Publicerat Oktober 13, 201312 yr Hejsan allihopa, Har lite tankar på en foderplats för mina rådjur på marken, har inte skjutit några rådjur på denna marken i år för att öka på stammen ganska så bra. Tänkte i höst/vinter ordna en foderplats för dem med hösilage, tidigt ängshö samt äpplen. Min fråga till er är, tycker ni det är okej att skjuta rådjuren i vinter som är och äter på foderplatsen? Första gången jag tänkte göra detta och undrar därför om ni tycker det är lämpligt. Tanken är att jag isf går ut på morgonen och smyger ut på rådjuren som befinner sig på platsen för att sedan skjuta ett. själv ser jag ingen större skillnad mellan åtel och foderplats, det är vad man gör det till. Skriv gärna vad ni tycker och om hösilage äpplen och hö är lämpligt för rådjur ( kanske lite fälthare ) TACK!
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Hejsan allihopa, Har lite tankar på en foderplats för mina rådjur på marken, har inte skjutit några rådjur på denna marken i år för att öka på stammen ganska så bra. Tänkte i höst/vinter ordna en foderplats för dem med hösilage, tidigt ängshö samt äpplen. Min fråga till er är, tycker ni det är okej att skjuta rådjuren i vinter som är och äter på foderplatsen? Första gången jag tänkte göra detta och undrar därför om ni tycker det är lämpligt. Tanken är att jag isf går ut på morgonen och smyger ut på rådjuren som befinner sig på platsen för att sedan skjuta ett. själv ser jag ingen större skillnad mellan åtel och foderplats, det är vad man gör det till. Skriv gärna vad ni tycker och om hösilage äpplen och hö är lämpligt för rådjur ( kanske lite fälthare ) TACK! Rådjur får ej åtlas...alltså får du inte skjuta på foderplatsen och är därför olämpligt! Har du ingen hund? Hur stor är marken? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Får inte? För vem då? Tror jag hat missat den delen om du menar att det skulle vara olagligt. Så en källa på det vore tacksamt... Lämpligt är det dock inte. Djur kan bli rädda för att ta sig fram och äta. Det kan ta flera veckor innan de vågar äta där igen. Lite otur med snö osv så blir de veckorna riktigt jobbiga!
Publicerat Oktober 14, 201312 yr Får inte? För vem då? Tror jag hat missat den delen om du menar att det skulle vara olagligt. Så en källa på det vore tacksamt... Lämpligt är det dock inte. Djur kan bli rädda för att ta sig fram och äta. Det kan ta flera veckor innan de vågar äta där igen. Lite otur med snö osv så blir de veckorna riktigt jobbiga! Har ingen källa o orka inte leta idag, men har precis för mig att man inte får åtla hjortvilt men de kanske är för att de är så vedetaget hemma?Ber om ursäkt om jag för sagt mig men va ganska säker på att man inte får åtla rådjur, glöm inte bort under vilken tid du får skjuta rådjur på dygnet heller! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free