Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Merkel KR1

Featured Replies

Publicerat

Var hos vapenhandlar för att köpa lite krut härom dagen. Självlkrt blev det en sväng in i valvet för att klämma lite på olika vapen. Odär stog den, en merkel KR1. Fasiken vad impad jag blev... Någon som har några erfarenheter av vapnet? Hur är presssisionen i ett såpass kort vapen, problem med repetering osv???

Publicerat

En släkting köpte en sådan i 30-06 med aimpoint 9000L monterat. Har skjutit några serier med den och gillar den grymt mycket! Skönare bössa att skjuta med får man söka efter, kort smidig och välballanserad. Härlig i repetering och trycket är bra, snälltrycket också för den delen. Har inte gjort några precitionstest utan mest skjutit och njutit, men träffbilderna sägs vara bra. Tyckte bra om de öppna riktmedlena också, går fint att skjuta med dessa också.

Köp du den, du blir knappast besviken.

Publicerat

Jag har själv en Merkel KR1.

Precisionen påverkas knappast av att vapnet är kort, pipan är lika lång som en normal studsare. Att den är kortare beror på att magasinet ligger placerat mitt ovanför varbygeln istället för framför, som på en konventionell studsare, på så sätt blir den ca: 10 cm kortare. Repeteringen är inget som helst problem, jag skulle istället vända på frågan, finns det någon med bättre? ;) Jag är så nöjd med min Merkel, att jag inte skulle byta bort den mot någon annan idag förekommande studsare på marknaden.

Publicerat
  • Författare

Ok! Då ble man än mer övertygad. Har inte hört något negativt om bössan då ja hört runt. Får nog bli en sådan...

Tack för svaren!!!

Hoppas på fler kommentarer om vapnet....

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag tycker den e vidrig... Väger inget... ingen balans.... konstig att repetera...

Har själv använt en sako 75 länge ...men har gjort som alla andra ... Blaser R 93...

0004.jpg

Men vad vet jag... Jag tycker att balansen o svingen är viktigast... inte springa runt med ngt lätt..

Lycka till med jakten...

Publicerat
  • Författare

Hmmaaa. Jo smaken är som röven....klöven. Har testat R93 och blev inte alls speciellt impad... Hade iofs ganska höga förväntningar.

Anledningen till att jag vill ha en lättare bössa är att jag nu bara har tunga påkar och eftersom jag sysslar mycket med rörlig jakt så blir blir det jobbigt att släpa runt en bössa på dryga 4 kilo i längden.

Publicerat
Jag tycker den e vidrig... Väger inget... ingen balans.... konstig att repetera...

Har själv använt en sako 75 länge ...men har gjort som alla andra ... Blaser R 93...

Men vad vet jag... Jag tycker att balansen o svingen är viktigast... inte springa runt med ngt lätt..

Lycka till med jakten...

Kan bara hålla med Freddan

Visst är Blasern ett vackert vapen, men orsakerna till varför jag håller Merkel KR1 framför Blaser R93 är följande:

• [li]att Blasern i mina ögon saknar ett löstagbart magasin som man kan ta ut på ett vettigt sätt.  [/li]
    [li]att Merkeln har ett lägre kikarmontage.[/li]

• [li]att Merkeln enligt min uppfattning har säkringen placerad på rätt ställe, på kolvhalsen.[/li]
    [li]att Merkeln enligt min uppfattning har en säkrare låsning av slutstycket än Blaser.[/li]

Balansen på min Merkel  i 9,3x62 lämnar mej inget mer att önska, den är nog så bra som Blasern, men givetvis påverkar även pipvalet balansen. Repeteringen är helt suverän, smidigare får man leta efter.

Det enda jag kan tycka kan förbättras är avståndet fram till avtryckaren som blir aningen långt när man ställer om den till snälltryck, men det är inget större problem då det räcker med ett lätt tryck för att avlossa vapnet (vet ej om Blaser har det i standarutförande).

Men allt detta är personligt upplevda värderingar, så huvudsaken är att man är nöjd och litar på sitt vapen. Mitt råd till Freddan är att köp dig en Merkel du blir inte missnöjd, särskilt när du nu är ute efter en lätt studsare.

Publicerat

Ingår inte Merkel och Blaser i samma koncern numera? I vart fall plastriktmedlen på Blaser och Merkel KR1 verkar lika...

Jag gillar stål, i vart fall riktmedlen som kan få sig en smäll... Sedan har jag hört om för många R93 som krånglat så jag passar på dem.

Sako och Krieghoff gillar jag, men jag börjar väl bli gammal och traditionell...

Sedan gillar jag inte att man måste ha en ny licens om man skall skaffa sig en annan kolv till en blaser. Jo - kolven är licenspliktig pga att den innehåller de skenor mm som slutstycket glider på...

Publicerat
Sedan gillar jag inte att man måste ha en ny licens om man skall skaffa sig en annan kolv till en blaser. Jo - kolven är licenspliktig pga att den innehåller de skenor mm som slutstycket glider på...
Det där måste vara lite av en tickande bomb, eller? Bara jag själv känner flera stycken som har köpt extrapipor med licens samt vad de och vapenhandlaren trodde var licensfria extrastockar... Tyvärr har ingen av dem tillräckligt förtroende för vapenhandläggarna för att självmant anmäla sitt illegala innehav.

/h

Publicerat

Jag gillade inte det iheller.... Att inte ha ngt magasin... Hade ju en Sako 75 innan men men...  Inte ens de yraste kan ju glömma magasinet nu ...

Sen det med vikt... förstår o respekterar det... bara o komplettera med syntetstock...

Publicerat
Ingår inte Merkel och Blaser i samma koncern numera? I vart fall plastriktmedlen på Blaser och Merkel KR1 verkar lika...

Jag gillar stål, i vart fall riktmedlen som kan få sig en smäll

Vad Merkeln beträffar, så är både korn och siktskåra i stål. Blasern kan jag inte uttala mig om.

Publicerat

Hej angående att kikarsiktmotaget inte är lågt nog på blasern...

-Finns 4 olika höjder och välja imellan (varav 3 orginal...)

-Visst vill man ha en lätt smidig liten pangare så e merkeln väldigt fin, men repeteringen på blasern e ju för JVLA BRA...

-Sen e man ju lite mindre o klenare så e ju det jobbigt med en pangare som väger 5kg+ som min kärlek...

-Båda e ju fantastiska vapen... men inte helt gratis iheller,,,,

-Skulle igentligen köpt tactical.htm

förstår vad ni säger...fan inte lik min ngnstganns...men super hightech ...o välkjutande...en sådan 308 bear magnum.,...MMMMMM

Ut o jaga med er ...för det ska jag...  änder  räv o gris idag...3 ställen.. hahah