Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

utfodring av rådjur

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har lite frågor rörande utfodring utav rådjur, t.ex. vilket foder man ska använda. Har tänkt använda majs, renfor från granngården och deras torkade morötter o även lägga ut nån slicksten , funkar detta eller är det hö som är grejen? Det är i jämtland jag håller till o har göra 2-3 foderstationer även utfodrings tips om hare är välkommet, otroligt tacksam för svar,

Publicerat

Majs ? Låter dyrt och onödigt i Jämtland, du kommer förmodligen långt med hö, ensilage och pelletsen.

Publicerat

Tror du ska satsa på renfor eller ensilage om du börjar utfodra nu. Hö kan vara lite för kraftigt...

Jag är dock inte nåt utfodringsproffs, så kolla med någon annan källa också.

Majs tycker jag låter lite onödigt dyrt.... Men det är jag det.

/Urban

Publicerat

Tror du ska satsa på renfor eller ensilage om du börjar utfodra nu. Hö kan vara lite för kraftigt...

Jag är dock inte nåt utfodringsproffs, så kolla med någon annan källa också.

Majs tycker jag låter lite onödigt dyrt.... Men det är jag det.

/Urban

Publicerat
  • Författare

Okej tack för tipsen tror ja satsar på renfor och ensilage då, hur mycket brukar ni lägga ut i taget om man tänker vecko vis då, med renfor alltså.

Publicerat
  • Författare

Ja majs kanske är lite väl dyrt då det kostar mer än dubbelt så mycket som renforet, dom torkade morötterna kan det va bra om man blandar i lite vid varenda utsättning?

Publicerat

Du bygger en foderautomat åt pelletsen så sköter det sig självt.

Publicerat
  • Författare

Okej ja tar o gör så tack för tipsen.

Publicerat

Om du ska köra hö eller ensilage så ska det vara "bladrikt", dvs inte bara innehålla gräs. Oftast innebär det en hyfsad inblandning av rödklöver. Rådjuren är vårt mest kräsna klövvilt; äter knappast gräs, utan framför allt örter. Då ska även hö/ensilage baseras på detta. Ensilage är bra, isynnerhet om det är fuktigt. Då får rådjuren i sig vatten med maten.

Sätt ut/öppna en bal i taget; blir det plusgrader så blir ensilaget lätt dåligt. Isynnerhet om du inte har tak över och det regnar/snöar på det.

Ploga gärna upp vägar till foderplatsen som en solfjäder

Mata inte nära trafikerade vägar.

Mata med avstånd från skydd; du kan räkna med att lon kommer att besöka foderplatsen regelbundet, och det är oklokt att mata där lon kan gömma sig enkelt.