Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flera kulvapen samtidigt på jakt

Featured Replies

Publicerat

Känner mig i mitt esse ( å lite norrlands guld kan erkännas) åsså skrivs det alldeles för litet på detta forum trots medlemsantalet så ja skäms inte av mig  ;D

Nåväl, en fundering. Ska ut imorgon tidigt å passa rådjur å tar ju då givetvis med mig tikkan i 6,5. Tänkte även ta med mig 22 magnumen att ha då jag passat klart eller om det kommer nån fågel eller liknande.

Hur brukar ni göra? Alltid bara ta med en studsare eller händer det att det blir 2 eller fler ibland? En på ryggen en i handen typ?

Publicerat
Känner mig i mitt esse ( å lite norrlands guld kan erkännas) åsså skrivs det alldeles för litet på detta forum trots medlemsantalet så ja skäms inte av mig  ;D

Nåväl, en fundering. Ska ut imorgon tidigt å passa rådjur å tar ju då givetvis med mig tikkan i 6,5. Tänkte även ta med mig 22 magnumen att ha då jag passat klart eller om det kommer nån fågel eller liknande.

Hur brukar ni göra? Alltid bara ta med en studsare eller händer det att det blir 2 eller fler ibland? En på ryggen en i handen typ?

kul tråd :)...bäddad för disskution ;D

sällan med mig två bössor faktiskt :-....har ju en sån härlig allround kaliber....243win, vad annars ;) ::)...så kommer det en pippi = Pang...kommer det ett rådjur = pang....you name it= pang (dock inte klass1 vilt ::)...lite laglig måste man ju vara ::);) ;))

har testat att ha med mig kulgeväret på ryggen till skogsfågeljakten...men den är mest bara ivägen...man fastnar ju i varenda j*vla gren med pipan >:(...

/Fredde

Publicerat
  • Författare

jaooo men du vet öjebymarken, hus, folk, hästar mm mm. Rådjur + 6,5 + bra kulfång=pang pang. Gäss på fält med vägar runt + 6,5=nej nej. Trut på åker + väg bakom=nej nej. Kråka i träd med piteå tätort 5 km bakom + 6,5=nej nej

Därav tänkte jag även ta med 22 mag.  :P

Publicerat
jaooo men du vet öjebymarken, hus, folk, hästar mm mm. Rådjur + 6,5 + bra kulfång=pang pang. Gäss på fält med vägar runt + 6,5=nej nej. Trut på åker + väg bakom=nej nej. Kråka i träd med piteå tätort 5 km bakom + 6,5=nej nej

Därav tänkte jag även ta med 22 mag.  :P

ahhhhh....du tänker såååå...då é ja med ;D....du vet Hortlax...skog, skog och förvisso blåsmark och hemmingsmark..men va f*n, det är ju också kulfång...right? ;) ;) ;) ;) :-* ;D

Publicerat

Jag tar alltid bara med mig ett vapen åt gången.

(Här dricks det lite Budweiser ska jag erkänna också  ;D )

Ska jag jaga råbock så tar jag min .223 och skulle något vildsvin visa sig så får det väl göra det,kan alltid jaga gris någon annan dag,inte så viktigt att skjuta allt som är lovligt varenda gång man är ute.

Har provat att ta med två vapen vid några tillfällen men det blir bara krångligt.

/Micke

Publicerat
  • Författare

klok man du Mrmauser, jag testade nyss i hallen och gillade inte iden att smyga på gäss med 22 mag med en tikka 6,5 på ryggen  :-

Nä de får bli 22 mag imorgon och panga smått, har ändå bokat in mer rådjursjakt i veckan så de e luuungt.

Publicerat

Har också haft med mig ett extra vapen två gånger och inte fan tänker jag gör aom det.....Blev en drilling istället.

Publicerat

Om jag vet med mig att det inte blir så långa prommenader så kan det hända att det slinker med två bössor. Senast för några timmar sedan. 6.5:an o hagelbraket var det som fick äran att hänga på ut. Tyvärr ble det bara 6.5:an som fick ljuda, en liten räv ble d...

Publicerat

Om jag inte jagar hemma med promenadavstånd till huset så har jag alltid med mig en extra bössa i bilen... Jag har aldrig behövt den själv men flera gånger har kompisar fått låna extrabössan då de glömt ammo, slutstycke, magasin eller tappat sin i leran... Sedan har jag en bössa bara för eftersök och att gå med en varmintbössa med en 6-24x56 på eftersök är inte min favorit...

Publicerat

Som vanligt finns det en lösning till alla problem, i det här fallet stavas den bergstützen!!

Det är förmodligen den optimala lösningen på ditt problem, då kan du få både en 22WM (eller kanske ännu hellre en 22hornet) och en lämplig klass 1 som till exempel 7x65R i ett och samma vapen. Nu har jag inte trillat dit på en dylik skapelse (ännu ::)) men för dem som upplever det som ett problem att behöva släppa vilt på grund av att lämplig beväpning saknas är det ett helgjutet alternativ.

