Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

problem med m98 slutstycke.

Featured Replies

Publicerat

Håller på att göra ren nya bössan men får ej isär slutstycket iom att jag inte kan sätta flaggan i mittenläget. Bössan har en kolvhalssäkring så det ser ut som om man vänt på flaggan och slipat ner den. Tips på lösning?

post-5170-0-80394200-1382270251_thumb.jp

Publicerat

Du behöver inte använda säkringen, trycka bara tillbaka tändstiftmuttern med tummen och skruva...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Du behöver inte använda säkringen, trycka bara tillbaka tändstiftmuttern med tummen och skruva...

-- Mats

Hur menar du? Även om säkringen är i osäkrat läge

/M

Publicerat

-- Mats

Halvvägs rätt bror. Du har slutstycksspärren med, det är en 98:a.

Tryck upp tändstiftsmuttern lite, tryck in slutstycksspärren motsatt sida handtaget och med tredje handen skruvar du isär slutstycket.

T

Publicerat

Jo, men det måste man oavsett eventuellt upphakat stift... ;-)

Jag tar slutstycket i vänster hand, trycker tillbaka tändstiftet med vänster tumme och spärren med höger tumme eller pekfinger (beror på grepp, jag gör lite olika) varpå jag vrider loss det.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Halvvägs rätt bror. Du har slutstycksspärren med, det är en 98:a.

Tryck upp tändstiftsmuttern lite, tryck in slutstycksspärren motsatt sida handtaget och med tredje handen skruvar du isär slutstycket.

T

Tack för hjälpen, vad skulle man göra utan er gamla stötar :)

Däremot blir jag lite lur på flaggsäkringen. Den var monterad ett 1/4 varv fel, satte den rätt och monterade ihop. Funkade att säkra men den kärvade fast på osäkrat igen. Tankar?

/M

Publicerat

Om det var din flaggsäkring på bilden så satt den rätt.

Publicerat
  • Författare

Om det var din flaggsäkring på bilden så satt den rätt.

Japp. Min säkring men den funkade inte i det läget alls. Vände man den ett 1/4 varv funkade den som tänkt... :o
Publicerat

Riktad vänster osäkrad. Riktad rakt upp går vapnet att öppna men ej att avfyra. Riktad till höger är hela altet låst. Anledningen till att jag skriver det är för att den ser felfri ut.

Skickat från min GT-I9070 med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Riktad vänster osäkrad. Riktad rakt upp går vapnet att öppna men ej att avfyra. Riktad till höger är hela altet låst. Anledningen till att jag skriver det är för att den ser felfri ut.

Ja det såg jag ju också när jag tittade på hur jag monterat tillbaka den. :)

Fasen också jag som trodde jag kommit på nåt...

Den kärvar dock fortfarande fast på osäkrat? Jag kan vid isärtagning inte se nåt fel i form av dålig passning, slitage osv. Den glider fint utan belastning.

/M

Publicerat

När du delar slutstycket så är det tänkt att den skall vara riktad rakt upp. Om man har kikare på så kan man spänna upp slutstycket mot en skarp hård kant och sätta flaggan i rätt läge. Och dom kan kärva lite för dom är inte gorda för att petas på med fingrarna, utan det är stadiga grep som avses.  Jag brukar byta ut dom mot kvartssäkringar . Billigt och bra. :)

Publicerat
  • Författare

När du delar slutstycket så är det tänkt att den skall vara riktad rakt upp. Om man har kikare på så kan man spänna upp slutstycket mot en skarp hård kant och sätta flaggan i rätt läge. Och dom kan kärva lite för dom är inte gorda för att petas på med fingrarna, utan det är stadiga grep som avses. Jag brukar byta ut dom mot kvartssäkringar . Billigt och bra. :)

Det var det som felade från början, att jag försökte skruva isär med spänd fjäder. Mer handkraft å tips från gubbsen ovan avhjälpte detta...

Det här med att spänna fjädern mot en bordskant, har jag missat nåt? Jag spänner fjädern för hand på bägge mina 98:or, är de dålig spänst i fjädern då?

/M

Publicerat

Nä det är bara jag som är lat när jag spänner upp mina. Oftast med en cigg i ena handen :-)