Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skit i porerna

Featured Replies

Publicerat

Behöver hjälp.

När man polerar ett skaft i ljust trä exempelvis masurbjörk och även har nysilverinlägg i handtaget så skitar nysilvret ner

det ljusa träet. Någon som har något tips på hur man undviker detta?

Publicerat

Behöver hjälp.

När man polerar ett skaft i ljust trä exempelvis masurbjörk och även har nysilverinlägg i handtaget så skitar nysilvret ner

det ljusa träet. Någon som har något tips på hur man undviker detta?

Det finns lite att göra. men det är svårt att eliminera det helt. 

Jag tycker att tenn, är lite bättre, o sen försöker du slipa längsmed inlägget så mycket du kan, försök oxå att slipa bara på inlägget, när du slipar/polerar så mycket du kan. 

Om du sen slipar upp till 4 eller 800 korn, o sen blöter o torkar med en hårtork. Då reser sej träet o sen slipar du FÖSIKTIGT med 800 korns papper. 

När du sen oljar in kan du på samma gång försöka torka av träet längs inlägget.  Men som sagt, det är inte 100 procentigt. 

En annan sak som är bra är att köra med bra masur eller vilket trä man nu har, För oftast är det vanliga träet mjukare.

Sen kan du ju ha vanlig spacer på var sida om tennet eller vad man har. 

Seved

Publicerat
  • Författare

Ok. Gjorde nyss en kniv med ett 5mm nickelsilverinlägg som fläckade ner masuren något oerhört. Jag får helt enkelt fila nickelsilvret för sig. Just nu har jag satt lite maskering över NS-inlägget och försöker putsa bort smutsen från masuren. Får se det funkar.

Jag skulle hemskt gärna arbeta med tenn i stället då jag upplever att det förutom att inte fläcka träet dessutom är mycket mer lättarbetat. Problemet är bara att jag inte hittat tjockare tennplåt än 2mm. Någon som vet vart jag kan hitta detta?

Publicerat

Ok. Gjorde nyss en kniv med ett 5mm nickelsilverinlägg som fläckade ner masuren något oerhört. Jag får helt enkelt fila nickelsilvret för sig. Just nu har jag satt lite maskering över NS-inlägget och försöker putsa bort smutsen från masuren. Får se det funkar.

Jag skulle hemskt gärna arbeta med tenn i stället då jag upplever att det förutom att inte fläcka träet dessutom är mycket mer lättarbetat. Problemet är bara att jag inte hittat tjockare tennplåt än 2mm. Någon som vet vart jag kan hitta detta?

Om du behöver komma upp i tjocklek, varför inte varva några 1mm tenninlägg med 0.8mm vulkanfiber tills du nått din önskade tjocklek? Det blir mer effektfullt :)

Publicerat
  • Författare

God ide. Måste sätta mig och spåna på några designer.

Publicerat

Om du behöver komma upp i tjocklek, varför inte varva några 1mm tenninlägg med 0.8mm vulkanfiber tills du nått din önskade tjocklek? Det blir mer effektfullt :)

Japp o det blir dessutom snyggt :D

Glömde säga oxå, att du ska ha ett tort vax när du polerar, annars blir det skitit som fn.

Ja NS är jäkligt hårdjobbat, tenn är jkligt bra o jobba med. 

Seved

Publicerat
  • Författare

Japp o det blir dessutom snyggt :D

Glömde säga oxå, att du ska ha ett tort vax när du polerar, annars blir det skitit som fn.

Ja NS är jäkligt hårdjobbat, tenn är jkligt bra o jobba med. 

Seved

Vilket vax är ett torrt vax?

Publicerat

Sen när man börjar närma sig slutmålet vad gäller knivform så kan man fila ner tennet (spårfila) om du förstår vad jag menar. Både snyggt och i det här fallet praktiskt då man slipper det i porerna!.

Tenn hittar man f ö billigt på typ myrornas i form av tennfat o dyl.

//Niclas

PICT0109.jpg

Publicerat
  • Författare

Intressant