Publicerat Oktober 19, 201312 yr Hej! Har precis köpt en ny Tikka T3 Hunter 30-06 med ett Zeiss Duralyt 3-12X50. Min första klass 1.. Vilken kula skulle ni rekommendera till älg/hjort svin och vilken kula till rå? Och hur viktigt är det att göra en break in? Mvh: Anders Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat Oktober 19, 201312 yr Break in gör du om du kommer vara noggrann med piprengöringen och skrubbar ofta. Sen finns det olika nivåer på det där, jag kommer göra en väldigt basic break in på max 10 skott när min 7mm-08 pipa är klar. Använd samma kula till allt klövvilt, det kommer spara dig mycket bök. Rådjuren kommer dö av din älgkula. Snackar vi köpeskott eller handladdar du?
Publicerat Oktober 19, 201312 yr Hitta en inte överprisad laddning 165-180 grain och handla 3 askar eller fler, bekymret är att hitta något som skjuter, sako har en del trevliga laddningar, Lapua har det med, en total lösning är ett val om 168 grains accubond kula från valfri tillverkare. Christian
Publicerat Oktober 19, 201312 yr Jag kör med lapua mega 13 gram i exakt samma bössa som du har köpt. Fungerar utmärkt
Publicerat Oktober 19, 201312 yr Författare Har ju en del vänner och bekanta som kör med 30-06, kanske skulle fråga om man får köpa ett par skott av dom som har olika och provskjuta.. Ladda själv är inget jag kan och kommer nog inte börja heller.. Är det ett bra köp annars, bössan och kikaren? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat Oktober 19, 201312 yr Bössan och siktet är kvalitetsprylar. Mkt bra val om du vill ha nåt som bara funkar utan krångel 'right out of the box'. Mega 13 gram är för övrigt som gjord för 30-06 B-)
Publicerat Oktober 19, 201312 yr Ju tyngre kula ju mer rekyl. 13 gram kan upplevas ganska elakt i .30-06 särskilt om du ska "precisions skjuta" på lite längre håll. Om jag i huvudsak jagade älg och vakjakt på gris skulle jag köra 13 gram men för vanlig allroundjakt, sitta på pass, är 150-180 att föredra tycker jag. Välj bondat så är du allround trots mindre kulvikt.
Publicerat Oktober 19, 201312 yr Varför inte Barnes TTSX i 150 grains varianten? Min 30-06 samskjuter med den mesta övningsammon, väldigt praktiskt att slippa skruva och skjuta in hela tiden.
Publicerat Oktober 22, 201312 yr Författare Sako hammerhead har jag till min cg 243 win någon som vet hur den är till 30-06:an?? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat Oktober 22, 201312 yr Sako hammerhead har jag till min cg 243 win någon som vet hur den är till 30-06:an?? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Den använder jag och den slår ihjäl både Älg och Rå , jag har inte fått prova den på Gris ännu men hoppas att det ska ske inom kort , vad gäller effekten i den tvivlar jag inte. Precisionen har varit kalas
Publicerat Oktober 22, 201312 yr Varför inte Barnes TTSX i 150 grains varianten? Min 30-06 samskjuter med den mesta övningsammon, väldigt praktiskt att slippa skruva och skjuta in hela tiden. TTSX finns t.ex laddade av Barnes (445-475 kr beroende på tyngd, Torsbo) Barnes TSX hittar du som Sako Gamehead.
Publicerat Oktober 22, 201312 yr TTSX finns t.ex laddade av Barnes (445-475 kr beroende på tyngd, Torsbo) Barnes TSX hittar du som Sako Gamehead. Powerhead, väl?
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Federal Premium, Vital shock, Trophy Bonded Tip, 165 grains (10,7g). This is the shit, håller ihop riktigt bra, flack skjutande. 680kr för 20st. En modern patron som är kanon.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare Tack för alla tips! Nu börjar man längta efter licensen, går hoppas att den kommer i veckan.. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free