Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjakt Korp

Featured Replies

Publicerat

Läser på SJF hemsida ang skyddsjakt på korp att inom renskötselområdets kalvningsland/statens mark ovan odlingsgräns får korp jagas 1juli-30 juni dvs hela året.

Men då till min fundering,om jag då tex skjuter korp på min rävåtel som ligger inom detta område riskerar jag mina licenser då?

Eller gäller det endast under den tid då renkalven är nyfödd,dvs i maj månad.Och ska man tolka texten som att man måste vara renägare/djurägare,tycker det verkar lite luddigt.

Jaktförordningen (1987:905) Bilaga 4 där finns under punkt 9 text ang rödräv och korp.

Publicerat

Nionde punkten specificerar mycket riktigt vad som gäller:

Rödräv och korp får jagas, om det
behövs för att skydda ungar
av tamdjur
inom område för upp-
födning av tamdjur och i
renskötselområdets kalvningsland       

Finns det inget behov av att skydda ungar, ingen jakt enligt denna punkt. Dessutom är det viktigt att känna till grundprinciperna för skyddsjakt och allmän jakt, när det gäller att reglera skador. Skyddsjakt ska inte ha en populationsreglerande funktion, utan tillgrips för att få bort oönskade beteenden eller "problemindivider". För arter med allmän jakttid ska alltså beståndet regleras genom allmän jakt, men man kan även få skjuta bort individer som ställer till med skada under andra tider. Det är däremot inte meningen att skyddsjakt ska bedrivas storskaligt för att minska populationen annat än just där den orsakar skada just då. För arter där det saknas allmän jakt blir de principerna litet mer luddiga. Att man skulle kunna skjuta korp under andra delar av året än när det finns renkalvar, lamm eller annat att skydda är uteslutet, och även om det fanns ungar skulle jag tro att det både krävs ett direkt uppdrag av en djurägare och en närhet till ungarna.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.