Publicerat Oktober 12, 201312 yr Hej Jag har tänkt ta jägarexamen och har tittat på olika kurser som erbjuds. Jag har dock börjat fundera på om det går att bedriva självstudier och sedan skriva proven och därmed ta examen. Går detta? Att köpa litteraturen verkar inte vara några problem men vart skriver jag provet? Hur hittar jag någon examensförättare i Göteborg (där jag bor) samt hur gör jag med de praktiska skjutproven? mvh
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Det går. Lämpligt? Nja, det är jag väl inte lika säker på. Men om du skall göra det så hoppas jag du har någon form av mentor. Följ med några gånger både ut på jakt och till skjutbanan. På skjutbanan vet de säkert vad det finns för godkända examinatorer i området.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Att gå en kurs så har man möjlighet att diskutera matrialet med andra, få fara på en skjutbana, sen fixar de som håller i kursen proven både de teoretiska och praktiska. Det är bättre att gå en kurs som ett studieförbund håller i en att studera själv. Sen är det alltid roligt att vara några ett bra sett att knyta kontakter.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Håller med ovanstående. Jag tog min jägarexamen via Studiefrämjandet, och skulle absolut gå via ett studieförbund igen om jag skulle ha behövt ta den en gång till.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Jag är också inne på samma spår som de tidigare kamraterna. Han som höll i kursen då jag gick var en intresserad prick som tog meduppstoppade fåglar osv. Mao. så gjorde han det där lilla extra ochdet är omöjligt att få om man sitter och läser själv. Och ofta är det just vid diskussioner som frågorna dykerupp i huvudet. Sen får du också en struktur i studierna om du går en kurssom gör det hela lättare. Obs. Mina egna åsikter bara. Visst är det inte fel att läsasjälv, men det finns klara fördelar med en kurs.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Det går utmärkt, du skriver provet hos någon som håller i dem, jag gjorde det på butiken hunt i Stockholm. Sedan får du boka uppskjutning på en skjutbana som har sådana. Förhoppningsvis samma bana du övar på. Dock tappar man som sagt lite av mentorskapet och möjliga jaktkamrater av att göra det på egen hand, som tidigare skrivit. telefonskrivet
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Det går alldeles utmärkt att ta jägarexamen på egen hand. Det kniviga kan ju bli skjutning om du inte känner någon med vapen som kan hjälpa dig. När du kan skriva provet så hör du av dig till Svenska Jägareförbundet och frågar om dom inte har så att du kan skriva hos dom. Går säkert lika bra med Jägarnas riksförbund.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Jag lånade vapen på skjutbanan när jag övade till de praktiska proven så det är/var inget problem. telefonskrivet
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Jag läste också in proven på egen hand och skrev upp på en skjutbana. Min sambo hade då redan gått en kurs på Studiefrämjandet och vi diskuterade rätt mycket då men jag hade gärna haft möjligheten att knyta kontakter. Jag tänkte även skjuta upp på egen hand men efter att ha bränt iväg 50 hagelskott med total fyra träffar och med banans "instruktör" som talade om att jag missade men inte talade om varför så bestämde jag mig att gå en kurs. Jag tog skyttedelen av viddernas intensivkurs och fick hjälpen jag behövde för att klara det. Fördelen att fixa jägarexamen på egen hand är ju att man kommer ner i pris. Nackdelen är ju att man missar tillfället att knyta kontakter samt att man inte har någon erfaren jägare att bolla frågor med. Tur då att det finns forum på nätet som man kan terrorisera med korkade nybörjarfrågor och hitta godhjärtade jägare på att stalka....
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Författare hej tack för infon. Efter läst detta kommer jag köra på egen hand och så får vi se. Grejen är att jag gjorde kursen 1999 under min värnplikt, sedan av en struntsak gjorde att jag inte kunde skriva provet (saknade fordon att åka ut och skriva provet...) och den kursen tyckte jag helt ärligt inte gav så mkt. Jag är skjutinstruktör inom försvarsmakten (AK4B och AK5) så jag har möjlighet att skjuta en hel del där och är en hyfsad skytt om än ingen mästare. Att inte gå kursen är väl enda nackdelen att inte kunna prata med en riktig jägare men jag tycker det är väldigt mkt pengar.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr hej tack för infon. Efter läst detta kommer jag köra på egen hand och så får vi se. Grejen är att jag gjorde kursen 1999 under min värnplikt, sedan av en struntsak gjorde att jag inte kunde skriva provet (saknade fordon att åka ut och skriva provet...) och den kursen tyckte jag helt ärligt inte gav så mkt. Jag är skjutinstruktör inom försvarsmakten (AK4B och AK5) så jag har möjlighet att skjuta en hel del där och är en hyfsad skytt om än ingen mästare. Att inte gå kursen är väl enda nackdelen att inte kunna prata med en riktig jägare men jag tycker det är väldigt mkt pengar. Kommer du på uppskjutningen med en AK4a och ger automateld så kan det nog bli lite problem att bli godkänd Det man kan sakna genom att inte gå i en kurs är att du inte knyter kontakt med jägare som är i samma situation som du själv. D.v.s nyblivna jägare. För några "riktiga jägare" behöver ju inte gå kursen för dom brukar ju redan har jägarexamen.
