Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäckenhägning

Featured Replies

Publicerat

Är det sant att bäckenhägning halverar hägningstiden? Jag har letat men bara hittat info om nötdjur. Och där var det många om och men...

Vad är det som gäller?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Publicerat

Nej, det vet jag inte men det ger ett bättre kött i stekarna eftersom inte köttet blir utdraget.

I vårat vvo bäckenhänger vi alla skjutna älgar o dom får hänga i slakthuset tills dom är helt nedkylda 1-2 dygn innan dom rullas in i kylrummet.

I kylrummet får dom hänga 8-9 dagar.

Publicerat

Kompletterar lsjonsson med en kommentar:

När stekarna blir utdragna tappar de mer vätska och blir därför torrare. Vid bäckenhängning kan musklerna hänga mer "avslappnat" vilket ger ett bättre kött. Men det tar fortfarande lika lång tid för musklerna att bli kött, detta är ju en fråga om en kemisk process som bara påverkas av temperaturen.

Publicerat

Kompletterar lsjonsson med en kommentar:

När stekarna blir utdragna tappar de mer vätska och blir därför torrare. Vid bäckenhängning kan musklerna hänga mer "avslappnat" vilket ger ett bättre kött. Men det tar fortfarande lika lång tid för musklerna att bli kött, detta är ju en fråga om en kemisk process som bara påverkas av temperaturen.

+1. :thumbsup:

Ja, det stämmer! :smile:

Publicerat
  • Författare

Man tackar! Vi sköt en älg i tisdag som nu är uppe i ganska många dygnsgrader och vi ska jaga i helgen å då vill jaktledaren bäckenhänga om vi skjuter då. För då säger han att vi ska kunna stycka samtidigt. Känns inte riktigt bra

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Publicerat

En i jaktlaget tyckte att kalvar behövde inte hänga så länge för de var små.. Jag propsade på 40 dygns grader och vi fick väl till 4 dygn ivartfall tack och lov...

Publicerat

Fördelen med bäckenhängning är vid korta hängtider av ovan beskrivna anledningar, vanligt i köttindustrin i vissa länder som exempelvis Irland då bäckenhängda djur tar mindre plats.

Vi normala hängtider spelar det ingen roll.

Publicerat

Mindre djur som rådjur och får brukar jag hänga i käken.

Publicerat

Fördelen med bäckenhängning är vid korta hängtider av ovan beskrivna anledningar, vanligt i köttindustrin i vissa länder som exempelvis Irland då bäckenhängda djur tar mindre plats.

Vi normala hängtider spelar det ingen roll.

Tycker snarare att bäckenbenshängda djur tar större plats iom att bakbenet hänger ut sig åt sidan

/Per

Publicerat

Tycker snarare att bäckenbenshängda djur tar större plats iom att bakbenet hänger ut sig åt sidan

/Per

Det vill jag inte hålla med dig om. Det lilla utrymmet som det tar är marginellt. 

Publicerat

Vad jag inte kan förstå är varför folk är så rädda för att låta djuren hänga ordentligt oavsett hur dom hängs. Det finns de i vårt lag som inte äter köttet från älg som hängt mer än två dygn, "vill inte äta nåt jäkla surkött" suck.

Publicerat

.

Vad jag inte kan förstå är varför folk är så rädda för att låta djuren hänga ordentligt oavsett hur dom hängs. Det finns de i vårt lag som inte äter köttet från älg som hängt mer än två dygn, "vill inte äta nåt jäkla surkött" suck.

Nej, det förstår inte jag heller, men sedan beror det på om det finns ett ordentligt kylrum el. inte i slakthuset också.

Då kan du fråga gubben om du får ta hans kött o skicka upp det till mig om du inte vill ha det själv. :wink:  :tongue:

Publicerat

Vi har kylrum.

Publicerat

Vi har kylrum.

...och han vill ha köttet styckat efter 2 dagar!!! :ohmy:

Hjärnsläpp hos karlen??? :thumbsup:

Publicerat

Vi har kylrum.

kylrum eller inte spelar inte så stor roll. Allt handlar om matematik. 40 dygnsgrader ÄR 40 dygnsgrader oavsett om man har kylrum eller inte. 

Själv låter jag köttet gärna hänga ännu längre, 60 dygnsgrader brukar gå bra men man måste hålla koll på köttet både med ögon och näsa. 

Publicerat

Vi hade en tjur som av olkia skäl blev hängande i kylen i 9-10 dygn, det var ett gnäll om surkött utan like men det var det finaste älgköttet vi styckat här under de 33 år jag jagat.

Publicerat

kylrum eller inte spelar inte så stor roll. Allt handlar om matematik. 40 dygnsgrader ÄR 40 dygnsgrader oavsett om man har kylrum eller inte. 

Själv låter jag köttet gärna hänga ännu längre, 60 dygnsgrader brukar gå bra men man måste hålla koll på köttet både med ögon och näsa. 

+1

Publicerat

Vi har en utbildad livsmedelstekniker på kommunen som jagar med oss o han har stenkoll på den biten åt oss.

Vi har aldrig haft bättre kött än vad vi har nu efter vi har fått iordning på kylrummet o trimmat in det. :smile:

Visst spelar kylrum en roll genom att man kan låta köttet hänga längre tid i en lägre temp. än utan kylrum.

Vi har ju haft flera konstiga höstar med temp. på +20 el. mer om dagarna o varma nätter.

Publicerat

Det vill jag inte hålla med dig om. Det lilla utrymmet som det tar är marginellt.

Men det tar ju större plats. Jag lovar

På jobbet så bäckenbensmöras alla bakdelar och dom tar större plats. De olika kvarterna skall inte röra varandra i kylen.

Publicerat

Vi har en utbildad livsmedelstekniker på kommunen som jagar med oss o han har stenkoll på den biten åt oss.

Vi har aldrig haft bättre kött än vad vi har nu efter vi har fått iordning på kylrummet o trimmat in det. :smile:

Visst spelar kylrum en roll genom att man kan låta köttet hänga längre tid i en lägre temp. än utan kylrum.

Vi har ju haft flera konstiga höstar med temp. på +20 el. mer om dagarna o varma nätter.

Det är i och för sig sant att temperaturen kan pendla kraftigt nu på hösten vilket gör det lite svårare att hänga rätt tid utan kyl. 

Publicerat

Men det tar ju större plats. Jag lovar

På jobbet så bäckenbensmöras alla bakdelar och dom tar större plats. De olika kvarterna skall inte röra varandra i kylen.

Ja men det är det lilla. Allt för att få så bra kött som möjligt. 

Nej, det ska dom inte.

Publicerat

Det är i och för sig sant att temperaturen kan pendla kraftigt nu på hösten vilket gör det lite svårare att hänga rätt tid utan kyl. 

Under mina 23 år här uppe så har jag upplevt allt möjligt väder under sept.jakten. 

Allt från snöblandat regn 3/9-90 till dagstemp. på +20 el. mer.

Med en sådan dagstemp. kan man inte låta älgen hänga i slakthuset många dagar innan man måste stycka ner den.