Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE


https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
marcus.söderlund

darton ds-3800

Recommended Posts

marcus.söderlund

Fått erbjudande om att byta en bössa mot en dylik båge. Annonsen finns på grannkanalen o det medföljer det mesta vad jag tror behövs för att kunna börja skjuta på direkten.

Men min fråga är om de är en vettig båge?

99.9% tavelskytte men drömmen är jakt självfallet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
marcus.söderlund

Ingen som kan uttala sig om den? Vill gärna ha en åsikt om den innan byte eventuellt blir av :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kias Husse

Har inte hållit i någon...

Verkar vara en rätt fin och snabb båge. Bra val som jakt/3D båge.

Till tavla är den väl så snabb. Visst rak och fin pilbana osv. Men på vissa klubb buttar riskerar pilarna att bränna fast=jobbiga att dra ur.

Om du tänker prova på tävling så tänk på att du får ha max 60 pund i dragvikt. Oftast vill man ställa ner bågen till 57-58 pund. För att säkerställa att den håller under 60 oavsett mätutr. Oftast går dom ställa någon pund lägre än angivet. Det är hur mycket gäng som finns kvar på lembultarna som avgör.

Share this post


Link to post
Share on other sites
marcus.söderlund

Tack för förklaringen. Bågen ligger på runt 60-63 nu. Draglängd o dylikt kan jag inte ett jäkla smack om så frågor kommer snart på allt sånt samt pillängd o pilvikt man ska ha o massa mera.

Kommer inte tävla öht. Kommer skjuta på jaktmarken eller vid huset. Tävla mot sig själv är tanken samt förhoppningsvis i framtiden även jaga med båge men det är tokigt långt bort nu så.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kias Husse

Mmmm. Så tänkte jag också i våras. Nu skjuter jag på klubb och tävling finns med i tanken om några månader.

Draglängden är i princip längden från bröstbenets mitt och ut till handloven på bågarmen. Du ska ha rak arm. Mäts i tum.

Välkommen till bågskyttet om du slår till. Absolut roligaste formen av skytte jag provat på!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
marcus.söderlund

Rak arm när man mäter men inte skjuter väl? Bågklubben här i trakten jag har besökt va de så väldigt arrogant o tråkig stämning så de finns ej på kartan att jag kommer skjuta där tyvärr. Har nog men tävlingqr mot mig själv när de kommer till skyttet så har en tuff motståndare ;)

Blir byte så båge kommer snart in tror jag allt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kias Husse

Bone to bone. Rak arm, annars anstränger du musklerna och börjar darra!

Alltid bra och ha skyttar som kan med sig. Iaf i början för att hitta tekning och fel i ställningar.

Jag började iof själv. Men tog många kort och filmade tekniken. Sen lät jag folk som kan titta på det så det blev rätt!

Helt omöjligt att veta själv om man står rätt eller gör något fel vid avfyrning osv....

Share this post


Link to post
Share on other sites
marcus.söderlund

Tittat på ett flertalet youtubefilmer där dom visar att man ej ska stå med helrak arm när man skjuter? Inte mkt böjd men lite lite böjd. Ska plöja genom några timmar till med instruktioner om hur man skjuter.

Sidelock har tydligen skjutit båge lite förut så ska tvinga han med ut o titta o se så de blir rätt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kias Husse

Den gamla skolan för typ 10 år sedan förespråkade böjd arm. Vissa gör så än... Men i princip så är rak arm stadigare. Särskilt im du blir stående med spänd båge i någon minut i en jaktsituation osv....

Bra du har någon i närheten.

De bågfolk jag träffat på har varit väldigt välkomnande och villiga att hjälpa till.

Share this post


Link to post
Share on other sites
marcus.söderlund

Okej alltid lär man sig något nytt har plöjt genom iaf 5 timmars läsning. Mest här på forumet men även youtube med instruktionsvideos och dylikt. Tror iaf jag har fått ihop lite grund i skallen men de visar sig.

Fundering på detta. Hur kommer de sig att vissa har fina bilder när pilen sitter i handen? Att pilen kan gå sönder förstår jag o då kan man inget göra men annars? För kort pil? Hur långt fram framför själva bågen ska pilen sticka ut i fullspänt läge? Samt hur långt är max den ska sticka ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
marcus.söderlund

Btw. Bågaffären blir av så denna båge finns förhoppningsvis snart hemma! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kias Husse

Kort pil och "fel" typ av hylla kan ju göra att pilen hamnar i handen.

Men vanligast tror jag att det är att det är fråga om en kolfiber pil som skadats tidigare, som splittrar sig av belastning när du släpper strängen. Jag brukar böja mina kol pilar när jag dragit ur dom ur målet för att upptäcka ev sprickor. Alu pilar splittras inte utan blir krokiga om dom skadas. Även trä pilar kan splittras, men sådana brukar sällan vara aktuella att skjuta i en comp båge.

 

Många tavelhyllor är tunna fallhyllor som inte stabiliserar pilen om du tex går eller rör dig med bågen. Utan är bara en lite "läpp" som pilen ska balansera på. Där kan pilen lätt trilla av om du vinglar med bågen. Med lite otur så hamnar spetsen på båghanden och om du då släpper strängen.... Ja då sitter den i handen. Typ liknande där pilen balanserar på spetsarna:http://bjkat.storedo.com/p/pse---mustang-pilhylla

Pilhyllor för jakt brukar vara bättre konstruerade så att du kan röra dig med bågen utan att pilen trillar av. Men det finns en uppsjö av olika typer av hyllor.

