Publicerat Oktober 22, 201312 yr Söker ritningar för en andjaktsbåt typ sånn man använder i riktigt grunda vatten, en sådan man stakar och som har flat botten och låga bord. Nån som vet eller har ritningat/mått på en sådan?
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Efter första genomläsningen kommer jag osökt att tänka på en optimistjolle, dra ut den i längs-och sidled så är du där. Frågorna uppstår sen vid deplacement, rätande moment osv. Där är det inte lika uppenbart... Men en kölplanka, 20 graders bottenvinkel, tydliga slag i bordläggningen, taperade spant, 8mm plywood och glasfiberväv med vinylester löser den grundläggande frågan. Det kan bli en lång vinter...
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Söker ritningar för en andjaktsbåt typ sånn man använder i riktigt grunda vatten, en sådan man stakar och som har flat botten och låga bord. Nån som vet eller har ritningat/mått på en sådan? Vad vill du ha för utgångsdimensioner och vilket material (trä, plast eller alu). Bredd, längd och djupgående.
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Jo. Hur skall du hantera båten.Ska den ligga i vassen jämt, uppdragen på land, på båtvagn eller rent av på taken på bilen.
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Skippa stakningen http://www.hobieshop.se/produkter/pro-angler-14.html
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Författare Vad vill du ha för utgångsdimensioner och vilket material (trä, plast eller alu). Bredd, längd och djupgående. Jo. Hur skall du hantera båten. Ska den ligga i vassen jämt, uppdragen på land, på båtvagn eller rent av på taken på bilen. Dimensioner för 2 pers och en apportör. Gärna trä. Med största sannolikhet kommer den att bli stationär vid ett ställe men skulle gärna gå att transportera på släp, båtvagn eller flak.
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Författare Skippa stakningen http://www.hobieshop.se/produkter/pro-angler-14.html Har tittar på sådana, även trambåtar.se har bra alternativ. Men skulle gärna vara för 2 pers och en apportör.
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Finns plattbottnade alubåtar på blocket för mellan 10 o 15000. Men har du tillgång till en AC TIG svets o lite bockverktyg så tillverkar du ju en betydligt stabilare båt själv till klart lägre pris. Plåt finns att köpa från bland annat BEgroup eller vad det är dom heter. Min TIG kan tyvärr inte svetsa Aluminium annars kunde jag hjälpt dig.
Publicerat Oktober 23, 201312 yr vet du hur du vill att båten ska se ut ?? för i så fall kan du bygga på "frihand" jag hade valt att göra båten i marinplyfa som jag sen plastar utsidan på
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Författare vet du hur du vill att båten ska se ut ?? för i så fall kan du bygga på "frihand" jag hade valt att göra båten i marinplyfa som jag sen plastar utsidan på Har en bild i huvudet på en båt typ sånn som dom stakar runt med i Tåkern.
Publicerat Oktober 23, 201312 yr problem löst ju bara att börja skissa ner en egen ritning och bestämma måtten du vill ha jag tror att 4m x 1.2m bör passa dej (två man och en hund) ska du in i tjock vass så bör du ha en spetsig för annars funkar en plan för (förspegel)
Publicerat September 29, 201510 yr Författare Har inte blivir något... [emoji15] Borde faktiskt ta tag i detta igen. Har nu tillgång till andjakt i riktigt grunda vassvikar.