Publicerat Oktober 26, 201312 yr Fick delar av en hjort jag sköt och flådde förra veckan av markägaren, sadel, baklår, hals. Lämnade en back som jag hämtat upp så jag har inte talat vid honom. Ingen aning om hur länge den hängt, när den styckades etcetc. Men jag har jagat ihop med honom i 10 år och han är mycket duktig och köttet har aldrig varit dåligt, vare sig vi skjutit varma höstdagar eller kalla höstdagar. Kylrum finns. När jag öppna locket slogs jag va en sur doft, och alla delar har vita luddiga mögelprickar. Är det bara kassera skiten eller? hinnorna ska ju ändå putsas bort så då försvinner ju möglet men är köttet surt och dåligt?
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Mögel behöver inte betyda helt kört men för att det skall mögla så behövs det värme, och har det varit så varmt är risken stor att köttet har surnat och då är det bara att slänga hela rasket dessvärre... Personligen hade jag kastat allt på en gång men det är vad jag hade gjort. Sen skall man inte lämna kött i en stängd plastback för om man inte fryser köttet måste det antingen få lufta så att fukten kan få dunsta av, eller så vacuumförpackar man det. Det kan också vara orsaken till varför det har möglat! Använd latexhandskar/motsvarande när ni styckar för kommer det det minsta skit på köttet från era händer så surnar och möglar det. Många missar den prylen och fattar inte att de hanterar livsmedel!
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Jag kör alltid på näsan, så jag hade gett det till räven, men du kan ju ta bort hinnorna och lägga tillbaks det en timme, luktar det lika då så vill nog inte ens räven ha det! observera att jag är ingen köttguru utan bara talar om vad jag anser vara människoföda! tvåa igen! Redigerad Oktober 26, 201312 yr med ozzian
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Att välhängt kött kan vara grönskimrande betyder inte att det är dåligt, men vitmögel...nja det tror jag skulle hamna på rävåteln. Skär inte bara bort hinnorna utan ta minst en cm djupt och kolla sen hur det luktar.
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Författare Hej! Fick tag på honom och det skulle inte va nån som helst fara. Jag har tvättat av ytterhinnorna med ättiksprit och putsat. Fileerna ser otroligt bra ut och köttet luktar bra. Men jag tror ändå det hängt i längsta laget... Enligt honom är vitt ludd/mögelprickar ingen fara, men grönt mögel då skall det kastas? hur som helst har jag styckat delarna och nu åker dom ner i frysen. Kan inte se något annat tecken på att det skulle vara dåligt.. så som konstig färg eller konstistens. Läst lite om vitt mögel på kött och det verkar inte vara nån fara... Jag tror jag inbillade mig lite angeånde lukten när jag såg det vita luddet. Nu luktar det bättre. Det stod i plastback endast en timme nu ikväll innan jag hämtade. Vi har god hygien och handskar när vi passar, flår och styckar. Men som sagt, det har varit svajig temperatur och jag tror inte han haft kylen igång så det har nog hängt i längsta laget, men det verkar otroligt mört.
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Jag trodde köttet hade legat i slaktbacken hela tiden! Då är det ju en annan femma Kött som får hänga får ju torrhinna och den putsar man ju bort ändå! Jag hänger en del kött så det är alldeles grönskimrande och när man har putsat det köttet så finns det baske mig inget bättre, men för en otränad som får se det innan putsningen ser det oätligt ut. Det finns flera sorter av svampsporer/tillväxt som kan ge vit yta och det behöver inte vara farligt. T ex så vill man ha en vit yta när man t ex lufttorkar korv eller kött som jag brukar göra och så vill man att det skall bli.
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Tror att det där köttet blir bland det finaste du fixat i köket, välhängt plus moms. Tvättat rent kött förr med svagt möglig hinna på, inga problem att använda. Mört som fan!
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Tror att det där köttet blir bland det finaste du fixat i köket, välhängt plus moms. Tvättat rent kött förr med svagt möglig hinna på, inga problem att använda. Mört som fan!jo troligen men luktar det vid tillagningen så är det för länge hängt/fuktigt hängt!
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Författare Tack för svar! ja jag tror köttet blir superbra. Jag va lite desperat och otydlig i första inlägget. Jag är mest van vid ordentligt kylskåpskallt hängmörat kött som knappt luktar alls. Lukten va nog precis som förra hösten bara det att det vita skrämde mig lite nu. Nu ligger det i frysen i alla fall, smakar det pekka sen när jag tinar eller tillagar det så är det inte värre än att det får bli rävåtel.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Nu är inte svensken van vid hängmörat kött i dess korrekta bemärkelse eftersom här säljs bara "hängmörat" kött som enbart hängt den tiden det tar att skära ner djuret från galgen! Hittar man "extra hängmörat kött" här så har det hängt tre dagar!!! En biffstock som t ex har hängt i 8 veckor, varav de sista fyra efter den har blivit doppad i smält talgfett, är fanimig bland det godaste man kan äta på den här planeten men det är mycket som putsas bort innan det ser ut som någonting som är ätbart och givetvis luktar det inte smultron heller på utsidan Jag hänger regelbundet en del djur i 80 dygnsgrader men då måste det finnas lite fett på kroppen, annars räcker det med 50-60 dygnsgrader. Jag kollar med luftfuktighetsmätare och att det blir lite grönskimrande och putsar bort detta innan jag finstyckar och paketerar. Likt Hippen är jag övertygad om att ditt kött kommer att bli utmärkt!
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Hallå, Vad kan hända om luftfuktigheten är för hög? Ruttnar köttet då? Har gjort en viltkyl jag användt några ggr nu och den funkar kanon utom nu sista gången då den håller en luftfuktighet på ca 95% vilket är på tok för högt. Ska sätta i några fläktar till nu och se om jag får bukt med problemet.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Hallå, Vad kan hända om luftfuktigheten är för hög? Ruttnar köttet då? Har gjort en viltkyl jag användt några ggr nu och den funkar kanon utom nu sista gången då den håller en luftfuktighet på ca 95% vilket är på tok för högt. Ska sätta i några fläktar till nu och se om jag får bukt med problemet. Det luktar inte gott. Det behövs en avfuktare. Vi fick installera det i kylrummet förra året under intrimningen.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Som sagt, när man hänger kött så dunstar vattnet i köttet bort och en mörningsprocess startar och beroende på storlek på kylrummet så måste man kunna leda bort fukten. Jag har helt sonika satt en fläkt som bara blåser ut luft och på så sätt håller jag luftfuktigheten nere eftersom inkommande luft är betydligt torrare. Har man en tight budget och inte hänger så ofta så skulle kanske några större torrbollar funka men det har jag inte provat.
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Styckade igår ner ett rådjur, som hade massor av ludd.. Fast luddet hade det jag ändå inga planer på att äta. Men fan så fint det är med riktigt mörat kött... detta hade hängt i ~10grader i 10 dagar.. Det är enligt mig straffbart att inte låta köttet möra ordentligt!