Publicerat Oktober 15, 201312 yr Det sköts mot en kalv, vet ej avstånd eller kaliber men älgen gick omkull men ej i skottet utan ca 50 senare, skytten sköt två skott på liggande älg, älgen reser sig och går ifrån platsen, kon fortsätter åt ett annat håll med en annan kalv, denna kalven sköts av annan passkytt. vid eftersök så visade det sig att första kalven tog sällskap med kon efter ett tag! Efter att jaktledaren ringt länsstyrelsen så BEHÖVER DOM INTE RÄKNA AV den första kalven??? Nu vet jag ju inte vilken rövarhistoria som länsstyrelsen fått men kalven måste väl vara allvarligt skadad om den lägger sig? Det kommer nog att bli ett j-a liv nu!
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Framförallt måste det ju göras ett riktigt eftersök på den påskjutna kalven. Vilken mark var det på? Jag jagar ju i dina trakter. Pm:a om du inte vill skriva ut det.
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Författare Jo helt rätt, jag vet inte varför eftersöket misslyckades, hunden ska vara bra! Men vilken träff kan ge denna reaktion förutom en lungträff?
Publicerat Oktober 15, 201312 yr jo det kan ha tagit vart som helst på älgen ,, att dom delar på sig tyder på träff men eftersöket måste vara ett fiasko av stora mått,, jaktledaren verkar vara mer intreserad mer att,, av räkning av älg inte skall drabba han ,,luktar jaktbrott detta i min värld Är det ditt jaktlag elller nåt i närheten?
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Författare Nej jag börjar imorgon! så jag fick bara höra en version genom eftersöks ekipaget! men du menar att en kalv lägger sig efter 50 även med ex ett bukskott?
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Går ett djur omkull efter skott, och blir liggande om en för en kort stund. Då är det en träff! Då ska man spåra tills djuret hittas eller att man helt enkelt tappar spåret och inte kan hitta det igen ens med någon annan eftersökshund. Klart är att den ska avskrivas på tilldelningen!
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Nej jag börjar imorgon! så jag fick bara höra en version genom eftersöks ekipaget! men du menar att en kalv lägger sig efter 50 även med ex ett bukskott? Träff i taggutskott eller väldigt nära huvud/kotpelaren(utan att träffa ben) brukar normal ge en omedelbar tillfällig förlamning och dom går omkull direkt. Träff i buk/muskler så kan dom ev fortsätta en bit, gå omkull och sedan få förnyad kraft att gå vidare. Men inget är omöjligt, så den kan vara träffad vart som helst.
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Det här låter som en situation där man saknar en hel del vital information. Om ett djur går omkull 50 meter efter skott så har den fått en smäll som gör att den inte kan fortsätta gå, av maskinell skada, muskel-/lungskada eller bara en touch som helt enkelt gör ont i djuret. Detta är inte helt ovanligt. Att man skjuter ytterligare två skott mot en liggande älg och den sen kliver upp och traskar vidare - utan att påträffas av eftersöket - då är det dags att bli lite orolig... Hade jag varit jaktledare hade jag provskjutit den bössan omedelbums för i mina öron låter det som att den bössan inte är inskjuten. Om så är fallet kan det faktiskt vara så att kulan enbart har snuddat vid kalven och den helt enkelt lade sig ner för att det gjorde ont. När det började smälla igen så ville den inte ha mer ont och traskade iväg igen. Detta är givetvis en hypotes då jag aldrig har varit med om en sådan situation men det låter rejält mysko om jag skall vara ärlig... Information förvanskas i varje led och redan vid tredje led brukar det vara så grova fel att man inte kan lita på den. Alla har vi väl lekt leken där en person viskar en sak till personen bredvid, osv. Efter fem personer har man oftast tappat tråden helt och vid 8 personer eller mer finns det inget alls kvar av den ursprungliga informationen.