Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakthandskar

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Är på jakt efter ett par riktigt varma jakthandskar, är frusen av mig om händerna nämligen.

Har siktet inställt på ett par 100-150g thinsulatehandskar, helst 150g. 

Renodlade jakthandskar för närmare 700kr, typ Chevalier, är inte intressant så det behöver ni inte ens nämna. :)

Står en del på pass(hagelskytte) och då tämligen orörlig så man vill ju ha nåt som isolerar bra. Vill ha fingerhandskar, så jag är inte ute efter nån öppen modell med vikhuva eller dylikt.

Dom som verkar mest aktuella för mitt ändamål just nu är: http://www.ejendals.se/item_images/produktblad/sv/296.pdf

Går att få tag i för runt 200kr, vilket helt är i min prisklass. :)

Min oro är dock att dom är för otympliga och att jag kommer få problem med att det blir tight i varbygeln.

Sniffade lite på Neopren ett tag men vad jag förstår så är dom isolerande egenskaperna bättre hos Thinulate-handskar.

Något tips som inte kostar skjortan?

Med vänlig hälsning

/Sota

Publicerat

Jula har för 149kr om du fryser och ska ha fingervantar får du nog vänja dej med att frysa. tyvärr

Publicerat

http://hestragloves.com/sv/

Har själv ett par Hestra, fryser aldrig mer om händerna seden jag skaffade dom

Publicerat

Hejsan!

Är på jakt efter ett par riktigt varma jakthandskar, är frusen av mig om händerna nämligen.

Renodlade jakthandskar för närmare 700kr, typ Chevalier, är inte intressant så det behöver ni inte ens nämna. :)

Står en del på pass(hagelskytte) och då tämligen orörlig så man vill ju ha nåt som isolerar bra. Vill ha fingerhandskar, så jag är inte ute efter nån öppen modell med vikhuva eller dylikt.

Dom som verkar mest aktuella för mitt ändamål just nu är: http://www.ejendals.se/item_images/produktblad/sv/296.pdf

Går att få tag i för runt 200kr, vilket helt är i min prisklass. :)

Min oro är dock att dom är för otympliga och att jag kommer få problem med att det blir tight i varbygeln.

Sniffade lite på Neopren ett tag men vad jag förstår så är dom isolerande egenskaperna bättre hos Thinulate-handskar.

Något tips som inte kostar skjortan?

Med vänlig hälsning

/Sota

Försvaret har stridshandskar i neopren... Kallare skit på händerna går ej att finna. Är det kallt och blött så måste man ta av sig handskarna med jämna mellanrum för att få ute tempen att värma upp händerna.

Vet inte om det är samma skit i alla typer av neoprenhandskar. Men är dom ung lika så slå tanken ur hågen.

Som nämnts tidigare, Jula har rätt ok handskar billigt. Men blir det kallare än 10-15 minus så är dom en aning för klena. Men det torde alla behändiga fingerhandskar vara....

Publicerat

Det är fullkomligt otänkbart att hantera nåt mer finmotoriskt krävande än ett spett med sådana, de är alldeles åt helvete för tjocka. Även 40 grams Thinsulate är för tjockt för att kunna hantera en avtryckare...

Köp ett par ofodrade längdskidhandskar (Hestra e.d, inte nåt sunkigt mög) och komplettera dessa med tjockare handskar som snabbt kan dras av när det blir action.

-- Mats

Publicerat

Efter att fryst länge och ordentligt vid räv-vak/lock i -20--30 gör jag nu som mats skrivit ovan. Mycket bra.

Publicerat

5etta har ett färdigt koncept med tunn inner handske och ytter tumvante...

http://5etta.nu/sv/

Själv kör jag fårskinstumvantar med en ficka att stoppa ut fingrarna i, kalas varma på vintern och bara fingrar som kan sköta avtryckaren!

post-6360-0-40357300-1327948325_thumb.jp
Publicerat

http://www.engelsons.se/jaktvante-7607

Dessa använder jag, galet nöjd med dom!

ser bra ut. är de varma? hur är de att skjuta med?

Publicerat

ser bra ut. är de varma? hur är de att skjuta med?

