Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmrök

Featured Replies

Publicerat

Är intresserad av att köpa en rök och ställa den på tomten. Vill inte ha en jätte avancerad utan en ganska enkel. Någon som kan rekommendera nån spec?

Har kollar lite på denna, är det bara skräp eller något att ha tror ni?

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/grillar/rokgrillar/teclime-4278600056

Publicerat

blev inte klok på hur man ställer tempen eller om det är en förinställd fast temp. Men annars tror jag nog den funkar bra, kanske lite liten för min smak. Min hemmagjorda är något större.

Kul att du inte fastnat i Bradley-träsket

Publicerat

Själv använder jag en WSM(Weber Smokey Montain). Har rökt fisk, rådjursskinkor och även kallrökt ost i den och allt med bra resultat. Kan inte göra annat är rekommendera den om man vill ha en enkel rök. Att sedan även används till BBQ är ju ingen nackdel precis :)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Publicerat
  • Författare

Själv använder jag en WSM(Weber Smokey Montain). Har rökt fisk, rådjursskinkor och även kallrökt ost i den och allt med bra resultat. Kan inte göra annat är rekommendera den om man vill ha en enkel rök. Att sedan även används till BBQ är ju ingen nackdel precis :)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Ska kolla på den, tack för tipset!

Publicerat
  • Författare

blev inte klok på hur man ställer tempen eller om det är en förinställd fast temp. Men annars tror jag nog den funkar bra, kanske lite liten för min smak. Min hemmagjorda är något större.

Kul att du inte fastnat i Bradley-träsket

Haha Bradley är inget du rekommenderar alltså? Tycker dom ser så himmla tråkiga ut, där av har jag inte kollat på en sådan =)

Publicerat

Själv har jag en av hemvärnet utrangerad kokvagn som ger mig en rejäl rök med enorm kapacitet, man röker lätt en hel brungris i den, inte vacker och ingen prydnad för miljön, inga finesser utan den kräver en hel del passning när man ska röka något men rekorderlig. Har däremot en kompis som köpte sig en Jularök och han är nöjd med den, den gör jobbet. Nu senast så kompletterade han den med en rökgenerator från Bradley vilket gör att han även kan använda själva rökskåpet som kallrök också.

Publicerat

Jag har själv en Jula rök!

De funkar fint och man får en släng av eldkoma när man drar igång den :happy:

Min dörr har börjat trilla loss så hållbarheten kunde varit bättre men man kan ju inte få allt!!

Jag rekommenderar den som rök ändå.

Publicerat

Haha Bradley är inget du rekommenderar alltså? Tycker dom ser så himmla tråkiga ut, där av har jag inte kollat på en sådan =)

Jag är så lat så att jag fastnade i Bradley träsket då man slipper göra någon större passning under tiden som man röker och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd med den :tongue:

Bra kvalitetskänsla och mycket tillbehör att tillgå, enda nackdelen är ju priset men såhär i efterhand så är det inget jag ångrar att jag la ut :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jag har själv en Jula rök!

De funkar fint och man får en släng av eldkoma när man drar igång den :happy:

Min dörr har börjat trilla loss så hållbarheten kunde varit bättre men man kan ju inte få allt!!

Jag rekommenderar den som rök ändå.

Hur är det med värmen i den? går den att ställa samt hur gör man med briketterna/rökspånet. Blir ej klok på den =)

Publicerat

Det är säkert en bra rök men när det är så simpelt att röka tycker jag man köper sig okunskap med en Bradley 

Publicerat

Jag är så lat så att jag fastnade i Bradley träsket då man slipper göra någon större passning under tiden som man röker och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd med den :tongue:

Bra kvalitetskänsla och mycket tillbehör att tillgå, enda nackdelen är ju priset men såhär i efterhand så är det inget jag ångrar att jag la ut :thumbsup:

Även jag hör till den lata skaran. Vad menar du med besvärande passning? jag hänger in köttet, oftast på kvällen. Stoppar i stickkontakten och fyller skålen med spån. På morgonen fyller jag på med nytt spån. Sen beroende på vad jag röker kollar jag till köttet på lunchen alt. på kvällen och är det färdigt drar jag ur kontakten.

Publicerat

Hur är det med värmen i den? går den att ställa samt hur gör man med briketterna/rökspånet. Blir ej klok på den =)

Jag kör en brikett lösning i lådan längst ned och mäter med en vanlig ungns termometer så att värmen är ok!

Värmen ställer man med mängden briketter och spjällen på skåpet, (inget high tec).

Jag röker med fuktigt Alspån som jag lägger i folie paket som perforeras med en gaffel el dyl innan de läggs på glödbädden och Enriset lägger jag ovanpå glöden direkt (det är lätt hänt att det börjar brinna i det om man öppnar dörren men den ska ju ändå vara stängd tills det är dags för påfyllning av rökmtrl.

Det blir lite fingertopp känsla i rökningen men det är samtidigt det som jag tycker är kul.

Publicerat

Även jag hör till den lata skaran. Vad menar du med besvärande passning? jag hänger in köttet, oftast på kvällen. Stoppar i stickkontakten och fyller skålen med spån. På morgonen fyller jag på med nytt spån. Sen beroende på vad jag röker kollar jag till köttet på lunchen alt. på kvällen och är det färdigt drar jag ur kontakten.

Jag syftade på vedeldade rökar som kräver mer passning och finkänsla än de elektriska rökarna och jag kallade det aldrig för besvärande utan att jag var för lat för att använda andra rökar den jag har.

Då har jag lite mer underhåll av min rök då jag måste tömma briketter och fylla på med vatten efter några timmar.

Publicerat

Jag syftade på vedeldade rökar som kräver mer passning och finkänsla än de elektriska rökarna och jag kallade det aldrig för besvärande utan att jag var för lat för att använda andra rökar den jag har.

Då har jag lite mer underhåll av min rök då jag måste tömma briketter och fylla på med vatten efter några timmar.

Jag började med en vedeldad rök.  Och där håller jag med dig, det var ett passande och experimenterande som var på gränsen till hälsosamt. Nu använder jag ett hemmabygge bestående av ett cateringskåp(värmeskåp på hjul) och en elektrisk grillkoltändare.

Publicerat

Jag började med en vedeldad rök. Och där håller jag med dig, det var ett passande och experimenterande som var på gränsen till hälsosamt. Nu använder jag ett hemmabygge bestående av ett cateringskåp(värmeskåp på hjul) och en elektrisk grillkoltändare.

Tror jag såg och läste om den i en tråd, fint bygge!
Publicerat
  • Författare

Fick igår hem kött från en vän som rökt det i sin bradley. Köttet blev jätte bra och jag kan inte vara annat än nöjd, men den verkar jätte tråkigt att röka i då den gör ALLT själv. Så jag tror nästan det får bli en WSM. Samt att det skulle väll lugna husefriden. Hon är inte helsugen på att jag ska köpa en rök då jag har så mycker "apparater och prylar" säger hon. (Flest saker när man dör vinner).

Vi har dock allt i weber hemma som har med grillning/köket att göra så d¨å kanske det går lite lättare att sälja in den :wink:

Publicerat

Hmm

Varför nöja sig med EN rök?

Jag har en bradley, starta och glöm tills det är färdigt.

Sedan har jag byggt en liten kallrök, ekonomisk, när lite ska rökas. Invändigt mått 30x20x50 cm

Kommande projekt är bygget av en stor kallrök. och på sikt hade jag även tänkt att bygga en varmrök/grill.

Spånen gör jag själv, ja inte till bradleyn då, eftersom jag inte är så sugen på cancerogena smörjmedel.