Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan ingen bjuda in till taxjakt?

Featured Replies

Publicerat

Finns det några sådana fina rådjursmarker numera som det gjorde under 80-talet för då var dom överallt?

Jag hade fullt av dom runt stugan utanför Aneby när jag bodde där.

Publicerat
  • Författare

Någonstans måste det finnas finfina rådjursmarker kvar, där kattj@£$*na inte fått så rejält fotfäste ännu och sannolikt nära bebyggelse. Med en duktig tax borde man ju kunna jaga i t.ex stadsskogen i Uppsala, en grön lunga helt omgiven av stadsbebyggelse och sannolikt full av rådjur som av naturliga skäl aldrig jagas annat än av irriterade trädgårds(j)ägare.  :happy:

Det MÅSTE finnas både finfina rådjursmarker och duktiga taxar annars är hoppet ute för en av mina absoluta toppjaktformer!

Publicerat

Jag har bara hört från bygden hemifrån runt södra Vättern, men där har stammen minskat dramatiskt. :sad:

Om inte min f. d arb.kollega från Habo sköt 3 bockar första dagen på bockjakten på slutet av 70- o 80-talet så var det något fel.

I år sköt han en första dagen men enl. han så har stammen minskat rejält nere i bygden.

Publicerat

Mjaaa... ska kolla, har några bekanta inbitna PanzarTax jägare.

Dom vill tydligen helst jaga med likasinnade..

• 4 weeks later...
Publicerat

t.ex stadsskogen i Uppsala, en grön lunga helt omgiven av stadsbebyggelse och sannolikt full av rådjur som av naturliga skäl aldrig jagas annat än av irriterade trädgårds(j)ägare.  

Jepp. Där kryllar det av rådjur, utbytesstudenterna går dit och promenerar och kommer tillbaka helt lyriska av att ha fått se viltlevande klövdjur.  :thumbsup:

Publicerat

hmmm du ställer stora krav. rådjursjakt med tax nära dig.

Tax har jag.

rådjur finnes men det är betydligt mer dovhjortar.

35 mil sydväst Uppsala, är det nära dig?

Publicerat

Är du intresserad så ska jag till björklinge på lördag och släppa basseten........

Hör av dig via m då jag måste tigga och trixa lite

Publicerat
  • Författare

Är du intresserad så ska jag till björklinge på lördag och släppa basseten........

Hör av dig via m då jag måste tigga och trixa lite

Tusen tack för erbjudandet, starkt att du är beredd att både tigga och trixa för en okänd människa! Ska iväg med min egen basset väldigt nära Björklinge... Verkar inte vara många som har basset åt det hållet. Men igen, tusen tack för erbjudandet i alla fall!  :yes:

Publicerat
  • Författare

hmmm du ställer stora krav. rådjursjakt med tax nära dig.

Tax har jag.

rådjur finnes men det är betydligt mer dovhjortar.

35 mil sydväst Uppsala, är det nära dig?

Oohh, 35 mil är inte nära men jag ska inte säga nå't, har åkt bil från Uppsala via Rotterdam till Edinburgh för att para en tik så... Inte nära men fullt genomförbart! Är det inte grisväder på vägarna så handlar det ju bara om att stiga upp ur sängen, se till att ha bilen tankad och ge sig iväg! Tackar för erbjudandet och är det bara ett tillfälle då det passar så kommer jag gärna å lyssnar på din tax!

Publicerat

Vad har du för basset?

/Urban

Publicerat
  • Författare

Vad har du för basset?

/Urban

En petit.

Publicerat

Ge den till mig istället.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. now Free

Publicerat

Bara lite nyfiken....om du har basset, varför taxjakt?

/Urban

Publicerat
  • Författare

Bara lite nyfiken....om du har basset, varför taxjakt?

/Urban

Har dessvärre aldrig jagat med en duktig petit... Däremot några få gånger med duktiga taxar. Perfekt tempo för rådjur i mina ögon, ju duktigare hund dess bättre tempo och trånga, fina bukter som ger många chanser att både se och skjuta även i förhållandevis små såter. Så, varför köpte jag över huvud taget petit i stället för tax... Vill gärna ha en tax men den SKA vara korthårig och korthårstaxar växer inte på trä'n direkt... Har dessutom hört att de kan vara lite vassa i temperamentet och det vill jag INTE ha.

Men visst, vem vill inte vara med lite i finrummet!?  :tongue:

Publicerat

Säg till så kommer jag och visar hur bassetjakt funkar.....fast det blir ju med en fauve förstås...:D

/Urban

Publicerat
  • Författare

Säg till så kommer jag och visar hur bassetjakt funkar.....fast det blir ju med en fauve förstås... :D

/Urban

Hade jag bara haft nå'n skog hade du fått komma direkt, inte ens en fauve kommer till sin rätt på ett oääääändligt hygge...  :sad:

Publicerat

Får väl försöka lösa det. Har tyvärr inga egna marker, men är rätt duktig på att tigga och trixa.

Lite fullbokad innan jul bara

/Urban

Publicerat

Vill gärna ha en tax men den SKA vara korthårig och korthårstaxar växer inte på trä'n direkt... 

Men visst, vem vill inte vara med lite i finrummet!?  :tongue:

Så sällsynta är dom väl inte.

post-10445-0-13062800-1385050504_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Så sällsynta är dom väl inte.

attachicon.gifnågra taxar.jpg

Nä, stopp å belägg nu, man får inte publicera porriga bilder på denna sajt...  :wub:

Vilka finingar!  :yes:

Publicerat

Näe, nu kan jag inte vänta längre... Finns det ingen vänlig själ i Mälardalen/Roslagen som har "världens bästa tax" och finfina rådjursmarker och kan tänka sig att bjuda in en gästjägare? Eller ja, jag skulle faktiskt bli väldigt nöjd bara av att få komma och sitta på "lyssnarpost" med en termos kaffe.

Får bli nästa år har valpar nu får höras senare.

Publicerat

Nä, stopp å belägg nu, man får inte publicera porriga bilder på denna sajt...  :wub:

Vilka finingar!  :yes:

Visst är det en härlig syn :thumbsup: Två är mina, den fetaste är pappas och valpen och två av av dom vuxna hör till "min" uppfödare som var på semester när bilden togs. 

Publicerat
  • Författare

Visst är det en härlig syn :thumbsup: Två är mina, den fetaste är pappas och valpen och två av av dom vuxna hör till "min" uppfödare som var på semester när bilden togs. 

Ssss... Skylla på pappa! Det där kan vi i alla fall inte kolla!  :happy:

Publicerat

Nä det är klart. inte så lätt att kolla.

här kan du kolla på mina fetknoppar.

post-10445-0-17766700-1385156694_thumb.j