Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag är rejält besviken på Hornady VMAX (22 wmr och 17M2)

Featured Replies

Publicerat

ja.

VMAX ska gå isönder, det är min bestämda mening. Kulan marknadsförs och och är normen när det gäller välskjutande varmintkulor som gör det säkert ty kulan fragmentrar nästan omgående och man får inte genomslag som med traditionell blyspets.

För en månad sen gjorde jag en serie tester för egen del där jag provade min nya 17m2 pipa och hur kulans skulle splittras i exempelvis kanin mfl viltarter. jag flådde och tog en del bilder. jag provade i blött papper, testade och testade. jag blev lite besviken men köpte att 17-kalibern inte hade en kula som gick sönder utan det funkade mer som en traditionell jaktkula. Därefter har den funkat helt fantastiskt som jaktkula och förstör inte viltet mer än nåt annat. 

anledningen till att man köper det är att det finns så dåligt utbud av kulor i färdigladdat så jag tänkte det var en kompromiss "one bullet fit all".

igår sköt jag och christian 30 harar med hans 22 wmr. vi sköt slut på paketet med 40 gr CCI maxi-mag, och jag har provat ordentligt med den ammon och den "levererar". Smack så ligger det upp till minst 80m. chris sköt 12 raka superskott igår där det var gonatt direkt. vad skönt när det är så...

Sen tog det paketet slut och vi stoppade i 35 gr hornady vmax. 

Jag sköt ett par skott som jag trodde skulle ta, men det gjorde de inte. Haren drog iväg och vi fick efter. det blev mer eller mindre piss på noltid och så kom tvekan därtill.

Så kommer jag till själva bevisningen. 

Jag sköt 3 harar i kroppen på 50m inte samtidigt. ingen dog på första. jag sätter ytterligare en kula i den andra, på 40m och den börjar springa. den kommer in på 10 m och jag drar en smäll till i bogen.

Haren springer vidare in i skydd. Det var droppen och jag hörde humlorna pysa iväg bakom.

Jag flådde upp haren direkt för att se. sista kulan har gått som en helmantel igenom haren. vad i helvete e detta?

något har ändrats på kulan som gör att det inte är bästa varmintkulan längre. snarare en kula man inte väljer.

En vmax i bogen på 10m som slår av bägge bogarna ska inte gå rätt igenom och producera en lång humla.

jag får ta upp det här med Hornady igen. För man räknar inte med att man har en hård kula men det är det man får iaf på smått vilt. Askarna jag köpt är "färska". nåt har ändrats sedan för ett par år sen, då "försvann" kulorna i 22 wmr, nu gör de allt annat utom... jag kan inte ha det så här och skyddsjaga säkert med Vmax.

har ni andra erfarenheter liknande detta? 

/Kalle

Publicerat

nä, mina v-max köptes för ca 1,5 år sedan o dom slår sönder kråkor och duvor lite för mycket!

Publicerat

V-max i 17hmr har gett spektakulär effekt i det mesta jag skjutit. Fungerar till belåtenhet här.

Publicerat

Jag använder vmax i 17hmr och zmax i 222rem. Grotesk effekt i vissa fall så jag har inga problem. Men laddar de samma kula i HMR och Mach2 så kan den ju mycket väl bli snällare i Mach2, 17hmr är rätt beskedlig den med bortom 100m när farten minskat jmf med 0-50m.

Publicerat

Jag använder vmax i 17hmr och zmax i 222rem. Grotesk effekt i vissa fall så jag har inga problem. Men laddar de samma kula i HMR och Mach2 så kan den ju mycket väl bli snällare i Mach2, 17hmr är rätt beskedlig den med bortom 100m när farten minskat jmf med 0-50m.

nja, i mitt fall med 17hmr vill jag nog påstå att man ska ut till 150m om den inte ska vara grotesk!
Publicerat

Ser på Hornady's hemsida att 35gn v-max är temporarily suspended. Ingen bästsäljare alltså.

Publicerat

V-Max är väl utsatt för samma produktionstekniska behandling som A-Max och en del andra av Hornadys kulor. 

Man har valt att producera vissa kulor i år och skall ta upp produktionen av de tillfälligt nedlagda kulorna igen "senare". 

