav mig inget hälgrepp. Om man får skoskav eller inte beror ju delvis på hur man använder kängorna också. Mina Viking har jag när jag vet att jag ska gå långt, är det kallt och jag ska sitta på pass blir det Nokian-stövlarna med extra sula och extra sockar och åker jag skidor blir det mina gamla Lundhags alaska. Tror inte riktigt på idén med en allroundkänga för allt...
Publicerat September 14, 200619 yr HAr du hunnit testa dom Jakob?Jag är lite nyfiken på dom också! Fick dom igårkväll så jag har testat dom idag. Jagade några timmar och gick väl inte sådär fruktansvärt långt men dom kändes rätt okej. Fick sätta på mig extrasockar och då blev dom lagom i storleken. Tycker inte att dom var så breda dock, blev lite långa "framåt" men något smala åt sidorna. Kanske töjer dom ut sig lite? Fast till saken hör att jag inte har fötter utan snarare något simfotsliknande längst ner på benen.. Kanske dom passar bättre om man är mer normalskapt!
Publicerat September 16, 200619 yr Jag har traskat i kängor de sista 15-20 åren och provat de mesta, Viking Hunter får väl godkänt, jag har breda fötter och vill behålla känslan när jag går och då är dessa utmärkt, haft mina i 18 månader nästan dagligen, dock inte på semestern när jag lapade sol, men de är bättre än de flesta i skogen och +30grader.
Publicerat September 18, 200619 yr Nu har jag använt kängorna under en veckas älgjakt så jag tänkte komma med en liten recension. Jag köpte dem några veckor innan jakten för att hinna gå in dem men de passade utmärkt redan från första början och jag har inte haft några tendenser till skavsår eller liknande. Ok, den dagen jag hade på mig den i 17 timmar i sträck så blev den inre leden, knölen vi lilltån på alltså, öm men bara pga tryck och inget som skavde. De håller tätt över myrar och i bäckar och verkar andas riktigt bra. Mina fötter, med tunna strumpor, har hållit sig torra och svala denna vecka trots varmt väder. Det enda negativa så här långt är att det har lossnat en bit från en hake som man hakar fast snöret i när man knyter dem. Det räknar jag dock med att det fixas när jag är in med dem till säljaren.