Jag har en sån här på min båge, och jag tycker den funkar ok. Det är iaf ingen risk att pilen trillar av: http://bjkat.storedo.com/p/apa---ultimate-safari-micro Nackdelen är att du inte kan ha höga fjädrar på pilen, för då tar dom i hyllan och kan påverka pilflykten. Höga fjädrar kan du vilja ha om du har jaktspets på pilen. För bladen på spetsen påverkar hur pilen flyger och styr framändan på pilen. Då kan man behöva högre fjädrar för att ändå stabilisera pilen i rätt bana, även om jaktspetsen vill åt ett annat håll. Så det är att kompromissa lite.

 

Pilarna brukar ha olika färger. Det finns en cock och två hen fjädrar(Tupp och hönor). Detta för att du ska veta hur pilen ska ligga i hyllan. Tex på min hylla ska cockfjädern ligga ner genom skåran. Henfjädrarna står då som ett V inne i själva hyllan.

 

Det ska finnas kevlarhandskar för att undvika att du får en pil genom handen.

 

Rent generellt så ska pilen sticka ut ca 2 cm från pilhyllan. Lite längre upp till 5-6 cm kan funka, men då hamnar vi i pilens egenskaper och det gäller att ha rätt "spine" på pilen. Eller rätt spine ska den ha oavsett, men om du ska "lång" pil blir det svårare att hitta rätt.

(Spine=styvhet. Pilen får inte vara för mjuk, för då böjer den sig på ett felaktigt sätt. Samma om den är för styv, eller böjer sig inte alls. Utan den ska vara rätt för att alltid uppföra sig lika vid varje släpp.

(Om du skjuter recurv då är det ännu viktigare att pilen har rätt spine för pilen ska böja sig lite som ett C runt bågstocken när den släpps. Detta för att kunna runda bågen och gå rakt mot målet.) )

Som helt ny är tekniken det viktigaste att lära sig, inte att centrera pilar. Då har det lite mindre betydelse om pilen sticker ut 2 eller 8 cm....

Du ska lära dig att stå och röra dig rätt. Ankra på samma ställe varje gång. När du hittat tekniken, hur du håller bågen, ankringspunkt, avfyrningsteknik osv, då är det dags att träna in i "muskel" minnet så du gör exakt lika varje släpp. När det sitter så blir det att börja centrera pilarna och få dom att alltid träffa på samma ställe.

 

Pilen ska vara anpassad efter vilken dragvikt och draglängd du har på bågen. Finns tabeller att titta i för att hitta rätt.

Sen har varje båge sina egna egenskaper. För att helt optimera pilen så finns det lite andra metoder, mer än att titta i tabeller. Men det är nog överkurs för dig än så länge. Det är när du börjar jaga mm som det börjar bli intressant. Och du kanske har minst 2000-3000 eller tom 5000-10 000 pilar att släppa innan du börjar på att vara där på allvar.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
pelle.l

Den gamla skolan för typ 10 år sedan förespråkade böjd arm. Vissa gör så än... Men i princip så är rak arm stadigare. Särskilt im du blir stående med spänd båge i någon minut i en jaktsituation osv....

Bra du har någon i närheten.

De bågfolk jag träffat på har varit väldigt välkomnande och villiga att hjälpa till.

Den gamla skolan gäller än!

Har du tänkt att skjuta året runt, så ska du INTE skjuta med rak arm, du kommer att få islag av alla kläder som du har på dig.

Och skjuter du med böjd arm, så fungerar armbågsleden som en "stötdämpare" den tar bort skak osv.

Skjuta med rak arm fungerar jättebra, på skjutbanan i t-shirt och sommarvärme.

Men i ett treestand med tjocka vinterkläder, nä, blir inte bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Baner

Föredrar också att skjuta med lätt böjd arm, speciellt när man får felsläpp och strängen snärtar i armen när man står där en varm sommardag i tshirt...

 

 

/Baner 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kias Husse

Den gamla skolan gäller än!

Har du tänkt att skjuta året runt, så ska du INTE skjuta med rak arm, du kommer att få islag av alla kläder som du har på dig.

Och skjuter du med böjd arm, så fungerar armbågsleden som en "stötdämpare" den tar bort skak osv.

Skjuta med rak arm fungerar jättebra, på skjutbanan i t-shirt och sommarvärme.

Men i ett treestand med tjocka vinterkläder, nä, blir inte bra.

Har iof inte testat med en tjock jacka än, bara rätt tjocka tröjor....

Rak arm. Sänkt axel och en undanvridning av underarmen.

Inga islag och stadig bågarm. Funkar för mig iaf. Men vi är alla olika på vad som funkar för en själv....

Jag arbetar på försöka att alltid ha bågarmen och dragarmen i samma vinkel och position till varandra. För flytt av träffläge använder jag midjan för att flytta överkroppen för att få önskat träffläge.

Att höja/sänka bågarmen ger en annan draglängd än "ursprungspositionen", om du inte samtidigt följer med och ändrar ankringspunkten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roleinwe

För att undvika islag på armen så fungerar det bra med ett mer öppet sätt att skjuta på d.v.s. man håller bågarmen mer framåt än parallellt med kroppen.

Fast det påverkar draglängden som blir kortare, det går också bra att vinkla ut armbågen i stället för att hålla den nedåt som väl är det vanligaste.

Kan bara rekommendera att prova så många variabler som möjligt det finns alltid ett sätt som man trivs bäst med.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...