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Författare det kanske vore lite typiskt att gå dit till provpasset och tro man kan skjuta och bomma provet:) Nej, AK4,an kommer inte med:)
Publicerat Oktober 15, 201312 yr det kanske vore lite typiskt att gå dit till provpasset och tro man kan skjuta och bomma provet. Du ska missa 50% av sex superlätta duvor, sätta fyra skott på kortsidan av en lagård och sätta ytterligare tolv skott på långsidan av en lagård. Ungefär lika svårt som att hälla piss ur en stövel ifall instruktionerna finns under sulan. Citat från grannen vars 67-åriga svärmor hade tagit jägarexamen: "Hon klarade skjutningen på första försöket, och då har hon aldrig HÅLLIT i en bössa förut!" -- Mats
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Jo det är ju lite sådär med skjutkraven. Högviltprovet var mina första skott med klass 1 och det gick bra. Inte för att jag är nån form av naturbegåvning utan för att kraven är låga.
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Man skulle ju kunna jämställa examinationen med körkortsprocessen tycker jag. Bara för att du klarat teoridelen och visat att du kan hantera bilen/vapnen så är du inte fullärd, men vi i resten av samhället har så stort förtroende för dig och ditt utvärderade beteende att du får fortsätta öva på egen hand.
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Du ska missa 50% av sex superlätta duvor, sätta fyra skott på kortsidan av en lagård och sätta ytterligare tolv skott på långsidan av en lagård. Ungefär lika svårt som att hälla piss ur en stövel ifall instruktionerna finns under sulan. Citat från grannen vars 67-åriga svärmor hade tagit jägarexamen: "Hon klarade skjutningen på första försöket, och då har hon aldrig HÅLLIT i en bössa förut!" -- Mats Nu är det väl träff på 4 av 6 duvor som gäller samt även hagel på markmål iofs skulle din grannens svärmors syster också klarat detta.. http://www.jagarexamen.se/jagarexamen.html Raggarö
Publicerat Oktober 15, 201312 yr läste bara det du skrev har inte läst det andra, men som jag gjorde boende i gbg. köppte böckerna o läste dom, sedan var jag ute på säve o sköt, dom hjälper dig med skyttet, sedan så har dom eximinatorer där, teorin gjorde jag hemma hos en som heter charlie tissel gå in på säves hemsida och kolla där står nummer osv, GLHF!!
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Köpte böcker och läste hemma sedan boka jag en tid för teoriprov. Efter teorin var klar så boka jag skytteprov och det gjorde jag ganska exakt 14 dagar efter teorprovet. Detta var när jag bodde i Göteborg och jag fick tips om bohus/Surte skyttegille som ligger i skogen längs 45:an norrgående.
Publicerat Oktober 22, 201312 yr Du ska missa 50% av sex superlätta duvor, sätta fyra skott på kortsidan av en lagård och sätta ytterligare tolv skott på långsidan av en lagård. Ungefär lika svårt som att hälla piss ur en stövel ifall instruktionerna finns under sulan. Citat från grannen vars 67-åriga svärmor hade tagit jägarexamen: "Hon klarade skjutningen på första försöket, och då har hon aldrig HÅLLIT i en bössa förut!" -- Mats
Publicerat Oktober 22, 201312 yr Jag provade ett gäng gånger på nätet på fanjagminnsinteadressen.se, men det var en webbsida där man kan testa sig på de olika delområdena som ingår i teoridelen. Jag skrev kring 80% på de flesta, 60-70% på nån. Utan att ha läst en bokstav i litteraturen alltså. Så jag tänkte vafan jag skiter i att ta jägarexamen i organiserad form, läser igenom litteraturen själv istället och provar skriva sen. Nu vet jag ju inte hur representativa de frågorna är för det skarpa teoriprovet, men jag tycker jag fått hyfsad "allmän koll" inom det mesta med modersmjölken. Så det ska nog gå. Visst är det 85% som krävs? Skjutit på bana har jag gjort på skoj lite då o då genom åren men jag lägger nog pengar på någon skyttekurs innan jag ska göra skjutproven. Känns ju lite som en vital del i jakten