Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Elda eller inte?Omröstning!

Elda eller inte? 38 röster

1. 1. Är det en fördel att elda på passet?Tänker inte på värmen)

• Ja, då får man se fler älgar
      15%
    • Nej, elden och ljudet skrämmer älgarna
      13%
    • Det har ingen betydelse
      71%
  2. 2. om man ska elda när är det då viktigast!

• Endast om vinden ligger fel och man vill dölja vittringen
      28%
    • När man fryser och kan inte låta bli
      55%
    • När man tycker det är tråkigt, för att grilla korv
      15%
  3. 3. Har ni skjutit älg eller annat vilt vid brasan på passet?

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

omröstning!

Publicerat
  • Författare

Intressant!

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat

Älgen är genetiskt van vid skogsbrand, den bryr sig inte om röken från en brasa, däremot cigarettrök och människovittring skrämmer. Har sett när älg i stort sett fallit i en lägereld.

Publicerat
  • Författare

Jag ser ju att jag skulle haft med något svarsalternativ typ eldar alltid!

Men jag ser era svar och än så länge så kan man elda på utan för eller nackdelar, och många har dessutom skjutit vid brasan!

Publicerat
  • Författare

jäkligt intressant!

Väldigt många har skjutit "över" brasan!

Publicerat

jäkligt intressant!

Väldigt många har skjutit "över" brasan!

Jag har skjutit flera från brasan och ko med kalv klev nästan in i den så jag "vet" att den inte skrämmer, tror att den med termiken kan dra vittringen upp I luften och på så sätt dölja den, sprakandet verkar inte heller han någon betydelse. Tror att mobiltelefon och radioprat är mycket värre!

DT

Publicerat

Om man väljer eldar aldrig eller vad det var i första frågan så blir andra och tredje meningslös men man kan inte ta sig förbi dem utan att rösta  :tongue:

Såter som är så långa att man måste elda är för långa tycker jag. Eld uppstår inte av sig själv utan kräver att man pular med vadmannupular med för att starta brasan. Den aktiviteten är älgen inte genetiskt van vid.

Och varför jag skriver detta fattar jag inte för jag varken bryr mej eller har erfarenhet av att elda på passet  :wallbash:

Publicerat

Hipen.

En älgsåt som inte varar i 3-4 timmar är ingen älgsåt. Först kan det ta upp till en timme innan hunden hittar älg. Sen ska den skälla minst 1-1,5 timme innan man börja smyga på.

Visst med folkdrev eller jaga med drivande hundar, så kanske det går att jaga småsåter på några 100ha i taget...

Publicerat
  • Författare

Hipen.

En älgsåt som inte varar i 3-4 timmar är ingen älgsåt. Först kan det ta upp till en timme innan hunden hittar älg. Sen ska den skälla minst 1-1,5 timme innan man börja smyga på.

Visst med folkdrev eller jaga med drivande hundar, så kanske det går att jaga småsåter på några 100ha i taget...

Gissar att du är hundförare?

Lite tråkigt för skyttarna med detta upplägg, men dom får väl grilla korv två timmar och sen ta fram bössan!

Publicerat

Varför ska hunden skälla minst en timme innan man går på? :wacko:  Visst vid injagning förstår jag det men en hund som vet vad den sysslar med?

Publicerat
  • Författare

Jag kan ju förstå att det inte är bra att skjuta efter fem minuter allt som oftast, men då tycker jag man kan sköta det på övrig jakttid.

inte låta passkyttar vänta i två timmar de kanske 8-10 dagar då man har många passkyttar!

Publicerat

Problemet är att älgen inte är trött i huvudet och släpper på uppmärksammheten förens efter 1-1,5 timme. Smyger man på innan så är dom varsk och drar i sken. Visst vid rätt väderlek, stark och stadig vind osv så går det att komma in och skjuta direkt. Sen om du ska göra många korta såter, går det bort för mycket tid av en jaktdag i ompostningar. Här i norr har vi inte vägar var 100:e meter. Utan det kan vara upp till 1 km och löngre till passen. Ska man göra 10 ompostningar, blir det ett rackars springande på gubbarna.

Publicerat

Vidare om hunden är på sök 1 km bort och går upptag som går undan i 2-5km eller ännu längre bort, innan det står. Då kan det ta 1 timme eller så att komma in.

Kortsåter på en timme så finns det ingen anledning att släppa ståndhundar i. Då är det bara stöttande kortdrivare som är användbara. Och den jaktkulturen finns inte längre norrut på de vidder de flesta jagar på. Betänk att det är rätt många lag som jagar på 5-10 000 ha.....

Publicerat

Jag har vid tre tillfällen på samma pass skjutit tre olika älgar som kommit gående längs samma rågång, genom röken från den nystartade brasan. Samma pass och rå har också inneburit ett antal älgar som kastat långt före passet, då de fått vind av mig.

En kvalificerad gissning är att en tredjedel till en fjärdedel av de älgar jag skjutit på pass har fallit medan jag hade en brasa och jag eldar sällan - bara när det är kallt.

Min grundinställning är att sitta stilla och hålla käften, något som är betydligt enklare om man inte fryser. Brasan kan hjälpa och i min erfarenhet stjälper den ingenting annat än det eventuella oljud man ställer till med då man startar den.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Jo, men vilken passkytt orkar var skärpt i mer än två timmar?

