Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JO granskar polisens vapenlicensgivning

Featured Replies

Publicerat

Trägen vinner kanske även denna gång.

Publicerat

Äntligen! :thumbsup:

Hur många JO-anmälningar har dom fått in då tro???

En ansenlig mängd skulle jag tro för att dom ska backa. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Bara polismydigheten i västra götaland hade fått ett dussin anmälningar på sig när jag skickade in min för sisådär en månad sedan. Så om man tänker 50 anmälningar i år över hela landet så kan jag tänka mig att vi befinner oss i rätt härad. Den granskning JO nu gör gäller inte de tidigare avskrivna anmälningarna (t.ex. min) utan sådana som har diarienummer ett par hundra över mitt.

Publicerat

Bara polismydigheten i västra götaland hade fått ett dussin anmälningar på sig när jag skickade in min för sisådär en månad sedan. Så om man tänker 50 anmälningar i år över hela landet så kan jag tänka mig att vi befinner oss i rätt härad. Den granskning JO nu gör gäller inte de tidigare avskrivna anmälningarna (t.ex. min) utan sådana som har diarienummer ett par hundra över mitt.

Ok! Det var ju inte dåligt av dom att dom tog tag i saken o gör en granskning på handläggningen. :smile:

Publicerat

Kommer ändå inte hända nåt mer. Dom skiter i det iaf. Anmäl handläggaren för tjänstefel istället kanske det händer nåt.

Skickat från min GT-P5110

Publicerat
  • Författare

Kommer ändå inte hända nåt mer. Dom skiter i det iaf. Anmäl handläggaren för tjänstefel istället kanske det händer nåt.

Skickat från min GT-P5110

Jo, det kanske man borde....

Intressant att det är RPS som JO granskar och inte de enskilda polismyndigheterna ute i länen.....

Publicerat
  • Författare

En bra artikel som tar upp både vapenutredningen och det denna tråd handlar om:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hindra-legala-vapen-inget-medel-mot-skjutningar_8609122.svd

Regeringen har ännu inte lagt någon proposition om förändringar av vapenlagen. Däremot vet vi hur tillståndsenheten vid Göteborgspolisen (som täcker hela Västra Götaland) har hanterat dessa frågor. För ett par år sedan började man där att dramatiskt omtolka vapenlagen för att göra det ytterst svårt, ibland nästintill omöjligt, för laglydiga jägare och skyttar att få licens på legala vapen.

Den tidigare chefsjuristen Barbro Jönsson har vid en öppen hearing nyligen vidgått att man från juristhåll inom Göteborgspolisen aktivt arbetat hårt för att förändra vapenlagens praktiska tillämpning för att, som det ofta heter, ”hålla nere antalet vapen i samhället”. Detta har inneburit att handläggningstiden för licensansökningar nu kan uppgå till närmare 12 månader, och leder ändå ofta på oklara och föga rättssäkra grunder till avslag. Bland de åtgärder som vidtas är att kräva in legala vapen för skrotning innan den juridiska processen avslutats, under hot om att annars inleda förundersökning för ”vapenbrott”.