Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra väder för älgjakt?

Featured Replies

Publicerat

Påverkar vädret älgjakten? Påverkar väderleken jaktresultatet/jaktmetoderna? Vilket väder ger flest skottchanser? Flest obs?

Har min bestämda uppfattning om det här, men skulle gärna vilja höra vad ni tycker.

Publicerat

Personligen föredrar jag spårsnö. Tyvärr är det sällan vi har älgar kvar på tilldelningen när skidföret är drägligt...

Annars tror jag det beror lite på vad man har för hundar i laget. Och hur bra man känner sin mark.

nattfrost och "hög luft" Hjälper nog i söket men hundföraren som vill skjuta på ståndskall kanske inte gillar att smyga på hård frost.

Alltför tungt ihållande regn brukar inte vara positivt för hundarna. Dessutom har vi haft oproportionerligt många eftersök i dylikt väder.

Riktigt varmt väder kan vara positivt om man inte låter hunden jobba för länge. DVS om man har bra koll på var man tror älgarna bäddat ner sig.

Har hunden jobbat 2 timmar innan den hittar älgen så är värmen definitivt inte positiv. Dessutom sover flera skyttar...

Summa summarum är att jag tvivlar på att vädret spelar så där jättestor roll för hur stor chans man har att få skjuta. Men om man har lite koll så kan man oavsett väder öka sina möjligheter genom att anpassa jakten efter hur vädret ser ut just den dagen.

Jag har inte tillräcklig kunskap för att få full utdelning på detta. Men jag jobbar på det...

Publicerat

Absolut påverkar vädret förutsättningarna.

Bra vänder = Dåligt jaktväder

Dåligt väder = Bra jaktväder

Publicerat

bra älgjakts väder är lätt duggregn med jämn vind som inte vrider sej mycket

Publicerat

Tycker det går betydligt sämre när det är varmt som i helgen och djuren har vinterpäls...svårare att få dem på rull då.

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Ok, då ser jag att ni tycker och tänker ungefär som jag gör.

Bäst brukar det gå med stadig, men inte för kraftig, vind och fukt, blötsnö eller duggregn.

Sämsta tänkbara väder tycker jag väl klart, torrt och vindstilla. Är det varmt så rör sig djuren mindre, är det kallt kan man räkna med att frost och skare väsnas. Utan vind är det svårt att undvika att "luktas".

Funderar på det här efter årets älgjakt, som inte varit så lyckad hittills. Har väldigt bra koll på den lokala älgstammen, och antalet tjurar/kor och kalvar är ganska precis som det brukar inom vårt område. Men under första jaktveckan har vi ändå inte lyckats skjuta något och sett väldigt lite av de djur vi vet finns. "Utsocknes" jägare börjar knorra om minskad älgstam, men jag tror själv att vädret är det som ställt till det. +15 grader, strålande sol och svag växlande vind = sämsta tänkbara jaktväder.