Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beslutsångest ang. sikte till älgbössan

Featured Replies

Publicerat

Jag har sådan fruktansvärd beslutsångest så jag önskar lite input från er...

Hade ett 3-9x40 på bössan under älgjakten och det var på tok för mycket förstoring, så den är nu såld till en forummedlem här. :) Nu funderar jag på vad jag ska sätta på bössan istället, valet står mellan en beg. aimpoint 7000 och t.ex. Vortex Diamondback 1.75-5x32. Jag inbillar mig att det kan vara bra med lite förstoring, samtidigt som alla pass, utom ett, jag hade på årets älgjakt var riktig "aimpointpass" = trångt och kort. Det sista passet var på en stor myr, där körde jag visserligen ändå med 3x förstoring och det räckte utmärkt...

Vad säger ni? Har ni andra förslag på lågförstorande sikten, nytt eller beg spelar ingen roll.. Har max 3000 spänn att röra mig med.

Publicerat

Har själv en Aimpont och är otroligt nöjd med den. Nu har jag ju Leupold QR ringar på bössan så jag kan sätta på en 3-9*50 så ibland åker kikaren på.

Men det är väldigt sällan som jag behöver kikaren på älgjakt.

Publicerat

1,5-6 eller 1-6 anser jag är perfekt. Du klarar därmed både trånga pass och pass med långa håll. Har haft Aimpoint, men om man någon gång vill skjuta på långa håll känner jag mig onödigt handikappad. Vilket för all del möjligen mest sitter i huvudet, men det är inte oviktigt när man snabbt ska nyttja ett skottillfälle. Fördelen med Aimpoint är förstås den låga vikten, som inte påverkar balansen lika mycket som en tung kikare av hög kvalitet. Numera plockar jag gärna av kikaren om jag står trångt, men då måste man förstås ha bra öppna riktmedel och träna ordentligt med dem. Annars bromsar huvudet igen när man ska ta snabba skott och oftast använder kikare.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren! Drömmen vore aimpoint + 3-9 eller liknande i snabbfästen. Men att köpa nya baser, två par ringar och ett till sikte rymdes inte i min budget... Så jag lär hitta en bra kompromiss. Nämnda Vortex diamondback ligger väl ganska bra till just nu...

Publicerat

Jag har en 1-4 på min 9,3-a, kompletterar med en fast 6-a för hyggespassen och nattvak.

3000 kr, då kommer du långt på begmarknaden. Innan du beställer en ny Vortex Diamondback kan du väl slänga ut en köpesannons här och på robsoft och se vad du får för erbjudanden.

Publicerat

Vore jag dig så köåpte jag den beggade Aimpointen,sen sparar du pengar tills nästa säsong och kompletterar med snabbfästen/ringar och ett sikte till.

Annars tycker jag Leupolds  små 1-4 och 2-7 funkar bra till dagsjakt, beggade passar de din budget.

Publicerat
  • Författare

Missade precis en Leupold European 2-7x33 på Tradera, det är ju galet vad det ska budas i slutsekunderna.... Aimpointen var 4 moa, vill ju helst ha 2. Men men, jag tror jag tar det lite lugnt och håller ett öga på beg. marknaden. Jag fick låna farsans bössa på efterjakten nästa helg så jag behöver inte ha någon brådska med att hitta en kikare till Sakon.

Publicerat

Missade precis en Leupold European 2-7x33 på Tradera, det är ju galet vad det ska budas i slutsekunderna.... Aimpointen var 4 moa, vill ju helst ha 2. Men men, jag tror jag tar det lite lugnt och håller ett öga på beg. marknaden. Jag fick låna farsans bössa på efterjakten nästa helg så jag behöver inte ha någon brådska med att hitta en kikare till Sakon.

Har ett Aimpoint 30L som är endast 1,5 månader gammalt. Nypris på 5500, kan tänka mig mellan 4000-4500. Om du är intresserad

Publicerat

Beställde ett meopta meostar 1.5-6x42 RD med belyst riktmedel 4C i förrigår till min älg/hjort/rådjurs bössa, kommer nog bli bra tror jag :)

Publicerat
  • Författare

Har ett Aimpoint 30L som är endast 1,5 månader gammalt. Nypris på 5500, kan tänka mig mellan 4000-4500. Om du är intresserad

Tack för erbjudandet, men jag har satt smärtgränsen vid 3000.

Beställde ett meopta meostar 1.5-6x42 RD med belyst riktmedel 4C i förrigår till min älg/hjort/rådjurs bössa, kommer nog bli bra tror jag :)

De är fina, har dreglat över ett sådant men det ligger lite över min budget tyvärr.

Publicerat

Har ett sånt på min bössa. Perfekt för drevjakt tycker jag :)

Publicerat

Jag har alltid med dubbla bössor på älgjakten. En aimpoint 9000L och ett leupold 3-9x :thumbsup:

Publicerat

Det där med för stor förstoring. Är det egentligen ett problem? Jag förstår att snäva synfält kan vara ett problem. Tub/tunneleffekt är inte kul. Men bra optik kan ha en hel del förstoring utan att det problemet uppstår! Vad som däremot påverkar mer än några gångers förstoring är hur väl bössan passar. Vad man än väljer för sikten, så gäller det att ha stock som passar. Men det är bara min egen uppfattning!

Publicerat

Ramlade över en leupold vxlll 1, 5-5 belyst riktigt trevlig men på täta pass kör jag öppna riktmedel

Publicerat

Jag kör med Recknagels öppna och kikaren (2,5-10) i snabbmontage.

Fungerar till alla tillfällen tycker jag.

Sköt en benskjuten älgko igår som rusade över ett skotarspår.

Full fart, 30-40 meter och kikaren på 2,5 ggr. Det satt klockrent.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Publicerat

Har ett aimpoint 9000L som jag vill ha 2700 för. Det sitter i leopolds qrw ringar om dom också skulle va av intresse.

/Urban

Publicerat

Jag skulle letat efter ett beggat europeiskt 1,5-6x42. De kan du ibland hitta inom din budget :cool:

Vill du köpa nytt kan kanske detta vara av intresse...Bushnell Elite är bra pålitliga sikten...något över budget men inte mycket :thumbsup:

http://www.blocket.se/jokkmokk/Bushnell_Elite_2_7x32_Multi_X__FYND_49511232.htm?ca=3&w=3

"Bushnell Elite serien är världens mest ljusstarka kikarsikte, nu ännu bättre än tidigare." :lol:

Bra bang for the buck eliteserien, men lite faktakritisk skall man nog vara till denna handlares marknadsföring.