I bibeln (vissa otrogna kallar förmodligen denna heliga skrift för  "Double gun journal") fanns det för några år sedan ett reportage om en Schiering "Berg- und Talstützen" som fick mig att överväga vilka av mina kroppsdelar som jag kunde avvara i utbyte mot en dylik skapelse. När jag insåg att mina kroppsdelar förmodligen inte räckte till mer än resan ner till Ferlasch insåg jag att planerna måste skrinläggas :-[

I övrigt ansluter jag mig till Mr Mausers åsikt att jag inte har några större problem att sitta på pass med en klass 2 bössa även om det innebär att jag får lyfta på hatten när Hr Svin traskar förbi på passet. Däremot vill jag kunna ta Hr (eller Fru) räv av daga om dessa uppenbarar sig på passet vilket för mig har den allra högsta prioritet, så lunda har det blivit en del räv skjutna även med 9.3x62...

Henrik

Publicerat

Går bara med en bössa har en 300win mag som jag skjuter allt med, varierar mellan olika kulor beroende på vad jag jagar.

Mindre ätbart vilt kan man skjuta med helmantel och skade djur faller med samma kulor som älg mm mm.

Men är det svårt med kulfång så är det bara att avstå får skott.

Den går nästa hål i hål med dom flesta kulor typ 150gr bst 165gr bst 180gr oryx 180gr hornady blyspets samt 150gr hel mantel.

Alla inom 40mm

Publicerat

Någon mer än jag som skulle vilja se Dp provsmyga i hallen hemma med två bössor???

;D ;D ;D

Innan jag skaffade drilligen så hade man ofta två bössor på pass. Krångligt som fan tycker jag.. Nu kan jag inte skjuta med drillingen så nu är det oftast .308:an som följer med.

Mvh!

Publicerat

Hej Janne, jag ifrågasätter inte att man KAN jaga allt vilt med en 300 WinMag men jag undrar hur de rådjuren sett ut som du skjutit med din 300 Win Mag? Alla de kulor du räknar upp är ju ganska blöta (givetvis undantaget helmanteln ;)) och bör rimligen ställa till det rätt ordentligt i ett rådjur?

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare
Någon mer än jag som skulle vilja se Dp provsmyga i hallen hemma med två bössor???

;D ;D ;D

Innan jag skaffade drilligen så hade man ofta två bössor på pass. Krångligt som fan tycker jag.. Nu kan jag inte skjuta med drillingen så nu är det oftast .308:an som följer med.

Mvh!

Allt kan ordnas, har ju webcam  :P

Ska vi säga såhär:

LIVESHOW!

Vanlig hallsmygning i full mundering 2 studsare: 750:- /10 minuter

Lättklädd smygning, tajta tweedkalsonger, 2 studsare 1250:-/ 10 minuter

Helnaken indiansmygning iklädd endast 2 studsare samt peltor 1750:- /10 minuter

:-*

Publicerat
Hej Janne, jag ifrågasätter inte att man KAN jaga allt vilt med en 300 WinMag men jag undrar hur de rådjuren sett ut som du skjutit med din 300 Win Mag? Alla de kulor du räknar upp är ju ganska blöta (givetvis undantaget helmanteln ;)) och bör rimligen ställa till det rätt ordentligt i ett rådjur?

MVH

Henrik

Vi har inte så många rådjur här men dom 2 jag skjutit med 300an så är det inte mycket köttförstöring på dom ena sköt jag med en mega 12gram och den andra med 11,7 oryx.

Bst är väl lite för häftig till ett rådjur men skjuter man 1-2 rådjur på 5år så får det väl vara lite kött som rycker.

Som till älg funkar alla dom kulor jag pratar om, det blir mer sönder skjutet med 6,5 och 308 i vårat område men det kan dero på den som står bakom bössan ;D

Men den jakt jag bedriver så klarar jag mig med en bössa.

Allt prat om mjuka (blöta) kulor.

Ta en hårdare kula så är det som att man skjuter med helmantel dom går alltid igenom kraften kj hamnar ju utanför älgen då.

Jag som går med hund vill ju att kulan blir kvar i älgen mycket mindre risk att hunden far illa, lite kött är väl inte hunden värd.

Publicerat

Själv har jag en mkt tung kombi, å då menar jag inte bilen, vilket ofta leder till att jag på senhösten tar med mig .30-06:an (toppbössan) på ryggen o hagelsprutan i näven.

Har varit till nytta ett par gånger då fåglarna suttit i topp.

O här jagar jag ett o samma vilt!!!

Märker inte av att det kulle försämra mina ansmygningar då det e väldigt enkelt att lämna en av bössorna med väskan innan ansmygning påbörjas.

E man i skogar där de ränner mkt folk skulle jag inte tänka tanken ens men nu e de så att jag aldrig sett en kotte i skogen då jag jagat.

I sådana fall skulle jag ändå avbrutit jakten o förflyttat mig till lugnare område.

Men så enkelt e de kanske inte söderöver.

Har ju ändå 3000ha att jaga på.

Nä hellre två bössor, en på ryggen o en i näven, än en Valmet på drygt 5kg inkl. kikare i näven.

Sen har jag alltid ngr:a halvmantlar i fickan ifall bäver eller dylikt skulle komma på menyn.

Men smaken e som baken.

Publicerat
Allt kan ordnas, har ju webcam  :P

Ska vi säga såhär:

LIVESHOW!

Vanlig hallsmygning i full mundering 2 studsare: 750:- /10 minuter

Lättklädd smygning, tajta tweedkalsonger, 2 studsare 1250:-/ 10 minuter

Helnaken indiansmygning iklädd endast 2 studsare samt peltor 1750:- /10 minuter

:-*

Mmmmm....Grrrr!!!! Sista alternativet är taget :-)