Publicerat Oktober 27, 201312 yr För många år sedan hade jag en kombi i nämnda kaliber,varken förr eller senare har småviltet dött så övertygande som för denna kaliber. Ungefär samma förhållande som 8x57 på högvilt-allt man skjuter på bara dör. Nu ser det inte bättre ut än att jag kommer bli med 22 savage HP igen (låter mycket bättre ) vilket då även innebär att ett vapen med valnötskolv är på väg in i skåpet också.....gud förbjude. Nu verkar varken Norma eller RWS tillverka helmantel längre? stämmer det? S&B är inget alternativ. Om dom inte gör det så lär väl ingen annan göra helmantelprojektiler i .228? /Mike
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Korrekt, vad jag vet så köper Norma sina fmj från S&B och laddar i fabriksammo.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Hjärnsläpp :-P Hursomhelst...S&B FMJ skjuter kanonbra i min Valmet 412:a...och fuggeln dör bra av dem :-)
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare Jag har sett alldeles för många läskiga saker med S&B ammunition för att vilja ha med dom att göra egentligen. Och som grädde på moset så har dom jag provat inte skjutit särskilt bra viket blir ännu mer problemfyllt med småviltsjakt och små träfytor. Kommer inte ladda till denna kalibern,men kanske man skulle prova en ask ändå om Krallen är nöjd med dom. /Mike
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare Krall eller någon annan,samskjuter S&B med Norma i ditt/era vapen? /Mike
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Ja...alltså...jag handladdar med S&B FMJ i Normahylsor med 24 grains 202. Ger Vo runt 800 m/s dvs en snäll men ack så effektiv laddning. Skjuter inte fabriks-S&B. Laddningen ovan samskjuter skapligt med Normas blyspets, samma krutvikt, åtminstone på 80 m (har inte testat på längre håll). Dvs behöver inte skruva på siktet om jag skall ut och ta mig ett rådjur eller räv med blyspetsen (bössan används mest med FMJ till trädskällarjakten) :-)
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Jag tillhör med de som har ett svagt öga till den kalibern, även om jag föredrar den europeiska benämningen...... Amerikanerna insåg aldrig kaliberns storhet och den föll ganska fort i glömska där. Vad du har emot S&B jaktpilar begriper jag inte riktigt, det är en jävla skillnad mot deras billiga banpilar som man kör lockpris på. Jag har nog skjutit runt 1000 8x57IR utan minsta problem med vare sig hylsa, prestanda eller kula ( trots den bespottade konstruktionen). I 5,6x52R sköt jag uteslutande med S&B med fenomenalt resultat, både i hel och halvmantel. Däremot har jag ett par askar av Jaguargruppens helmantel i 6,5x55 - sicken skit! T