Publicerat September 9, 200619 yr Jo, såhär ligger det till, lacken på Rugern har börjat att flagna lite på sinna ställen...otroligt tunnt lager lack från fabriken...iaf...den behöver som ni säkert förstår ny lack...och nu till min fråga, låg och grubblade igårkväll om jag inte skulle lackera kolven mattsvart istället för att klarlacka den med vanlig transparent lack (som den är nu)... såhär ser den ut i dagsläget: Tänkte att det kanske skulle se bra ut att lacka kolven mattsvart, då passar det lixom ihop med kikaren och bipodsen :-.....men jag vet inte....behöver smakråd från er. Mvh Fredde
Publicerat September 9, 200619 yr Vet inte om det är så lyckat att måla en ljus kolv svart. Vid minsta lilla skråma kommer träfärgen att lysa igenom. Om du skule lacka om den så bör du no välja en riktigt bra svart färg o sedan klarlacka ett gäng gånger med en redigt slitstark lack, typ expoxybaserad. Själv hade jag nog lutat av stocken och sedan lackat den med klarlack alternativt investerat i en trevlig syntetstock.
Publicerat September 10, 200619 yr Kolven är snygg som den är,jag hade bara klarlackat om den. /Micke
Publicerat September 10, 200619 yr Nackdelen med en lackad kolv är ju om det kommer in fukt i en repa i lacken så blir det väldigt fult. Så varför inte en riktig renslipning av hela kolven och sen en ordentlig oljebehandling med lite färgsatt olja !
Publicerat September 10, 200619 yr Kolven är snygg som den är,jag hade bara klarlackat om den./Micke Håller också med... skitsnygg bössa förresten
Publicerat September 10, 200619 yr Författare Ok...då klarlackas den bara ;D...tack för era synpunkter! skitsnygg bössa förresten Tack ska du ha!
Publicerat September 10, 200619 yr Olja för tusan inte laminat bara som ett av råden ovan, limfogarna kan släppa! Vill du ha en annan färg är det bara att renslipa och betsa upp till önskad färgton, låt det torka och lätt på några lager matt klarlack samt slipa och polera upp ytan rejält! Blir det ett hack går det oftast inte igenom betsningen men om du har otur och får "träfärg" så är det ju lätt reparerat med slipning, lite bets och ny lack... Själv skulle jag valt 50/50 Hedins ljusa ek och mörk valnöt.. hade det på en jag byggde för längesen. Bössan såg fördjävlig ut formmässigt men hade en suverän färg och lyster! /Andreas
Publicerat September 10, 200619 yr Författare Olja för tusan inte laminat bara som ett av råden ovan, limfogarna kan släppa!Vill du ha en annan färg är det bara att renslipa och betsa upp till önskad färgton, låt det torka och lätt på några lager matt klarlack samt slipa och polera upp ytan rejält! Blir det ett hack går det oftast inte igenom betsningen men om du har otur och får "träfärg" så är det ju lätt reparerat med slipning, lite bets och ny lack... Själv skulle jag valt 50/50 Hedins ljusa ek och mörk valnöt.. hade det på en jag byggde för längesen. Bössan såg fördjävlig ut formmässigt men hade en suverän färg och lyster! /Andreas Du verkar ha koll på detta...vet du vad den där betsen heter, den som gör att stocken får en grå-aktig nyans?....det skulle kanske bli snyggt. Och var kan man köpa den? Hur blir det sen om man skulle ändra sig?...kan man slipa bort betsen, eller sitter den "på djupet"? /Fredde
Publicerat September 10, 200619 yr Författare Så ja...nu har jag slipat bort all den gamla lacken. Den var verkligen inte tjock ...bara några drag med sandpappret och den var borta...skulle tro att det bara var ett lager...kanske två. kommer att lacka den med golvlack som är matt....blir så många lager som jag ids lägga på :... /Fredde
Publicerat September 10, 200619 yr Hej fredde hedins silvergrå betts heter de fins på färghandlarn. Mvh
Publicerat September 11, 200619 yr Det är inte helt säkert att stocken suger upp någon bets. Beror helt på vad den lackats/behandlats med innan, dvs om fibrerna är tätade av lackningen. Slipar du ner trät lite så ökar chansen att det suger jämt och fint. Personligen skulle jag bara lacka om stocken, tyckte den såg mkt bra ut.
Publicerat September 11, 200619 yr Författare Första lagret lack är pålagt nu...blev det enklaste alternativet, nämligen endast klarlack .... ser ut som om det krävs mååånga lager lack innan jag blir nöjd med resultatet :....har som sagt redan lagt på ett lager och slipat ner ojämnheterna med nån typ slipmatta...funkar på samma sätt som stålull...typ...ska lägga på mer lack imorrn när jag kommit hem från jobbet....skulle gissa på minst 8 lager lack innan jag är nöjd :- /Fredde