Publicerat Oktober 22, 201312 yr Nu har jag kommit fram till att jag ska ha ett vapen med pipbytarsystem i 22 kalibrar, tanken är att den ska fungera för dom lite längre skotten på duvor och kråkfågel (100-150m) och även tjänstgöra ibland som räv och gåsdräpare ute på fälten, ska också kunna lånas ut som reservbössa på grävlingsjakterna då alltför få av mina gäster har egna 22or. Har tänkt mig att ha 22LR för grävlingen och 22WMR för dom lite längre skotten, laddar inte själv och har inte tålamodet till att göra det och jaktskotten går upp på hundratalet varje år på denna jaktform så får vara något som inte har för höga ammokostnader, sedan tänkte jag mig något ytterligare till räv, gås och annat klass3 vilt, här handlar det i regel om tiotal jaktskott per år så där kan ju ammunitionen bli något dyrare, känner att jag kan behöva lite mera kraft än 22WMR då jag ofta ligger på uppåt 150+ m och skjuter, någon vända t om upp till 250 m. Nu är frågan vad ska jag ha för vapen? Vad finns det för vapen med lämpliga pipor och vad ska det vara i den där allmänt klass3 pipan?
Publicerat Oktober 22, 201312 yr enda bössan som "fixar" kantantända patroner och centralantända patroner är blaser så vitt jag vet tyvärr
Publicerat Oktober 22, 201312 yr Dendär kombon får du inte till i ett vapen om du inte gör som föregående talare o skaffar blaser. Finns ingen "vanlig" klass 3 patron som klarar 250m.
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Blaser med pipor i 22lr o 204 Ruger. Men blir ändå knepigt. Knalla runt med ett magasin som sticker ut uppåt på grävlingjakten känns lite sisådär. Vad har du i skåpet nu? Skaffa en ren 22a, möjligen med extra 22wm pipa o sedan så skaffar du en pipbytare för centalantändna patroner.
Publicerat Oktober 23, 201312 yr T/C Contender ska enligt uppgift också klara både kantantänt och centralt. Kanske inte lika flexibel, men jag vet vad jag skulle välja om jag stod inför det valet. /Patrik
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Författare Blaser med pipor i 22lr o 204 Ruger. Men blir ändå knepigt. Knalla runt med ett magasin som sticker ut uppåt på grävlingjakten känns lite sisådär. Vad har du i skåpet nu? Skaffa en ren 22a, möjligen med extra 22wm pipa o sedan så skaffar du en pipbytare för centalantändna patroner. Knepigt alltså, jag har en ren 22LR (2 t om) så den är väl inte jätteviktig egentligen men det är bra att ha, den ena 22an ska bort ur skåpet. I övrigt så står där två hagelgevär (ett ska bort) två klass1 bössor och en klass2 kombi (12/22 Savage) Vad skulle det annars kunna finnas som fixar lågt ammopris men fortfarande snäppet över 22LR i kraft och samtidigt fungerar till räv och gås ute på åkrarna? Gärna allt i en bössa men inte nödvändigtvis i en pipa. Ska kika på dom två som kommit upp, jag har väl egentligen inget emot blaser förutom att det är just en blaser
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Nu är det så att bägge patronerna är kanttändning. Sako Quad är byggd för just detta & dessa patroner plus 17HMR. http://www.jakt.se/sako/sako-quad/Sako-Quad.html //Lars
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Det finns väl ingen billig ammoniak som är något kraftigare än 22wmr, blir nog 222 då men det är ju tillkommer klass två! Annars finns ju 22hornet, 204ruger men då är ammon dyrare!
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Nu vet jag inte om du handladdar men 204 Ruger fabriksammo finns bara med varmintkulor om du tänkt dig att ta tillvara gässen. Vill du skjuta fabriksammo som finns i helmantel så blir det nog svårt att inte kliva upp till klass2,ska vara 22Hornet då men 250m är utanför den patronens praktiska räckvidd. /Mike
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Knepigt alltså, jag har en ren 22LR (2 t om) så den är väl inte jätteviktig egentligen men det är bra att ha, den ena 22an ska bort ur skåpet. I övrigt så står där två hagelgevär (ett ska bort) två klass1 bössor och en klass2 kombi (12/22 Savage) Vad skulle det annars kunna finnas som fixar lågt ammopris men fortfarande snäppet över 22LR i kraft och samtidigt fungerar till räv och gås ute på åkrarna? Gärna allt i en bössa men inte nödvändigtvis i en pipa. Ska kika på dom två som kommit upp, jag har väl egentligen inget emot blaser förutom att det är just en blaser billigast under dom premisserna är nog 222R iaf med 250m kravet
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Författare 250m behöver inte vara en billig patron (gäss och räv) det är iaf inte över en ask om året utan den är något som är snäppet över 22LR t ex 22WMR som behöver ligga bra till i pris då det passerar hundratalet skott per år. Så det jag egentligen behöver är en billig patron för längre håll på kråkfågel, mås och duva, sedan en patron som funkar bra på längre håll på gås och räv. Gässen skjuts på skyddsjakt under våren och brukar vara en del äldre gäss som stryker med så tar sällan hand om något från dom. Hur är 17HMR på räv och gås? Behöver ju inte vara såpass långa håll som 250 men minst 150 m bör patronen klara iaf annars blir det jobbigt på vissa ställen. Egentligen känner jag att jag skulle behöva ha mer vapen men licenstanten lät så negativ senast jag pratade med henne och jag planerar att försöka få in en grytrevolver i skåpet snart också.
Publicerat Oktober 24, 201312 yr olaglig helt klart, men fruktansvärt bra upp till 200m! Ja inte då på räv , för då är den olaglig och olaglig vill man ju inte va! sen är 17hmr en lätt kula, så vindkänsligheten är stor! en 6,5a är ju mindre vindkänslig!
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Författare 6,5a är ju vad jag använder nu Tänkte jag skulle få något lite tystare kanske då det ligger en hel del gårdar och sommarstugor i närheten. Men kanske en quad och så dämpare till 6,5an är svaret, vill ju dock komma ner till så klena kalibrar som möjligt då det som sagt bor en del folk runtomkring och även om man har bra kulfång så känns det lite sådär med kombinationen bebyggelse och klass1 vapen.