Product Availability

Hornady Products are scarce in my neck of the woods. How can I get ahold of some?

The current political climate has caused extremely high demand on all shooting industry products, including ours. Empty retail shelves, long backorders, and exaggerated price increases on online auction sites – all fueled by rumors and conjecture – have amplified concerns about the availability of ammunition and firearms-related items.

If the information you hear doesn’t originate from Hornady Manufacturing, don’t believe it.

Here are some of rumors we’ve heard, and questions we’ve received:

• Have you stopped production, or has the government forced you to stop?
    • Not at all.
  • Did you stop selling bullets so you could only make loaded ammunition?
    • Absolutely not.
  • Since we can’t find your product you must be selling it all to the government.
    • Nope, less than 5% of our sales are to government entities.
  • Why can’t you make more? Ramp up production? Turn on all the machines?
    • We’ve been steadily growing our production for a long time, especially the last five years. We’ve added presses, lathes, CNC equipment, people and space. Many popular items are produced 24 hours a day. Several hundred Hornady employees work overtime every week to produce as much as safely possible. If there is any question about that – please take a tour of the factory. You’ll be amazed at what you see. 

We are producing as much as we can; much more than last year, which was a lot more than the year before, etc. No one wants to ship more during this time than we do.

We appreciate everyone’s understanding and patience. We don’t know when the situation will improve, so please bear with us a little longer. And remember, when it comes to Hornady Manufacturing, if you don’t hear it from us, please don’t believe it.

Nu är man ju knappast ensam om detta fenomen bland amerikanska kultillverkare.......politik, inkluderande Small Arms Treaty har gjort att jänkarna hamstrar hej vilt.......

Raggarö

Publicerat

WT frustration o tankar om detta är grundade i empiri,

vi hade möjligheten att under indentiska förhållanden testa två olika plugg. Även jag förundras över hur hårda vmax var och hur lite de expanderade. Oklart vad som är bristen men något har hänt i tillverkningen, jag har skjutit samma laddning tidigare på kanin med fantastiskt goda resultat.

/Christian

Publicerat

nja, i mitt fall med 17hmr vill jag nog påstå att man ska ut till 150m om den inte ska vara grotesk!

Vi definierar väl grotesk olika kan jag tänka mig, kulans effekt är nog den samma för oss båda. :)

Publicerat

Det borde vara förbjudet för en kultillverkare att ändra i receptet på en kula utan att meddela brukaren.

Det är ju ändå djur det handlar om.....

Vi hade tur att ha en sådan här tingest tillgänglig då det hände liknande saker orsakat av ändring i kulrecept (de gör tydligen aldrig kulorna mer explosiva - endast hårdare):

http://www.youtube.com/watch?v=yFvd6lAhMc0

Oxygen + Propan + gnista = PANG

Raggarö

Publicerat

Kanske vore något att säga åt Norma, det där med att inte ändra kulorna. Använder inte deras kulor alls längre och kommer troligen aldrig göra det heller.

Publicerat

Jag lämnade oxå Normas kulor för länge sedan, har dock 18 st. färdigladdade Norma Rådjur i skåpet. :thumbsup:

Raggarö 

Publicerat
  • Författare

Har ni koll på ifall det går iväg något bakom eller inte? Har ni kollat eller kollar ni på viltet och bedömer kulan som borta? Hur har ni grundat era kunskaper?

Publicerat

Grundat mina kunskaper på effekten i djuret samt flertalet ggr skjutit djur med byggnader bakom. Då ej känsliga självfallet. Småsmå fragment på sig höjd när kulan paserat exempelvis en mindre katt för egen del.

Skjuter hornady v-max i 17hmr då. Duvor, kajor är aningen små vilket kan ge något mindre märke i husväggen precis bakom djuret men inte alls någon omfattande skada. Stadsduvor då menat.

Kråkor o större djur har flertalet ggr fått rejäla hål eller ibland inga hål alls på baksidan. Vuxna katter spec.

Katter o övrigt skjuts på och omkring gårdarna på order av ägarna till marken. Även deras halvvilda katter som avfångas. Så behöver de ej bli funderingar från kattälskare angående detta.

Redigerad med Turbo Hunter