Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sugen på en zeiss 6-24x72

Featured Replies

Publicerat

Är det nån som har en i närheten av Växjö?

Jag funderar på att byta helia ki 6-24x56 mot denna!

Men då jag inte gillar Zeiss varipoint eller Zeiss ht så är jag tveksam om 72an gör mig nöjd!

Publicerat

Har du vägarna förbi varberg eller jobbet så kan du få klämma o känna. Får min nästa vecka.

Publicerat
  • Författare

Tackar men varberg är inte nära nån gång för mig, testade du helia ki 6-24x56?

jag är lite orolig för att mina ögon inte gillar Zeiss, men helia /swarre!

Publicerat

Har en polare som ska sälja sin, ska jag höra åt dig?

. Den är i väldigt bra skick. Mvh per

Publicerat

Nope testade aldrig helian faktiskt. Haft lillebror till zeissen jag nu köpt o fanns lite småsaker man störde sig på men med denna tror jag nog att jag blir nöjd :)

Publicerat

Tycker att de flesta märkena har varit ojämna i kvalitén! Är nöjd med storzeissen och så, fungerat perfekt och otroligt fin optik. Men har hört flera som haft småproblem med den. Det enda märke som verkar någorlunda som jag tänker satsa på sen är Steiner.

Publicerat
  • Författare

Jag har vart nöjd med Helia och swarovski men då bara 90%nöjd med Zeiss!

Steiner har jag aldrig kollat i Men enligt specen så når den inte upp till swarre och Helia!

Publicerat

Döm inte ut steiner på förhand,man får väldigt mycket optik för pengarna.

Amerikanska armen köpte 72 000 enheter steinerkikare vilket säger en del om kvaliten :wink:

/Mike

Publicerat

Steinern är förvånansvärt bra dom jag kollat i :)

Publicerat
  • Författare

Jo men når dom upp till ex helia 5?

om man kollar hur brett du ser på deras motsvarande så är det 36m mot 42m!

hur mörkervärdena är har jag som sagt ingen aning om, men slår den ex Zeiss ht 3-12x56?

visst dom är någon/några tusen billigare men men!

Publicerat

Jag brukar inte stirra mig blind på tabeller när det gäller optik,jag vill hantera,titta och känna på dom,hur dom står sig i tabellvärlden mot annan optik vet jag inte.

Saker som hur skarp parallaxen är i verkligheten,kantoskärpa,eyebox m,m är viktigare än någon meter hit eller dit i synfält eller några minuters längre skjutid i mörker.

Vid nästa optikköp ligger Steiner bra till hos mig.

/Mike

Publicerat
  • Författare

mike, menar du att steiner slår swarre/Zeiss/helia?

Publicerat

Jag påstår inte att dom är bättre,inte heller att dom är sämre på något vis.

Jag påstår att man får väldigt mycket optik för pengarna och är väl värda att ta en titt på.

/Mike

Publicerat

mike, menar du att steiner slår swarre/Zeiss/helia?

Nope,,, tycker ej det. var på skjutbanan i augusti där lokala handlarn hade med sako, normark, sjf osv.

Provade bara 3-15x56 o 1,6-8x42 , OBS! ska säga att detta var dagtid o ingen seriös test.

Alldeles för mycket "tubseende" kändes för trång på nåt vis, kändes även otymplig. Nådde ej upp till ht:n (2,5-10x50) på nått sätt som jag hade bredvid.

Så för MIN del hoppar jag över.

Men  prova själv för att få en rättvis uppfattning.

Publicerat
  • Författare

jo, väl värd pengen är en sak, topp i klassen en annan!

Men tillbaks till topics, har någon som har en storzeiss kollat i en helia 5 mot en Zeiss ht?

för jag anser att mina ögon säger att zeiss ht får stryk av helia5 och min fråga är ju då om mina ögon tycker mer om storzeissen än om helia ki?

Publicerat

jo, väl värd pengen är en sak, topp i klassen en annan!

Men tillbaks till topics, har någon som har en storzeiss kollat i en helia 5 mot en Zeiss ht?

för jag anser att mina ögon säger att zeiss ht får stryk av helia5 och min fråga är ju då om mina ögon tycker mer om storzeissen än om helia ki?

då alla är olika så är det en svår fråga att få nått vettigt svar på tyvärr

Publicerat

Amerikanska armen köpte 72 000 enheter steinerkikare vilket säger en del om kvaliten

Jag vet inte om jag håller med dig i att det skulle vara en kvalitetsstämpel, i alla fall inte med avseende på optiken. Amerikanska armén har ju harvat med Leupold i många år, och de har spottingkikare som man knappt kan se en bil på femhundra meters håll med.

Med det sagt har jag inte testat Steiner på riktigt, bara snabbgluttat och funderat på vad faan man betalar för... Kalejdoskop kan man ju köpa för tretti spänn på Barnens Hus?

-- Mats

Publicerat
  • Författare

och sen upfattar vi olika hur bra optiken är!

glömmer inte när jag sköt första älgen med bland de första belysta kikarna, troligtvis en kinagrunk, jag tyckte då att detta måste vara bland dom skarpaste gluggarna!

men det är ju så att två personer kan ha olika uppfattning om två liknande gluggar men det är nog väldigt sällan någon tycker att ett ex leupold är bättre än en Zeiss i mörker om man tar deras bästa kikare!