Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Macke123

Koka vildsvinsbetar

Recommended Posts

Macke123

Hej !

Sköt en galt i helgen o ska för första gången ge mig på o försöka ta tillvara på betarna . Finns det någon vänlig själ som kan beskriva ganska utförligt hur man går tillväga med detta . Har sökt o läst överallt men inte hittat nån riktig bra förklaring.
 Tack på förhand =)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Galne

Finns en trevlig guide i denna special..

vildsvin_special.pdf

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
qvarnhill

Flå av över och underkäke, försök få bort så mycket kött som möjligt. Såga helst inte underkäken, betarna går lååååååångt bak i käken och du riskerar att såga av dem. Du ser bara ungefär 1/3-del av underbeten, resten sitter inbäddad i käkbenet. Överkäkens betar är kortare och om du inte har kastrull som räcker kan du kapa den på lite drygt hälften från betarna utan problem. Koka i vatten och en skvätt diskmedel som hjälper till med avfettningen. Efter ett par timmar kan du känna på betarna, det är bra att ha både ett par rejäla arbetshandskar och en trasa till hands för det blir ganska varmt även om man inte är musbränd. Överkäkens betar brukar släppa fint ur käkbenet, se till att pulpan inte följer med i beten, den är lite som en knivslida, alltså ihålig till stora delar. En bit ståltråd kan vara bra att ha till hands för att rensa ur eventuell pulpa i tanden. När båda överbetarna är borttagna och rena inuti lägg dem på tork och ta tag i underkäken. Normalt lossar dessa också bra men man kan få jobba lite hårdare. Om det jäklas och du bara får ut t.ex halva beten så kan den sista utvägen att uppskatta betens längd totalt, räkna fram hur mycket du fått ut ur käken och uppskatta hur mycket som finns kvar i käken. Såga då med god marginal bakom det du uppskattar som betens slut, då kan man nu ta ut beten bakvägen i stället. Bäst ändå är att försöka få ut den helt och hållet "rätt väg". Se till att även underbetarna är fria från pulparester och rena innan du lägger dem på tork.

Dagen efter ställer du betarna i exempelvis lite sand med öppningarna uppåt, smälter syltparafin och fyller betarnas hålrum med detta, knacka lite försiktigt på betarna, som en sjuksyrra på en spruta du ska få, så att parafinet fyller tomrummet helt. Fyll ända upp, när parafinet stelnar så blir det ändå en lite krater i det då parafinet krymper en aning. Nu kan du försegla ändan med kratern med t.ex lite klar silikon.

Har du för avsikt att få dina betar bedömda/mätta tänk på att göra detta INNAN du monterar din trofé.

Det är ganska ljummet om fingrarna, underbetarna kan vara lite bändiga att få ut men bortsett från detta så är det inte svårt!

Lycka till!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
qvarnhill

Grattis till galten förresten!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Macke123

Tack så mkt o bra förklarat . Återstår att se hur de går ! =)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mdef

Perfekt! Hittade detta när jag googlade hur m’gör. Har en uppsättning mindre betar från en 70-ish kilos som jag tänkte testa detta på. Så att den dagen jag får en dundergalt så kommer jag veta vad jag ska göra. Efter stt ha läst Qvarnhills förklaring misstänker jag dock redan nu att jag kan ha kapat av inre ändan av bottenbetarna  :huh: Det visar sig sen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
2 hours ago mdef sa:

Gick ju bra det där! ingen jättetrofé, men nu vet jag hur jag ska göra nästa gång. 

Träning ger färdighet mdef!:thumbsup: Grattis!:)

Nu återstår bara montering på en sköld så är det fixat o klart!:thumbsup:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

4 hours ago mdef sa:

Gick ju bra det där! ingen jättetrofé, men nu vet jag hur jag ska göra nästa gång. 

Kanske lite genomskinligt nagellack så att dom är blanka o fina.:) Precis som man gör med bävertänderna. 

59f1ee8f9506e_Bvertrof.jpg.c2428c1f98da7805baa4d7e1a7156f4d.jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Har för mig att det finns en bra beskrivning i nån av Ekbergs tidiga vildsvinsfilmer på www.jaktlust.com

Jag brukar köra med trälim uppblandat med lite vatten, sen polering med dremel så blir de blanka och ser levande ut... 

/M

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe

Om inte betarna lossnar när ni drar i dem så brukar de släppa efter att man först trycker in dem. Vanligt tidnings papper brukar hjälpa till så att man får ett riktigt grepp i betarna.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mdef
6 hours ago charlie sa:

Har för mig att det finns en bra beskrivning i nån av Ekbergs tidiga vildsvinsfilmer på www.jaktlust.com

Jag brukar köra med trälim uppblandat med lite vatten, sen polering med dremel så blir de blanka och ser levande ut... 

/M

Bra idé med polering där. :thumbsup: ska testa det i första hand för en fin finish. Väntar bara sköld på posten, kommer nog i början på nästa vecka. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe
3 hours ago mdef sa:

Bra idé med polering där. :thumbsup: ska testa det i första hand för en fin finish. Väntar bara sköld på posten, kommer nog i början på nästa vecka. 

Och jag som har massor av sköldar i garaget:rolleyes:.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
3 hours ago mdef sa:

Jag har även fyllt mina bävertänder med stearin så att det inte kan komma ut någon ev. doft om det finns kvar något invändigt. Jag köpte ett rostrfritt 1 dl mått som jag trimmad pipen på så att det rann fint ned i tänderna.:thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mdef
6 hours ago faxe sa:

Och jag som har massor av sköldar i garaget:rolleyes:.

Men du ska väl ha egna galtar också? :D

• Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
15 hours ago charlie sa:

sen polering med dremel så blir de blanka och ser levande ut... 

/M

Min erfarenhet är att när Dremel väl har "polerat" nåt så ser det allt annat än levande ut ^_^

• Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe
7 hours ago mdef sa:

Men du ska väl ha egna galtar också? :D

Jag skjuter så sällan nu för tiden, tycker mest jag fixar andras trofer nu merB).

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.