Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gängad 22lr

Featured Replies

Publicerat

Frågar rent allmänt nu :wink:

En person har en 22lr och en klass 1 bössa. Båda bössorna har samma gänga på pipan. Personen har även en klas 1 ljuddämpare som skulle passa gängan på 22lr, men han använder ju givetvis inte den ljuddämparen på den bössan för han vet ju att det inte är lovligt.

Detta är väll inte något som är olovligt? Endast om han gängade på ljuddämparen på bössan skulle det bli olovligt. För det finns väll inget som säger att man inte får gänga en 22lr?

Mvh Joakim

Publicerat

Visst måste det vara så. Annars skulle man ju inte få äga en gängad klass 1 bössa heller, om man inte hade dämparlicens.

Publicerat

Ger mig inte in på sådana hypotetiska och konspriationsteoretiska tankegångar. Konstaterar bara att det blivit vanligare att man kan köpa en studsare gängad & klar för dämpare. Därmed skulle det kännas underligt om innehav av en gängad pipa med automatik gör att man förutsätts ha använt dämpare, även om man inte har licens på sådan. Allt eftersom dämpare blir vanligare tror jag att deras användning kommer att avdramatiseras alltmer. Vad som händer med klass 3-4 på sikt kan man förstås bara spekulera över, vilket jag inte heller tänka göra eftersom jag inte har ngn särskild info utan bara kan gissa lika bra eller dåligt som alla andra.

Publicerat

Gängan kan lika gärna användas till en rekylbroms, vilket gör att den i sig inte bör misstänkliggöras.

-- Mats

Publicerat

Helt rätt.

Publicerat

Eller pipvikt! (vilket e ganska vanligt).

• 1 month later...
Publicerat

då har jag en földfråga, jag har tänkt köpa en ljud dämpare till min 358 Nm, men eftersom det bara är den bakre delen som är tillståndspliktig hade jag tänkt köpa framdel i kaliber 338 och 308 eftersom jag har jaktvapen med samma gänga i dom kalibrarna. det måste väl räcka att jag har licens på ljuddämpare klass 1 för att kunna använda samma ljuddämpare på flera vapen  i samma klass??

Publicerat

Det tillstånd man får att inneha ljuddämpare anger bara att ljuddämparen "får monteras på kulgevär klass 1-2". Samma dämpare får alltså monteras på flera vapen. Frågan om vad på en ljuddämpare som är tillståndspliktigt är inte skrivit i sten (lag), men jag har hört den tolkningen du nämner förut.

Publicerat

Jag har en följdfråga angående dämparlicens. Sist jag köpte en dämpare behövde jag motivera den genom att ange vilket vapen den ska användas till. Nu var det inget problem då damen på polisen även hade ansökan till min 222a på sitt bord, men är det korrekt att man ska ange vilket vapen dämparen är till vid ansökan?

Publicerat

I formell mening ska man ha behov av alla vapen/tillståndspliktiga delar. Att köpa en dämpare som inte passar till något vapen håller inte alltså. Och vill man ha flera dämpare så måste man kunna ange till vilka vapen de är anpassade avseende tex gänga och kaliber. Det är ju lite dumt att montera på en dämpare för .22 på en 9,3 tex. Tvärtom är ju inte bra heller för då förlorar man i effekt. Att motivera med hänsyn till vikt är dock inte hållbart har det visast sig - det är bara för att minska buller som en dämpare kan motiveras. Inte huruvida den är mer eller mindre lämplig pga vikt till ett lätt eller tungt vapen t.ex.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.