Publicerat Oktober 20, 201312 yr Japp.. Kunde inte neka när man fick ett erbjudande om få att köpa en Brno Modell 5 kal. 22 (inköpt 1962), Byssen är i mint condition, har förvarats på ett bra sätt och knappt skjuten, är som ny ur kartong, inte en repa. Sitter en Bushnell 2.5x Banner från samma tid. Ingen skruv är rörd, vill knappt lossa och kolla, men såååå... värdefull är den ju knappast. Har sökt på nätet och fått en del info, men det finns inte alltför mycket om den, som jag förstår ändå ett hyfsat hantverk, om än inte i klass med de bästa. Har några funderingar kring trycket, är inget släp, men känns kanske lite för hårt för en .22à om man vill skjuta lite precision. Är ju van vid att tävla med pistol, 9mm Neuhausen och dess växlingssats med kal .22, är nog lite bortskämd med bra trycke, och kanske begär för mycket av denna bössa. Något man kan åtgärda? Kanske fel avdelning, men när jag nu är här.. något förslag på kikare till denna, tänkte en liten en, vill inte förstöra lilla bössan med stor/tung kikare, ligger därför nära till att ha fast förstoring ( 6x...?,kom gärna med era erfarenheter) det känns som en variabel ofta ändå blir fast vid högsta förstoringen. Annan info om bössan är också välkommen. PS! Lämnade in licensansökan i Torsdags, låg i brevlådan Fredag.... vi i Härnösand är bortskämda...
Publicerat Oktober 20, 201312 yr Tycker bössan är värd att lämnas till en smed som justerar/polerar trycket. Sightron har ett litet smidigt sikte,kanske kan vara nåt? http://www.handladigitalt.se/sightron-si-39x32-rf-harkors-riktmedel-kikarsikte-p-6203.html
Publicerat Oktober 20, 201312 yr Författare Tycker bössan är värd att lämnas till en smed som justerar/polerar trycket. Sightron har ett litet smidigt sikte,kanske kan vara nåt? http://www.handladigitalt.se/sightron-si-39x32-rf-harkors-riktmedel-kikarsikte-p-6203.html Ser ok ut, kikarsikten är dock inte min starka sida, haft Leupold för många år sedan och varit nöjd, men hur är det med sikten till en .22, bör man välja en som är anpassad för 40-80 m (paralaxen..?).
Publicerat Oktober 20, 201312 yr Ser ok ut, kikarsikten är dock inte min starka sida, haft Leupold för många år sedan och varit nöjd, men hur är det med sikten till en .22, bör man välja en som är anpassad för 40-80 m (paralaxen..?). Visst är det optimalt med justerbar parallax, eller anpassad för 50m kanske, men tycker det funkar ok ändå,beror ju på hur kinkig man är och hur mycket man skjuter.
Publicerat Oktober 20, 201312 yr Författare Visst är det optimalt med justerbar parallax, eller anpassad för 50m kanske, men tycker det funkar ok ändå,beror ju på hur kinkig man är och hur mycket man skjuter. Ok, kanske inte helt nödvändigt alltså, kikaren som sitter på är ju faktiskt lite kultvarning, men kanske inte bra nog idag, skall försöka hitta någon jag vågar lämna trycket till, därefter prova lite olika ammo, och se vad bössan kan leverera för precision. Någon som känner till en bra smed i närheten av Härnösand..? Tidigare ägaren var också pistolskytt, lämnade efter sig lite kultammo, från sent 50-tal tidigt 60-tal, 2 lådor (10 askar i varje) MONARK .22 (aldrig hört talas om denna) Winchester "super speed" long och long rifle, ett antal askar Western Super match (Mark III), måste nästan testa dessa efter drygt 50-års vila.
Publicerat Oktober 20, 201312 yr Har du sett denna manual iofs Brno 4 men det kanske går att få ut något vettigt..... http://stevespages.com/pdf/brno_mdl4.pdf Raggarö
Publicerat Oktober 21, 201312 yr Författare Har du sett denna manual iofs Brno 4 men det kanske går att få ut något vettigt..... http://stevespages.com/pdf/brno_mdl4.pdf Raggarö Tackar... men får ej upp sidan, laddar ej upp, står bara "sidan är skadad och går ej att visa" , kanske fel på min dator??
Publicerat Oktober 21, 201312 yr Det funkar för mig. Prova att gå in på stevespages och leta reda på den under owners manuals. Raggarö