Ja dom är mellan varma, dock inte vattentäta. Dom är kanon att skjuta med. Använder dom som hundgubbe och passkytt

Publicerat

Ja dom är mellan varma, dock inte vattentäta. Dom är kanon att skjuta med. Använder dom som hundgubbe och passkytt

Kanske ska prova dom istället då, det var ju liiite bttre pris än på bearskin :thumbsup:  

Publicerat

Det är ganska tydligt att vi jagar i olika temperaturer...

Publicerat

Det är ganska tydligt att vi jagar i olika temperaturer...

Ja man behöver ju inte vara stjärnfysiker för att förstå att vi jagar i olika temperaturer, det är ju fyra årstider i detta land på ett år....Eller hur medade du?

Publicerat

Temperaturerna varierar ju en hel del rent geografiskt, misstänker jag att han menar.

Publicerat

Jo alltså TS har fått massa fina tips på bra "varma" handskar, som i min bok varierar från tidig höst till riktig vinter i.e (typ 0° till -30°) vilket så klart är jättebra. Det jag reagerar lite på är att det är lätt att glömma bort att vi har väldigt olika behov. Så det skulle nog hjälpa TS att precisera viken typ av temperatur och tid dessa "varma" handskar skall användas i.

Publicerat

Varför inte en sån där värmetunnel som man hänger runt halsen, fn vet vad dom heter, är som ett fodrat rör som du stoppar i en hand från varje håll och sen ett band runt nacken för att hålla upp när den inte används!

Sen ett par tunna 10kr fingervantar från jula så är du hemma!

Du kan alltså ha bössan i armvecket och händerna i tunneln när du står på pass!

går säkert att sy ihop nått enkelt med fårpäls, en fördel är att du kan räkna på 10 fingrar när du räknar alla bommar......

Publicerat

Har såna som länkades i inledningen, de fungerar riktigt bra.. :)

Publicerat
  • Författare

Har såna som länkades i inledningen, de fungerar riktigt bra.. :)

Vilka syftar du på nu ? De jag länkade till eller Hestra?

Sent from my LT26w using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Det är fullkomligt otänkbart att hantera nåt mer finmotoriskt krävande än ett spett med sådana, de är alldeles åt helvete för tjocka. Även 40 grams Thinsulate är för tjockt för att kunna hantera en avtryckare...

Köp ett par ofodrade längdskidhandskar (Hestra e.d, inte nåt sunkigt mög) och komplettera dessa med tjockare handskar som snabbt kan dras av när det blir action.

-- Mats

Det är ju lite därför jag skapade tråden, med oro för ovannämnda situation.

Lutar nog att jag köper ett par handskar jag såg på xxl. Minns inte om det var chevalier eller swedteam men det var ett par 150g thinsulate-handskar med bara fingrar samt huva.

Publicerat
  • Författare

Jo alltså TS har fått massa fina tips på bra "varma" handskar, som i min bok varierar från tidig höst till riktig vinter i.e (typ 0° till -30°) vilket så klart är jättebra. Det jag reagerar lite på är att det är lätt att glömma bort att vi har väldigt olika behov. Så det skulle nog hjälpa TS att precisera viken typ av temperatur och tid dessa "varma" handskar skall användas i.

Från tidig morgon fram till eftermiddag. Bor på Gotland och här är det minst sagt varierande vintrar. Temperaturen lär dock oftast ligga från 0 - -10. Sen hänger det ju inte alltid på hur kallt det är.

Har en kompis som är fiskare o han kör nästan aldrig med handskar när han jagar. Behovet är nog mer individuellt än styrt av klimat.

Publicerat

Från tidig morgon fram till eftermiddag. Bor på Gotland och här är det minst sagt varierande vintrar. Temperaturen lär dock oftast ligga från 0 - -10. Sen hänger det ju inte alltid på hur kallt det är.

Har en kompis som är fiskare o han kör nästan aldrig med handskar när han jagar. Behovet är nog mer individuellt än styrt av klimat.

Gott om får i omgivningen, skaffa skinn och sy eller beställ ett par tumvantar special. Har inte hitta något som slår dem i jakt ner mot -15!! Ska mycket till innan de blir dränkta om  man sköter dem med lite smorning emellanåt.

• 2 weeks later...
Publicerat

En 40g fodrad vante kommer alltid att värma bättre än en 150g handske.

Fingrar ska INTE hållas separerade för optimal bibehållande av värme.

Publicerat

När det gäller hanskar, varför hittar jag bara igen högerhansken efter jag varit och jagat några dagar?

Jag har typ 6 höger, men 1 vänster!