Jag var med i jaktlag för ett par år sen, där gick man till pass i gryningen och som tidigast bröts jakten 8 tim senare, aldrig mer!

Första dagen så sa dom att det borde vara klart klockan 10, satt i 4,5tim eller om det var 5 tim innan klockan var 10 i ÖSREGN, maten var slut, då jag frågade på radion, hade dom kommit halvvägs!

Däremot gnällde norrlänningarna över att inga sörlänningar va med som kunde betala deras arrende!

Jag tycker att upp till tre tim är ok, men då bör hundföraren tala om vad som händer typ var 30 min!

Däremot när jag själv går med hund så har man inga problem att gå hela dagen!

Ska jag bara sitta i ett torn o frysa och inte aktivt jaga, så är det trevligare på Teneriffa!

Publicerat

Jo, det är eg helt otroligt att det finns folk som vill sitta på pass....

Det går bra i 30 min. Sen är iaf jag less. Då blir det att elda, läsa en bok, grilla korv eller nåt.

Iof så har jag pejlen med mig och kan följa de hundar som är ute. Så jag exakt vad dom gör och vart dom är. Så man vet när det är dags att vara alert....

Vi brukar alltid informera över radion, när/om någon hund får upp. Om det går i sken så meddelar vi i vilken riktning och vilja passare som bör vara alerta.

Publicerat

Så här är det! ;)

Finns säkert skygga älgar som skyr elden men de gånger jag minns så har älgen kommit i röken, nja det var välinte helt torrt det vi eldade och lite granris på det så, när jag tränar mina hundar så blir det ofta en brasa, jag är inte påklädd speciellt mycket för att stå och lyssna på ett ståndskall ett par timmar i minusgrader, då blir det en brasa i väntan på inkallning eller stöt.

Publicerat
  • Författare

Så här är det! ;)

Finns säkert skygga älgar som skyr elden men de gånger jag minns så har älgen kommit i röken, nja det var välinte helt torrt det vi eldade och lite granris på det så, när jag tränar mina hundar så blir det ofta en brasa, jag är inte påklädd speciellt mycket för att stå och lyssna på ett ståndskall ett par timmar i minusgrader, då blir det en brasa i väntan på inkallning eller stöt.

jo, men det är ju rätt stor skillnad på att stå o lyssna och sen stöta mot att sitta på pass och hoppas på storoxen!

Men du menar att en vanlig normal älg inte skyr elden utan bar någon % som skyr elden eller?

Publicerat
  • Författare

Tänkte bara på omröstningen som är väldigt säkra på att en eld inte försämrar möjligheterna:

så ni som svarat att det inte har någon betydelse skulle alltså elda även om 24 taggaren är inne i såten?

Publicerat

jo, men det är ju rätt stor skillnad på att stå o lyssna och sen stöta mot att sitta på pass och hoppas på storoxen!

Men du menar att en vanlig normal älg inte skyr elden utan bar någon % som skyr elden eller?

Tror jag menar tror, att de större älgtjurarna inte skulle gå i röken, de har inte blivit stora och gamla för att de har chansat, en teori!

Publicerat
  • Författare

jo därför kallar man väl bakpass för tjurpass av samma anledning!

Publicerat

Tänkte bara på omröstningen som är väldigt säkra på att en eld inte försämrar möjligheterna:

så ni som svarat att det inte har någon betydelse skulle alltså elda även om 24 taggaren är inne i såten?

Eld, rök och yxhugg. Kan vara framgången att få tjur på passet.

Eld... Elden i sig gör varken till eller ifrån om det nu inte är en "stockbrasa". Röken döljer en hel del dofter. Yxhugg lockar in tjurarna för dom undrar vad det är för konkurrent som är i deras område.

Har själv skjutit en 10 taggare under sådana förutsättningar. En annan i laget sköt en på 14 på samma pass, och han är inte känd för att snåla med ved. Iof inga storoxar, men 2 av största som fallit på marken under de senaste 10 åren. Jag har även tagit en på 12 när jag gått med hund.

Sista helgen under sep jakten så fick en som är mycket flitig med yxa och eld besök av 3 tjurar samtidigt på passet. (Men sköt bom)

Sen gissar jag att runt 60% av de älgar som skjutits av passare i laget de senaste åren, har det eldats och huggits på passet när dom fallit.

Pip i mobiltelefon, skrammel med termos, kolbulle pannor osv, varnar älgen på flera 100 m avstånd! Har hört passare som snackat i mobilen när jag varit 300 m från passet.(Hög och klar höstdag). Tvivlar att en sån passare får se älg den dagen.....

Publicerat

Problemet är att älgen inte är trött i huvudet och släpper på uppmärksammheten förens efter 1-1,5 timme. Smyger man på innan så är dom varsk och drar i sken. Visst vid rätt väderlek, stark och stadig vind osv så går det att komma in och skjuta direkt. Sen om du ska göra många korta såter, går det bort för mycket tid av en jaktdag i ompostningar. Här i norr har vi inte vägar var 100:e meter. Utan det kan vara upp till 1 km och löngre till passen. Ska man göra 10 ompostningar, blir det ett rackars springande på gubbarna.

In från ena passet o sedan ut till nästa pass o då blir det mycket spring o förflyttning med bilar som startas o stannas igen.

Jag känner igen det här precis som du beskriver. :thumbsup:

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

resultatet för min del:

det har ingen betydelse, jag såg ingen älg vare sig med eller utan eld..........