Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuter olika med helmantel och jaktammo!

Featured Replies

Publicerat

Lillebror har köpt en ny blaser r93 i 308 win. Han har ett orginalfäste och en Leupold vx-6 2-12x42. För en vecka sedan gick bössan perfekt med normas jaktmatch och Lapua mega 13 g. Ammunitionen smaskat fint i bra träffbilder. Nu har de kapat och gängat pipan för dämpare i Stalon. De tog bort 5,5 cm. I dag går jaktmatch mitt i men megan slår 15 cm kl 2. Dock med Bra träffbilder. Kan det bero på den kapade pipan? Den nya dämparen sitter på.

Tacksam för hjälp

Publicerat

Ja

T

Publicerat
  • Författare

Tack. Den där jä... ajpadden skriver lite som den vill ser jag nu efteråt! Jag tycker om att veta varför. Varför går den så mycket i sidled? Om de slår olika i höjd kan jag köpa men varför så mycket i sida?

Publicerat

När kulan går genom loppet så får den pipan att flexa, vrida sig o göra en liten snurr. Med kula 1 kommer den alltid att vara i samma läge när kulan lämnar loppet men med kula 2 kan den vara i ett annat läge. Innan kapningen så klaffade svängningarna så att pipan sköt lika med kula 1 och 2 men nu klaffar det inte längre. Ju grövre pipan är desto större chans är det att den skjuter lika med flera kulor. När man monterar en dämpare så tillför man pipan extra vikt vilket motverkar svängningarna o därmed ofta ökar precisionen. Av samma anledning skjuter sällan ett vapen lika med dämpare monterad som utan dämpare.

Publicerat

Om de slår olika i höjd kan jag köpa men varför så mycket i sida?

Det finns en ziljon möjliga orsaker.... Men det går ju att gruppera dem i fyra-fem olika:

1 skytten

2 pipan

3 dämparen

4 lådan (resten av vapnet)

5 sikte fäste

Prova utan dämparen monterad och se hur pipan skjuter för sig själv.

Montera av pipa och sikte, montera ihop igen. Provskjut ett par skott.

T

Publicerat

På min 1900 i 308:a samskjuter upp till 100 m utan några problem med Lapua FMJ 123 gr o Mega 150 gr. Felar på någon mm bara i 4-skottsseie. :smile:

Publicerat

det inlägget blir han nog hjälpt av. ;)

Kan vara så. :smile:

Bara visa att det finns kulor av samma fabrikat som samskjuter oerhört fint o jämt. :thumbsup:

Publicerat

Kan vara så. :smile:

Bara visa att det finns kulor av samma fabrikat som samskjuter oerhört fint o jämt. :thumbsup:

japp det var så han hade innan han kapade pipan och monterade ljuddämparen.;)
Publicerat

Det har gjorts ett ingrepp i geväret och där kom effekten.

Inget konstigt och inget allvarligt, bara man har koll på det.

Vill nog påstå att det är en lycklig slump om två kulor med så olika vikt slår lika.

Men jag har också sett dämparmonteringar som har fått ägarna att slita sina gråa hår, i sina försök att få allt att fungera.

Publicerat

Prova samma fabrikat på FMJ o jaktkula.